در نشست "تبیین دانش زیسته بانوان در دفاع مقدس" مطرح شد؛

خدمت در جبهه سلامت از نقش های بی بدیل بانوان در دوران جنگ بود

۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۳۶۲۰۶ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مسوول امور بانوان بنیاد حفظ آثار استان مرکزی، امدادگری و خدمات حوزه سلامت با پیمودن دوره‌های فشرده فوریت‌های پزشکی را از دیگر فعالیت‌های بانوان در دوران جنگ دانست و افزود: درمان مجروحین جنگ تحمیلی در جبهه سلامت یکی از نقش‌های بی بدیل بانوان در مراکز درمانی دوران جنگ تحمیلی بود که اگر نبودند بانوان امدادگر، رسیدگی به وضعیت جسمانی مجروحین دشوار بود.
خدمت در جبهه سلامت از نقش های بی بدیل بانوان در دوران جنگ بود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ فاطمه محمدمیرزایی مسئول امور بانوان بنیاد حفظ آثار استان مرکزی در نشست تخصصی که با عنوان "تبیین دانش زیسته بانوان در دفاع مقدس" و با مشارکت جهاددانشگاهی استان مرکزی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، اظهار کرد: اعتماد به ایستادگی در مقابل زورگویان و حرکت در راه دین یک ارزش فرهنگی و عاملی جهت پیروزی جبهه حق علیه جبهه باطل است.

وی بیان کرد: جنگ هشت ساله توانست ضمن حفظ تمامیت ارضی ایران منجر به تقویت قدرت بازدارندگی شود و دوران هشت ساله دفاع مقدس تنها دوره ای بود که یک وجب از خاک ایران به تصرف دشمن در نیامد در حالیکه در ادوار گذشته بخشی از خاک کشور به تصرف متجاوزین در آمده بود و این اقتدار به دلیل برخورداری ملت ایران از ثروت فرهنگی است. در واقع این جنگ گنج ارزشمندی است که سالیان سال هم اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم ناتمام شدنی است.

محمدمیرزایی به نقش پررنگ بانوان در جنگ هشت ساله اشاره کرد و افزود: ورود بانوان به میدان موجب شد تا همه اعضای خانواده در دوران جنگ وارد عرصه شوند و حماسه دفاع مقدس به عنوان یک ارزش در بین مردان و زنان سروده شد.

وی در ادامه هدف از برگزاری این نشست را بازخوانی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: با توجه به پژوهشی که از سال ۱۳۹۳ در خصوص تبیین نقش بانوان استان مرکزی در دوران دفاع مقدس آغاز شد مستندات و آثار در هفت حوزه شامل نقش خانوادگی، نقش فرهنگی اجتماعی، جهادی، پشتیبانی، اقتصادی، درمانی و نظامی تقسیم بندی شد و در این نشست مصاحبه‌های شفاهی و برخی مستندات نظیر خاطره‌گویی و ... مطرح می‌شود.

محمدمیرزایی بیان کرد: خدای تعالی نقاط قوتی را در زنان نهاده است که این نقاط قوت می‌تواند در جامعه یک نقش استثنایی ایفا کند و هیچ مردی قادر به ایفای این نقش نیست. بانوان کوه استواری از ایمان و در عین حال چشمه جوشانی از عاطفه، محبت و احساس زنانه هستند و انسان در آغوش چنین متبرکی تربیت می‌شود.

وی در خصوص نقش خانوادگی بانوان استان مرکزی در دوران دفاع مقدس، گفت: ازدواج با رزمندگان، جانبازان و آزادگان، همراهی معنوی بانوان با همسران رزمنده شان، پرستاری و مراقبت از جانبازان، مدیریت خانواده در زمان نبود مردان و فرزندآوری از زیرمجموعه های نقش خانوادگی بانوان استان مرکزی در هشت سال جنگ تحمیلی است.

محمدمیرزایی گفت: بانوان ایران به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در تمامی عرصه‌ها حضوری تاثیرگذار دارند و بانوان استان مرکزی نیز در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، و در خصوص پشتیبانی جنگ نقش بی بدیلی ایفا کردند.

وی با اشاره به اینکه تشویق و ترغیب مردان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت یکی از فعالیت‌های بانوان به شمار می‌رود، افزود: در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پشتیبانی خدمات بانوان در دوران دفاع مقدس فراموش نشدنی است. بانوان ایثارگر در جمع آوری کمک‌ها و بسته بندی خوراکی و سایر اقلام نظیر پوشاک، جانانه در میانه میدان بودند و به قول یکی از مادران ایثارگر هر نیازی که رزمندگان در دوران جنگ داشتند از زیر سنگ هم که شده بود تهیه می‌کردند.

او بیان کرد: بانوان از هر موقعیت و فرصتی برای نقش آفرینی خود در دوران دفاع مقدس استفاده می‌کردند حتی در حوزه اقتصادی و به ویژه در دوران تحریم‌های اقتصادی که با آغاز جنگ شکل گرفت بانوان ایثارگر در تامین معیشت به مشاغل خانگی نظیر قالی بافی و ... روی آوردند و درآمد حاصله از فعالیت‌های اقتصادی را صرف هزینه معیشت خود و کمک به جبهه‌ها می‌کردند. اهدای طلا و جواهرات و هر آنچه در توان داشتند بخش دیگری از فعالیت‌های بانوان در حوزه پشتیبانی دوران دفاع مقدس است.

محمدمیرزایی امدادگری و خدمات حوزه سلامت با پیمودن دوره‌های فشرده فوریت‌های پزشکی را از دیگر فعالیت‌های بانوان در دوران جنگ دانست و افزود: درمان مجروحین جنگ تحمیلی در جبهه سلامت یکی از نقش‌های بی بدیل بانوان در مراکز درمانی دوران جنگ تحمیلی بود که اگر نبودند بانوان امدادگر، رسیدگی به وضعیت جسمانی مجروحین دشوار بود.

او بیان کرد: شهیدان، جانبازان و آزادگان زن از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند. قدرت ایمان، راه مجاهدت‌های بزرگ را پیش روی بانوان این سرزمین گشود و صحنه‌های شگفت انگیز و کم نظیری از حضور معنادار و تاثیرگذار شجاعانه و مبتکرانه آنان را  در میدان‌های دشوار پدید آورد.

محمدمیرزایی با اشاره به نقش زنان از دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون گفت: از تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب گرفته تا نقش آفرینی در دوران دفاع مقدس و قهرمانی در صفوف نبرد و دل بریدن از همسر و فرزند و فرستادن آنان به جبهه و پیشواز خطر رفتن و همچنین خدمات پشت جبهه و حضور در سنگر علم و دانش، هنرنمایی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و مدیریت ها و فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در قامت مدافعان سلامت نشان از اعتلای یک بانوی ایرانی دارد.

به گفته وی، کار تدوین نقش زنان در دوران دفاع مقدس با جمع آوری آثار و اسناد این ایثارگران در قالب تولیدات ادبی و هنری در دست انجام است.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :