فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در دیدار با سرپرست جهاددانشگاهی استان:

حوزه عملکردی سپاه با جهاددانشگاهی نقاط مشترکی دارد/خلاء ارتباط صنایع با جهاددانشگاهی معضل است

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۵ کد : ۳۴۳۰۸ معاونت فرهنگی تاپ خبر
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: حوزه عملکردی سپاه با جهاد دانشگاهی نقاط مشترکی دارد و همکاری بسیار خوبی را می توان بین سپاه و جهاد دانشگاهی شکل داد.
حوزه عملکردی سپاه با جهاددانشگاهی نقاط مشترکی دارد/خلاء ارتباط صنایع با جهاددانشگاهی معضل است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ سردار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در نشست با مسئولان جهاد دانشگاهی استان با اشاره به ظرفیت های متعدد استان در حوزه های مختلف، اظهارکرد: این استان در زمینه های مختلف دارای توانمندی های بسیار است ولی متاسفانه بسیاری از این توانمندی ها احصا نشده و به فعلیت نرسیده اند.

وی با بیان اینکه در حوزه های کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و ... چالش های جدی وجود دارد، افزود: یکی از ظرفیت های ایجاد اشتغال پایدار و سودآور در استان مرکزی که می تواند به بهبود معیشت کشاورزان کمک کند، عرصه گیاهان دارویی است و بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی را در این استان می توان بر پایه همین صنعت ایجاد کرد.

کرمی تصریح کرد: ظرفیت بومی استان مرکزی در حوزه گیاهان دارویی در گذشته ۱۸۰۰ گونه بوده که در حل حاضر به ۸۰۰ گونه رسیده است. سپاه روح الله در راستای بهره برداری از این ظرفیت اقدام کرده و در مسیر توسعه اشتغال با تکیه بر این ظرفیت گام برداشته است.

وی گفت: در تعامل با نهاد ریاست جمهوری به این نتیجه رسیدیم که استان مرکزی باید در رشته گیاهان دارویی پایلوت باشد و در هنرستان ها رشته گیاهان دارویی داشته باشیم و منابع طبیعی دو هکتار زمین در اختیار هر دانش آموز قرار دهد تا در کنار آموزش، تجربه عملی نیز در این رشته بدست آورد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه تا حدودی در این مسیر پیش رفته ایم، اما همراهی مسئولان چندان دلگرم کننده نبوده است، گفت: امید است نگرش ها در این عرصه تغییر کند.

وی با بیان اینکه نگاه صرفا اقتصادی به حوزه های مختلف درست نیست و نباید به هر قیمتی در عرصه اقتصاد جلو رفت، گفت: آمار خام فروشی در عرصه هایی همچون سنگ بالاست در حالی که می توان در این حوزه اقدامات بسیاری را به انجام رساند.

کریمی همچنین با بیان اینکه استان مرکزی در آینده جزو استان های سالمند کشور خواهد بود، بر لزوم توجه ویژه به حوزه درمان و اقدامات بسیاری که در این بخش می توان به انجام رساند و ظرفیت های بسیاری که در این حوزه وجود دارد، تاکید کرد و گفت: اگر از این ظرفیت ها به خوبی بهره برداری شود، وضعیت استان بسیار بهتر از امروز خواهد بود.

وی در ادامه خلاء ارتباط صنایع با مراکز دانشگاهی استان از جمله جهاد دانشگاهی را یک معضل عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی های صنایع موفق حتی در شرایط سخت اقتصادی، توجه ویژه آنها به پژوهش و تحقیقات است. اینگونه صنایع با باور به تحقیقات از پس مشکلات برمی آیند و کارهای ویژه ای را به انجام می رسانند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی وضعیت استان را در حوزه پسماندهای صنعتی و عفونی اسفبار دانست و گفت: امید است جهاد دانشگاهی در حوزه ساماندهی پسماندهای عفونی ورود موفقی داشته باشد.

وی با اشاره به ساختار سازمانی سپاه و اقدامات آن گفت: سپاه بر اساس این ساختار می تواند با بخش های مختلف آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی همکاری کند. در واقع حوزه عملکردی سپاه با جهاد دانشگاهی نقاط مشترکی دارد و همکاری بسیار خوبی را می توان بین سپاه و جهاد دانشگاهی شکل داد.

کریمی اظهارکرد: سپاه فعالیت های متنوعی داشته و به صورت تخصصی با بخش های مختلف جامعه در ارتباط است. یکی از دلایل پیشرفت سپاه گره خوردن آن با مراکز دانشگاهی است و مایه خوشحالی است که بتوانیم از ظرفیت علمی جهاد دانشگاهی بهره ببریم و ماموریت ها و برخی پروژه ها را با کمک جهاد دانشگاهی به خوبی پیش ببریم و در قالب تفاهم نامه با این نهاد همکاری کنیم.

وی خواستار ادامه این جلسات و برگزاری جلسات تخصصی تر مابین معاونت ها و مراکز مختلف جهاد دانشگاهی و رده های مختلف سپاه شد تا در نهایت همکاری های کاربردی و مطلوبی در این مسیر شکل بگیرد.

دکتر علی اصغر غفاری زاده سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نسشست ابراز امیدواری کرد؛ چنین جلساتی فتح بابی برای همکاری های بیشتر و بهتر جهاد دانشگاهی و سپاه باشد و افزود: جهاد دانشگاهی از نهادهایی است که کلمه مقدس جهاد را به منصه ظهور رسانده و با اقدامات متنوع و متعدد، خودباوری را در عرصه های مختلف به خوبی معنا و متبلور کرده است.

وی با اشاره به اینکه این نهاد در حوزه تامین هزینه ها به خود متکی است و از طریق اقدامات جدید و حرکت در مرزهای علم توانسته منشاء خیر و برکت برای کشور باشد، افزود: امید است در دولت جدید بتوانیم در استان مرکزی تاثیرگذارتر عمل کرده و با همکاری با مجموعه هایی همچون سپاه، اقدامات موثری را برای استان به انجام برسانیم.

در این نشست، محسن مرادی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی بخش های مختلف این نهاد و پتانسیل ها و ظرفیت های آن را تشریح کرد.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :