مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تاکید کرد:

همکاری اداره کل تعاون استان مرکزی با خبرگزاری ایکنا/بهره مندی از ظرفیت های قرآنی اتاق تعاون

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰ کد : ۳۵۸۷۸ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: مسابقه‌ای با محوریت قرآن با همکاری خبرگزاری ایکنا ویژه تعاون‌گرها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
همکاری اداره کل تعاون استان مرکزی با خبرگزاری ایکنا/بهره مندی از ظرفیت های قرآنی اتاق تعاون

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ بهزاد سام‌دلیری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه واژه تعاون با کلام وحی گره خورده است، به آیه ۲ از سوره مبارکه «مائده» که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» استناد کرد و گفت: تعاون، واژه‌ای دینی برپایه سنت است که مضامین اخلاقی را در خود نهفته دارد و لازم است همه ما به این نکات توجه لازم را داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه تاریخ گواه بر این است که ایرانیان همواره بر اصل تعاون و همکاری تأکید داشته و دارند، اظهار کرد: روحیه جهادی جوانان انقلابی امروز برخاسته از روحیه تعاونی است که در قرآن و کلام امامان معصوم(ع) به آن اشاره شده است. خوشبختانه جوانان در کنار آموزش دروس درسی مبانی اخلاقی و دینی همچون تعاون و کمک به هم‌نوع به ویژه نیازمندان را به خوبی آموزش می‌بینند.

سام‌دلیری تعاون را ضرورتی اجتماعی برای همه دوره‌ها به ویژه زمان فعلی دانست و با اشاره به اینکه کرونا با تمام آسیب‌هایی که داشت، همدلی و وفاق بین مردم را افزایش داد، اضافه کرد: مقام معظم رهبری در همان ماه‌های اول شیوع بیماری کرونا در اقدامی هوشمندانه اجرای رزمایش‌های مواسات و کمک‌های مؤمنانه را در دستور کار مسئولان و مردم قرار داد و در این ۱۹ ماه شاهدیم هر یک از مردم هر آنچه در توان دارند را در طبق اخلاص گذارده و به آسیب‌دیدگان از کرونا کمک کردند.

وی در ادامه به برگزاری برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی از سوی این مجموعه اشاره و ادامه داد: مسابقات قرآن کارگری هرساله برگزار شد و متسابقان مرحله استانی به مرحله کشوری اعزام می‌شوند. تمام هدف ما این است خانواده تحت پوشش این مجموعه انس بیشتری با کلام وحی داشته باشند و مضامین این مصحف شریف در زندگی فردی و اجتماعی نمود عینی پیدا کند.

سام‌دلیری در ادامه ضرورت تعامل هرچه بیشتر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستگاه‌های متولی امر قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: مؤسسات قران ظرفیت‌های خوبی دارند که می‌توان از آنان بهره برد، اما نحوه استفاده از این ظرفیت باید واکاوی، بررسی و کارشناسی شود، شاید در حوزه آموزش تعاون ویژه مراکز قرآنی توجه جدی نشده است و لازم است در این بخش اقدامات ضروری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه تعاون باید برای همه اقشار جامعه همچون مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهری و روستایی برنامه داشته باشد، اظهار کرد: باورمان بر این است که تعاون در زندگی فردی و اجتماعی همه ما جاری و ساری و از احساسات درونی است که می‌توان با تکیه برهمین احساس خیلی از مشکلات را رفع کرد. اجرای سند توسعه تعاون نیز جزو سرلوحه‌های عملیاتی است.

سام‌دلیری ادامه داد: توجه به قوانین ما را در رسیدن به چشم‌اندازهای تعریف شده کمک می‌کند. در بحث اصلاح قوانین بسیاری از پیشنهادها از سوی وزارتخانه به سمت مجلس رفته است و امیدست مجلس اصلاح قانون را به صورت اخص مورد توجه قرار داده و زمان رسیدگی را کوتاه‌تر کنند، چراکه با اصلاح برخی از موارد قانونی بسیاری از مشکلات همچون بروکراسی اداری که بخشی از اصلاح قانون‌هاست برطرف می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پایان بیان کرد: با برطرف شدن بروکراسی اداری می‌توان تلفیقی بین اتاق تعاون و مؤسسات قرآنی ایجاد کرد. با ایجاد تعاونی‌های آموزشی و خدماتی در سطح استان می‌توان خدماتی که شامل تعاونی‌ها می‌شود را برای مؤسسات قرآن نیز در نظر گرفت، اما برای تحقق برنامه‌ها نیازمند برگزاری نشست با مدیران و رؤسای ادارات قرآنی دستگاه ها هستیم تا بتوانیم در سایه تعامل بسته‌های حمایتی را به سمت مؤسسات هدایت کنیم. با برگزاری نشست می‌توان از ظرفیت اتاق تعاون برای رسیدن جامعه قرآنی به اهدافشان استفاده کرد.

منبع: ایکنا مرکزی


نظر شما :