مدیرکل اوقاف استان مرکزی تاکید کرد:

همکاری جهاددانشگاهی استان مرکزی و اوقاف جهت تجاری سازی ایده ها/حمایت از طرح های دانش بنیان

۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۷ کد : ۳۶۶۶۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مدیرکل اوقاف استان مرکزی در جریان بازدید از مجموعه علمی جهاددانشگاهی استان گفت: هدف اوقاف از همکاری و هم افزایی با این نهاد انقلابی پیشبرد ایده ها و طرح های مختلف و تجاری سازی ایده هاست.
همکاری جهاددانشگاهی استان مرکزی و اوقاف جهت تجاری سازی ایده ها/حمایت از طرح های دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت الاسلام عبدالله واحدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در جریان بازدید از بخش های مختلف مجموعه جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به رویکردهای جدید اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اظهارکرد: یکی از سیاست های کلان سازمان اوقاف حمایت از طرح های دانش بنیان است چراکه این طرح ها رفع خلاءها و نیازهای کشور را در دستور کار خود قرار می دهند.

وی تصریح کرد: هدف از بازدید انجام شده از مجموعه علمی جهاددانشگاهی استان مرکزی همکاری و هم افزایی جهت پیشبرد ایده ها و طرح های مختلف و تجاری سازی ایده هاست.

واحدی با بیان اینکه چنین بازدیدهایی در واقع به تکمیل اطلاعات، تبیین رویکردها و فعالیت های جدید کمک می کند، افزود: ایجاد مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری توسط جهاد دانشگاهی استان و راه اندازی مراکز مشاوره حاکی از افق دید گسترده این نهاد علمی و انقلابی در استان دارد که تمرکز خود را به رفع خلاءهای موجود مصروف کردند و امیدواریم این فعالیت های علمی موفق باشد و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز از این ایده ها بهره برداری کنند تا شاهد تلفیق علم و عمل و اقتصاد و رفع مشکلات جامعه باشیم.

مدیرکل اوقاف استان در خصوص هدایت واقفین و خیرین به سمت رفع خلاءها و نیازهای جامعه اظهار کرد: سازمان در رویکرد جدید خود موضوع افزایش شاخص بهره وری موقوفات را مدنظر دارد و با نگاه علمی و مشاوره با مجموعه های علمی مانند جهاد دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و مجموعه های پژوهشی و بسته به نوع کاربری موقوفه و نیت واقف درصدد افزایش شاخص بهره وری موقوفات است که در این راستا کار در استان آغاز شده است و طرح اقدام ملی مسکن نیز نمونه ای از هدایت موقوفات به سمت نیازهای جامعه به شمار می رود.

وی افزود: اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، اخیرا حدود ۷۰ هکتار زمین که بیش از ۲۰ سال درآمد و منفعتی نداشت را با همکاری مدیران استان، داخل محدوده شهری قرار داد که در کنار افزایش ارزش افزوده موقوفه برای رفع نیاز جامعه و احداث مسکن مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با تاکید بر اینکه در قبال موقوفات گذشته نگاه سازمان تلفیق وقف نامه ها و مقررات با مباحث علمی و خلاءها به جهت افزایش بهره وری است، گفت: در قبال وقف های جدید اولویت هایی چون مباحث علمی و پژوهشی، ازدواج و اشتغال جوانان، مباحث قرآنی، مباحث فرهنگی، دینی و مذهبی و بهداشت و درمان و سلامت تعریف شده است که از اولویت های مهم استان به شمار می رود و این اولویت ها به واقفین پیشنهاد می شود تا نیت خود را به سمت نیازها و اولویت های استان هدایت کنند.

واحدی بیان کرد: گاهی واقف شخصا و بسته به نگاه و موضوعاتی که در اطراف خود داشته، نیت وقف خود را انتخاب کرده است و در این راستا اوقاف قدرت مانور و پیشنهاد بالایی ندارد، اما گاهی واقفین برای وقف از اوقاف مشاوره می گیرند و با پیشنهاد اولویت های استان، مباحث جدید مطرح می شود.

وی در خصوص مرمت بازار تاریخی اراک که بخشی از آن وقفی است، تصریح کرد: بخشی از بازار تاریخی اراک وقف است، اما مشکل اصلی این است که برخی از کسبه در موضوع سرقفلی مغازه های خود با اوقاف دچار اختلاف شده اند و این مسئله در واقع سابقه ای بیش از ۱۰ سال دارد و در این سال ها هیچ مبلغی از سوی کسبه به اوقاف پرداخت نشده است. تا زمانی که کسبه ای که در مغازه های وقفی فعالیت دارند، مبلغی پرداخت نکنند، اوقاف نمی تواند بابت مرمت و ساماندهی بازار برنامه ریزی داشته باشد.

واحدی تصریح کرد: وقف و نیت واقف مشخص است و نمی توان درآمدی که بابت موقوفه ها در اختیار اوقاف قرار می گیرد را در جای دیگر هزینه کرد به همین دلیل باید درآمد حاصل از هر موقوفه برای خود موقوفه هزینه شود، اما در بازار تاریخی اراک هیچ مبلغی از سوی کسبه پرداخت نشده تا برای ساماندهی بازار برنامه ریزی و هزینه شود.

وی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد با کسبه و هیات امنای بازار تاریخی اراک و پیشنهاد مباحث مختلف برای تعیین تکلیف وضعیت کنونی گفت: تاکنون این جلسات به نتیجه مشخصی نرسیده است و بالاجبار از مسیر حقوقی وارد شدیم تا دستگاه قضایی موضوع را تعیین تکلیف کند، البته براساس اسناد و مدارک موجود، ادعای اکثر کسبه مبنی بر داشتن سرقفلی درست نیست و در واقع اشتباهی در برداشت از قانون شده است و تصور می کنند که سرقفلی دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تاکید کرد: منتظریم تا پرونده ها در محاکم قضایی تعیین تکلیف شود و به محض تعیین تکلیف باید کسبه اجاره را پرداخت کنند و اوقاف نیز متعهد می شود تمامی اجاره در جهت حفظ عین موقوفه هزینه شود.

گفتنی است؛ مدیرکل اوقاف استان مرکزی همچنین از بخش های مختلف درمانی و آموزشی جهاددانشگاهی استان مرکزی بازدید به عمل آورد و در نشستی با مسئولان این واحد به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :