مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در استان مرکزی بیان کرد:

اعلام آمادگی صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی جهت عقدقرارداد با جهاددانشگاهی/حمایت صندوق امید از زوج های نابارور

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۴ کد : ۳۴۹۰۸ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در استان مرکزی، در خصوص همکاری صندوق برای پرداخت تسهیلات درمان ناباروری به مراجعه کنندگان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی بیان کرد: مسلما صندوق نمی تواند صرفا از منابع خود به این افراد پرداخت داشته باشد، اما می توان طی عقد تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی و سپرده گذاری این مجموعه در صندوق، از محل این منابع به این قشر نیز پرداخت تسهیلات داشت.
اعلام آمادگی صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی جهت عقدقرارداد با جهاددانشگاهی/حمایت صندوق امید از زوج های نابارور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محمد امامی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در استان مرکزی در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به رویکرد صندوق در حمایت از مشاغل خرد، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون هیچ بودجه ای به صندوق تخصیص نیافت چراکه به قدرتی رسید که بتواند از محل منابع خود، تسهیلات پرداخت کند.

وی با بیان اینکه در سالی که چنین تصمیمی اتخاذ شد، موجود صندوق بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بود، گفت: صندوق به هیچ عنوان عملیات بانکی و مالی همچون صدور چک و ... انجام نمی دهد و بر همین اساس، هیچ سود بانکی پرداخت یا دریافت نمی کند و فقط عملیات قرض الحسنه را انجام می دهد.

امامی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ که طرح اشتغال روستایی مدنظر قرار گرفت، صندوق نیز به بانک های پرداخت کننده تسهیلات این طرح(کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون) پیوست و از اواسط سال ۱۳۹۷ از محل صندوق توسعه ملی منابعی اختصاص یافت تا تسهیلات طرح توسعه اشتغال روستایی پرداخت شود.

وی افزود: در ابتدای امر سقف پرداخت این تسهیلات یک میلیارد تومان بود و سپس به رقم ۴ میلیارد تومان نیز افزایش یافت که در اواخر سال گذشته با تصویب هیات مدیره صندوق، این رقم به ۱۰ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در استان مرکزی به چالش های موجود در مسیر فعالیت صندوق اشاره کرد و یکی از این موارد را کمبود شدید نیروی انسانی دانست و گفت: در حال حاضر مدیریت صندوق در ۶ شهرستان استان توسط ۶ نفر (هر شهرستان یک نفر) انجام می شود و در شهرستان های خمین، ساوه، دلیجان و محلات دو نفر نیرو فعالند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ با نظر مجلس شورای اسلامی مصوب شد که سهم صندوق در پرداخت تسهیلات بیشتر از بانک های دیگر باشد به طوری که ۴۰ درصد از سهم بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به صندوق اختصاص یافت ولی متاسفانه روند اجرای طرح و تخصیص منابع مرحله پنجم به طول انجامید. در نهایت منابع تخصیص یافت، اما سهمی که مقرر بود از بانک کشاورزی به صندوق اختصاص یابد، عملیاتی نشد.

امامی تصریح کرد: با وجود آنکه که این سهم اختصاص نیافت، صندوق با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در سال گذشته قسط تسهیلات را دریافت نکرد و به دلیل شرایط کرونا و توقف درآمد اصناف و کسب و کارها، تمام اقساط در طول سال ۹۹ استمهال شد چراکه هدف صندوق کمک به وام گیرندگان است، البته این امر پرداخت تسهیلات را نسبت به سال های گذشته کمتر کرد و از طرفی به دلیل تخصیص نیافتن سهم و منابع مالی، برای مرحله پنجم نیز تعداد پرداخت تسهیلات نیز کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم هیات امنای صندوق در استمهال تسهیلات کمک بسیار بزرگی به مردم کرد، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری نیز بازپرداخت اقساط وام برخی اقشار مانند باشگاه های ورزشی که به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند، استمهال لحاظ شد.

امامی در خصوص روند پرداخت تسهیلات در سال جاری اظهار کرد: در حال حاضر صندوق فقط از محل بازپرداخت اقساط می تواند تسهیلات پرداخت کند و در سال جاری ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ضروری با نرخ سود چهار درصد مانند نامه های سفر ریاست جمهوری و ۴۰ میلیارد ریال بدنبال تماس مردم و اعلام درخواست از طریق تماس با سامانه سامد پرداخت شده است. در بخش خدمات، کشاورزی و ... نیز ۹۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

وی به اجرای طرح روستای بدون بیکار در استان اشاره کرد و گفت: در مکاتبه با فرمانداری ها اعلام شد که هر روستایی که ظرفیت های خاصی دارد معرفی کنند تا تقویت شوند، بر همین اساس روستاهایی مانند شیرین آباد تفرش در عرصه تولید کفش، جیریا در تولید فرش و زرنوشه آشتیان در صنایع مختلف شناسایی شدند و اعلام شد هر فردی که خواهان توسعه و تکمیل زنجیره تولید است می تواند تسهیلات دریافت کند.

امامی تصریح کرد: مهمترین مسئله در روند تولید، بازار فروش است، گاهی تولید به خوبی انجام می شود، اما عرضه محصولات با چالش مواجه می شود و با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات به صورت روتین در حال انجام است باید بازار فروش که در واقع محلی برای بازپرداخت تسهیلات است، نیز فراهم باشد تا روند اعطا و بازپرداخت تسهیلات با چالش مواجه نشود.

وی با اشاره به کمک خیرین به صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: با توجه به ساختار صندوق، امکان دعوت از مردم برای سپرده گذاری در صندوق وجود ندارد، اما خیرین بسیاری هستند که با اطلاع از این که صندوق هیچ سودی به سپرده نمی دهد، منابع مالی خود را برای پرداخت تسهیلات برای اشتغالزایی به صندوق سپرده اند و با توجه به دولتی بودن صندوق و اینکه اعضای هیات مدیره آن که شامل ریاست جمهوری و تعدادی از وزرا هستند، نسبت به سپرده گذاری مطمئن می شوند. برای مثال از استقبال خیرین از صندوق در شیراز و یزد تجربه بسیار خوبی دارم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در استان مرکزی، در خصوص همکاری صندوق برای پرداخت تسهیلات درمان ناباروری به مراجعه کنندگان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی بیان کرد: مسلما صندوق نمی تواند صرفا از منابع خود به این افراد پرداخت داشته باشد، اما می توان طی عقد تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی و سپرده گذاری این مجموعه در صندوق، از محل این منابع به این قشر نیز پرداخت تسهیلات داشت.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :