/جهاددانشگاهی، نمادعبور از موانع با باور توان ایرانی/(۶)

فرماندار محلات خواستارشد: افزایش شرکت های دانش بنیان با بهره مندی از ظرفیت جهاددانشگاهی توسط دولت

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۸ کد : ۳۴۳۰۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
فرماندار محلات گفت: دولت آینده باید به جای افزایش مراکز دانشگاهی به دنبال افزایش شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باشد و از ظرفیت جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد برخوردار از پتانسیل‌های تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی و ... برای فعالیت در این مجموعه‌ها بهره گیری کند.
فرماندار محلات خواستارشد: افزایش شرکت های دانش بنیان با بهره مندی از ظرفیت جهاددانشگاهی توسط دولت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر محمدرضا ناظری فرماندار محلات در آستانه فرارسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، اظهارکرد: نبود ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت یکی از خلاء‌های مهم موجود بین جوامع دانشگاهی و حوزه صنعت است و نتوانستیم آن طور که باید و شاید دانشجوی مهارت محور تربیت کرده و تحویل کشور دهیم.

وی از جهاددانشگاهی به عنوان حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت یاد کرد و افزود: جهاددانشگاهی در طول سال‌ها فعالیت خود توانسته با کار جهادی و عملیاتی فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی را به میدان کار و عمل و فضای کسب و کار و اشتغال متصل کند تا بتواند علم و دانشی که آموخته است را در مسیر ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار پیاده‌سازی کند که این رویه نشان از آینده نگری این نهاد انقلابی برای کاربردی کردن علم و دانش دارد.

فرماندار محلات با اشاره به مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های جهاددانشگاهی، افزود: رشته‌هایی که در این مراکز به علاقمندان تحصیل در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود عموما مهارت محور و کاربردی بوده و ارتباط موثری با حوزه تولید و صنعت دارد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه مراکز آموزش عالی علمی کاربردی با پدیده کاهش تعداد دانشجو مواجه بوده اند و آمار دانشجویان نسبت به گذشته کاهش یافته است اما با این وجود رشته‌های مهارت محوری که در این مراکز تدریس می‌شود، کاربردی و متناسب با نیاز کشور است. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت و پودمانی از ظرفیت‌های مهم آموزشی جهاددانشگاهی است.

ناظری در خصوص فعالیت این نهاد در شهرستان محلات، گفت: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی شهر نیمور محلات به دلیل کاهش آمار دانشجویان به حالت نیمه تعطیل درآمده است، اما خوشبختانه با فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور که یکی از پتانسیل‌های این نهاد است توانسته از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی بهره‌برداری کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ واحد رشد فناور در مرکز رشد شهرستان محلات فعالیت دارند و جهاددانشگاهی استان مرکزی توانسته با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و واگذاری فضای فیزیکی رایگان به جوانان صاحب فکر و ایده در این مراکز به تجاری سازی فعالیت‌های آنان کمک کند و امید است در آینده بر شمار واحدهای فناور در شهرستان محلات افزوده شود.

فرماندار شهرستان محلات در خصوص مهمترین اولویت دولت آینده برای بهره گیری از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی، گفت: دولت آینده باید برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فضای کسب و کار ایجاد کند. نباید یک دانش آموخته دانشگاه پس از اتمام تحصیلات آموزش عالی در جامعه رها شود بلکه باید با ایجاد فضای کسب و کار برای او اشتغال پایدار متناسب با تحصیلات دانشگاهی ایجاد کرد.

این مقام مسوول در پایان بیان کرد: دولت آینده باید به جای افزایش مراکز دانشگاهی به دنبال افزایش شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باشد و از ظرفیت جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد برخوردار از پتانسیل‌های تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی و ... برای فعالیت در این مجموعه‌ها بهره گیری کند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :