/جهاددانشگاهی، نمادعبور از موانع با باور توان ایرانی/(۳)

استاندار مرکزی: جهاددانشگاهی مصداق کامل تحقق شعار "ما می توانیم" در ۴۱ ساله گذشته است

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۷ کد : ۳۳۹۵۳ معاونت فرهنگی تاپ خبر
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه خلاقیت، نوآوری و ابتکار سه مولفه اصلی برای پیشرفت جوامع محسوب می‌شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال تقویت این سه مولفه برای پیشرفت کشور است و در واقع عملکرد جهاددانشگاهی در ۴۱ ساله گذشته مصداق کامل تحقق "ما می توانیم" بوده است.
استاندار مرکزی: جهاددانشگاهی مصداق کامل تحقق شعار "ما می توانیم" در ۴۱ ساله گذشته است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ سیدعلی آقازاده در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه، چهلمین و یکمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، از این نهاد به عنوان یکی از یادگارهای ماندگار انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: جهاددانشگاهی به عنوان مولود ارزشمند انقلاب اسلامی نهادی خوشنام با عملکردی متفاوت و به دور از جریانات سیاسی است که خود را ملزم به پیشرفت کشور با تکیه بر فعالیت متعهدانه و دانش بنیان می‌داند و در مسیر فعالیت خود طیف وسیع و متنوعی از محصولات و خدمات دانش بنیان را به نظام اسلامی ارائه کرده است.

وی به فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان این نهاد انقلابی در حوزه تحقیقاتی در کشور اشاره کرد و افزود: فعالیت جهاددانشگاهی در ابعاد مختلف بویژه در حوزه سلول‌های بنیادین، ناباروری و سایر حوزه‌های درمانی ثمره تلاش متعهدانه برگرفته از روحیه جهادی محققیق و پژوهشگران مراکز علمی و تحقیقاتی این نهاد است.

آقازاده با تاکید بر اینکه  خلاقیت، نوآوری و ابتکار سه مولفه اصلی برای پیشرفت جوامع محسوب می‌شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال تقویت این سه مولفه برای پیشرفت کشور است و در واقع عملکرد جهاددانشگاهی در ۴۱ ساله گذشته مصداق کامل تحقق شعار "ما می‌توانیم" بوده و امروزه شاهد استمرار فعالیت‌ها و دستاوردهای مهم این نهاد در حوزه فناوری، آموزشی، علمی و پژوهشی هستیم.

استاندار استان مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی به خوبی استفاده شده است، اظهار کرد: باید گفت که متاسفانه از ظرفیت‌های این نهاد در طول این مدت به درستی استفاده نشده است. دستاوردهایی که امروز در جهاددانشگاهی شاهد هستیم، بسیار بیشتر از ظرفیت و توانمندی های این نهاد است.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه وظیفه دولت این است که از ظرفیت‌های این نهاد انقلابی به خوبی استفاده کند، اما این وظیفه اصلی و ذاتی دولت نیست و به نظر می‌رسد همان طور که از اسم جهاددانشگاهی پیداست باید در جوامع علمی و دانشگاهی بویژه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانش‌آموختگان علوم مختلف به دنبال جذب مخاطبین جدید باشد، این خلائی است که بیشتر متوجه این نهاد است و می بایست قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود را به مخاطبین بروز دهد، در واقع جهاددانشگاهی نتوانسته ظرفیت‌های بالقوه خود را به صورت ملموس به جامعه هدف بشناساند و معرفی کند.

استاندار مرکزی در خصوص وظیفه جهاددانشگاهی در رشد و توسعه اقتصادی و علمی کشور گفت: تولید علم از وظایف ذاتی جهاددانشگاهی است بنابراین باید با نیازسنجی و رصد دقیق فعالیت‌ها و چالش‌های اقتصادی کشور بدنبال برطرف کردن گره‌هایی باشد که مانع از توسعه و رشد اقتصادی می‌شود. به عنوان مثال فعالیت این نهاد در حوزه مارکتینگ، فروش محصول و بازاریابی با نیازسنجی بازارهای هدف و تعریف چگونگی حضور در بازارها ضروری است و جهاددانشگاهی از این ظرفیت به دلیل فعالیت در تولید علم برخوردار است و باید برنامه‌ریزان کشور نیز در این حوزه به یاری این نهاد بشتابند و بهای بیشتری به نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان بدهند.

وی با بیان اینکه عملکرد جهاددانشگاهی در طول این سالها نشان داده است که از شرکت‌های استارت‌آپ پیشی گرفته است، افزود: جهاددانشگاهی باید از ظرفیت خاص خود در انتخاب مشتریان بهره‌برداری کند و با ورود به بازارها و معرفی توانمندی های بالقوه خود بتواند به توسعه و رشد اقتصادی کشور کمک کند.

آقازاده درخصوص مهمترین اولویتی که دولت آینده می‌تواند برای تحقق آن از جهاد دانشگاهی کمک بگیرد، گفت: مهمترین چالش پیش روی دولت آینده به حوزه تولید و اقتصاد برمی‌گردد و باید برای حل مشکلات اقتصادی کشور و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر آب، برق و ... و همچنین تامین زیرساخت‌های اقتصادی نظیر مواد اولیه در حوزه صنعتی، کشاورزی، دامداری و ... برنامه‌ریزی کند.

استاندار مرکزی در پایان، تصریح کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند ظرفیت تحقیقاتی خود را برای کمک به دولت آینده در حل مشکلات کشور با تولید علم و ارائه دستاوردهای پژوهشی بکار گیرد و دولت آینده نیز می‌بایست با اعتماد به این نهاد انقلابی از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :