رییس جهاددانشگاهی استان قم در بازدید از جهاددانشگاهی استان مرکزی تاکید کرد:

لزوم برخورداری جهاد دانشگاهی از رویکردهای جدید در مسائل کلان اقتصادی/نگاه ویژه دولت به ظرفیت های جهاددانشگاهی

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۶ کد : ۳۵۸۰۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان قم بر لزوم برخورداری جهاد دانشگاهی از رویکردهای جدید در مسائل کلان اقتصادی تاکید و اظهار کرد: نمی توان در فضای پر از استرس مالی به درستی در مسیر دستیابی به اهداف گام برداشت چراکه درگیری با اینگونه مشکلات از نظر روحی و فکری اتوریته مجموعه را کاهش می دهد.
لزوم برخورداری جهاد دانشگاهی از رویکردهای جدید در مسائل کلان اقتصادی/نگاه ویژه دولت به ظرفیت های جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر محمد حیدری رییس جهاددانشگاهی استان قم در جریان سفر به استان مرکزی، اظهار کرد: در اساسنامه جهاد دانشگاهی اهداف و ماموریت هایی برای این نهاد در عرصه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تعریف شده و به تازگی نیز این نهاد به عرصه اشتغال و تجازی سازی فناوری وارد شده است، اما از ابتدای فعالیت این نهاد تاکنون، ماموریت مشخصی مستقیما از سوی نظام به جهاد دانشگاهی واگذار نشده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی عملا از منابع دولتی محروم است و برای انجام ماموریت هایی که برای خود تعریف کرده و تمامی آنها نیز در راستای تحقق منویات رهبری و مدیران ارشد نظام بوده اند و منافع کشور در آنها لحاظ شده است، باید تکاپوی بسیاری انجام دهد، افزود: دولت در حوزه تامین منابع مالی کمک چندانی به جهاد دانشگاهی نمی کند و این نهاد در سراسر کشور برای تامین بخشی از منابع مورد نیاز خود به پروژه های خرد، متوسط و کلانی که دستگاه هایی اجرایی دارند وابسته است.

حیدری افزود: بر این اساس، این نهاد تحت تاثیر فراز و نشیب های اقتصادی که دولت ها را دچار می کند، قرار می گیرد و اگر در شرایط نامطلوب اقتصادی دستگاه های دولتی تحت تاثیر مضیقه های مالی قرار بگیرند و توان مالی آنها کاهش یابد، این نهاد نیز از این شرایط متاثر می شود.

وی با بیان اینکه دوران کرونا و افزایش هزینه های اقتصادی اثبات کرد که جهاد دانشگاهی باید منابع مالی متناسبی در اختیار داشته باشد، افزود: البته این به معنای اینکه منابع رایگان در اختیار جهاد قرار بگیرد نیست چرا که این روش هم تهدیدی برای این نهاد محسوب شده و به مثابه سم برای این نهاد پویاست و حیات این نهاد را که تاکنون خودکفا بوده به مخاطره می اندازد ولی باید به گونه ای با در نظر گرفتن ظرافت هایی، متناسب با ماموریتی که به این نهاد واگذار می شود، منابعی از سوی دولت در اختیار جهاد دانشگاهی قرار بگیرد.

حیدری با تاکید بر لزوم واگذاری ماموریت های مشخص به جهاد دانشگاهی توسط نظام، اظهار کرد: جهت گیری فکری اعضای جهاد دانشگاهی مبتنی بر کار و فعالیت بیشتر برای خدمت رسانی بیشتر است پس برای بهره برداری هرچه بهتر و بیشتر از این ظرفیت، باید ماموریتی به این نهاد واگذار شده و مابازای این ماموریت منابعی در اختیار این نهاد قرار بگیرد تا حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز مالی جهاد دانشگاهی از این محل تامین شود و بتواند با فراغ بالی که در اثر اینگونه حمایت ها پیدا می کند به ایده های جدید بپردازد و افق های تازه ای را برای خدمت به کشور جستجو کند.

وی با تاکید بر اینکه این نهاد غیردولتی، همواره در طول دوران فعالیت خود با دولت های مختلف همراهی کرده و همواره تلاش کرده به تمامی دولت های مستقر برای پیشبرد اهداف کمک کند، افزود: تنگناهای مالی که دولت سیزدهم با آنها مواجه است، شاید از یک جهت فرصت بسیار خوبی برای نگاه ویژه تر و توجه بیشتر دولت به ظرفیت های داخلی از جمله جهاد دانشگاهی باشد.

حیدری اظهار کرد: دولت جدید به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که در عرصه های مختلف چه برنامه ها و رویکردهایی خواهد داشت تا بتوانیم بر اساس اهداف و رویکردهای دولت و بر اساس میزان تظابقی که بین اهداف جهاددانشگاهی و دولت وجود دارد، همکاری های موثری را شکل بدهیم.

وی افزود: بخش مهمی از تغییرات و بهبود اقتصادی که در انتظار آن هستیم، وابسته به سیاست های خارجی و تعاملاتی است که با دنیا برقرار خواهیم کرد و باید منتظر ماند و دید که دولت در این خصوص چه رویکردها و برنامه هایی دارد. قطعا هر رویکرد و اقدام دولت در این خصوص، جهاد دانشگاهی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، بویژه اینکه جهاد دانشگاهی و دیگر مراکز دانشگاهی در مباحث پژوهشی و مقالات و تعاملات پژوهشی در سطح بین المللی نیازمند تعامل با کشورهای مختلف دنیا هستند.

رییس جهاددانشگاهی استان قم در پایان بر لزوم برخورداری جهاد دانشگاهی از رویکردهای جدید در مسائل کلان اقتصادی تاکید و اظهار کرد: نمی توان در فضای پر از استرس مالی به درستی در مسیر دستیابی به اهداف گام برداشت چراکه درگیری با اینگونه مشکلات از نظر روحی و فکری اتوریته مجموعه را کاهش می دهد و مدیری که همواره نگران درآمد و پرداخت حقوق کارکنانش باشد عملا از ایده پردازی، حرکت در مسیرهای جدید، دستیابی به دانش جدید و ورود به مسیرهای نو بازمی ماند.

گفتنی است، رئیس جهاد دانشگاهی واحد قم و همراهان، در سفر به استان مرکزی از بخش های مختلف جهاد دانشگاهی استان بازدید کرده و با مسئولان این نهاد در موضوعات مختلف به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :