رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی بیان کرد:

جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پرچمدار درمان ناباروری غرب کشور/بهره مندی از ظرفیت های این نهاد برای رفع موانع پیش روی تولید و صنعت

۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۸ کد : ۳۷۸۲۳ معاونت فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی اظهارکرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی با فعالیت در حوزه درمانی و ناباروری توانسته است پرچمدار این حوزه در غرب کشور باشد و کسی نمی‌تواند این مهم کتمان کند چرا که در عمل نشان داده شده است که از ظرفیت بالایی در حوزه ناباروری و درمان برخوردار است.
جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پرچمدار درمان ناباروری غرب کشور/بهره مندی از ظرفیت های این نهاد برای رفع موانع پیش روی تولید و صنعت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن ۲۰ آبان ماه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: تشکیل جهاددانشگاهی در کشور در ۱۶ مردادماه ۱۳۵۹ با دستور امام راحل اتفاق افتاد و این نهاد انقلابی در استان مرکزی در ۲۰ آبانماه همان سال و جزو اولین واحدهای کشور بود که در این استان تشکیل و راه‌اندازی شد و همه ساله با برگزاری برنامه‌هایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این نهاد به مسئولان اجرایی و سیاسی استان شناسانده می‌شود.

وی توجه کشورها به مجموعه‌های دانش بنیان و فناور را از موضوعات مهمی بیان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: جامعه‌ای توسعه خواهد یافت که مجهز به علم روز بوده و به موضوع شرکت‌های دانش بنیان و فناور توجه ویژه‌ای داشته باشد. گرچه برخی کشورها به دلیل برخورداری از موهبت‌های الهی نظیر نفت، آب و سایر منابع توانسته‌اند پایدار بمانند اما اگر کشوری بخواهد از اقتصاد مقاوم و قابل اتکایی برخوردار باشد، توجه به موضوعات علمی و فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: یکی از مجموعه‌هایی که ذات فناورانه و علمی در کنار فعالیت‌های فرهنگی دارد، جهاددانشگاهی است که تلفیقی از فرهنگ، پژوهش و آموزش است و به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی فعالیت می کند و وابستگی بودجه‌ای آن به منابع دولتی بسیار محدود بوده و به صورت خودگردان و با روحیه جهادی فعالیت می‌کند.

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های این نهاد علمی و تحقیقات محور در هر استان و منطقه‌ای موجب توسعه آن منطقه می‌شود، اظهار کرد: از ظرفیت این نهاد انقلابی با قدمتی ۴۰ ساله در استان باید در حوزه‌های گوناگون استفاده کرد و اگر تا به امروز این اتفاق نیفتاده است یا ضعف در معرفی پتانسیل و توانمندی های این نهاد بوده یا مورد حمایت واقعی قرار نگرفته است که امیدواریم در دولت جدید جهاددانشگاهی جایگاه واقعی خود را در سایه حمایت مسئولان در استان پیدا کند.

وی با اشاره به مزیت کشاورزی و صنعتی استان مرکزی گفت: تولید انواع محصولات زراعی و باغی و نیز کالاهای اساسی با فعالیت صنایع مادر در حوزه کشاورزی و صنعتی استان مرکزی موجب شده است تا این استان به قطب صنعت و کشاورزی کشور تبدیل شود. انتظار می‌رود که دولت به صنعت و کشاورزی استان به عنوان دو بال توسعه این منطقه توجه کند تا بتوان ظرفیت تولید در این دو حوزه به ویژه صنایعی که به دلایل مختلف با ظرفیت پائین فعالیت می‌کنند را افزایش داد.

رییس جهاددانشگاهی استان به نقش جهاددانشگاهی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی استان مرکزی در حوزه صنعتی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی با فعالیت ۳۰ واحد در سراسر کشور و با برخورداری از ۲۰ پژوهشگاه علمی و تحقیقاتی ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات در حوزه خدماتی، اقتصادی، پزشکی، اجتماعی و ... دارد و توانسته با پرهیز از موازی کاری به دنبال انجام کارهایی باشد که بر زمین مانده است و در صورت اعتماد قطعا نتیجه مطلوبی برای کشور و استان رقم خواهد خورد.

غفاری‌زاده افزود: ظرفیت جهاددانشگاهی برای برطرف کردن موانع پیش روی تولید و صنعت استان به ویژه صنعت ریلی، ماشین سازی و آلومینیوم قابل استفاده است و قطعا موجب توسعه و بروز شدن آنها خواهد شد. در حوزه کشاورزی نیز با معضل یابی موانع تولید محصولات زراعی و باغی به ویژه محصول انار ساوه اقدام به تاسیس و راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی انار شده و به دنبال انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه هستیم تا با عملیاتی کردن نتیجه پژوهش‌ها توسط شرکت های دانش بنیان منجر به تولید محصول با کیفیت شود. همچنین مرکز خدمات تخصصی سنگ در شهرستان محلات به دنبال شناسایی معضلات و برطرف شدن آن با اتخاذ راهکار مناسب هستیم.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی با فعالیت در حوزه درمانی و ناباروری توانسته است پرچمدار این حوزه در غرب کشور باشد و کسی نمی‌تواند این مهم کتمان کند چرا که در عمل نشان داده شده است که از ظرفیت بالایی در حوزه ناباروری و درمان برخوردار است.

غفاری زاده در ادامه به برخی قوانین مزاحم که مانع توسعه فعالیت‌های این نهاد می‌شود اشاره کرد و افزود: در حوزه قوانین داخلی جهاددانشگاهی سازوکاری فراهم شده است که قوانین با انعطافی که در آن شکل می‌گیرد تسهیل‌گر امور باشند و یکی از دلایل موفقیت این نهاد کمتر بودن قوانین دست و پاگیر است، اما در حوزه قوانین برون سازمانی، عدم شناخت کافی دستگاههای اجرایی موجب بروز برخی مشکلات می‌شود و سرعت، شور و هیجان فعالیت جهادی جهادگران جهاددانشگاهی با برخی قوانین دست و پا گیر گرفته می‌شود که منجر به دلسردی خواهد شد و امید است با تسهیل و انعطاف در قوانین بتوان این نهاد را در تحقق ماموریت‌های خود کمک کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی به تعامل این نهاد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شناساندن پتانسیل های موجود برای حل مشکلات استان اشاره کرد و افزود: تلاش شده است که تعامل دوطرفه در این حوزه وجود داشته باشد اما طبیعی است و این اختلاف سلیقه و نظر نشانگر پویایی مجموعه است. هدف ما کمک به مجموعه استان با پرهیز از نگاه سیاسی، حزبی و جناحی بوده و خوشبختانه همراهی مناسبی از سوی نمایندگان خانه ملت با مجموعه جهاددانشگاهی وجود دارد.

وی یادآور شد: در شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی کشور جهاددانشگاهی استان مرکزی به عنوان یک نهاد خودگردان با حداقل درآمد کارهای بزرگی را انجام داده است که فعالیت پژوهشگاه‌های مختلف، رویان و ... از جمله آنهاست. جهاددانشگاهی به دنبال کیفیت بخشی به برنامه‌ها و فعالیت ها در سایه برنامه ریزی و هدفگذاری است و هم‌اکنون در سه شهرستان اراک، ساوه و محلات فعالیت ها بیشتر و موثر است. اصلا به دنبال کار ویترینی و تبلیغاتی نیستیم و هدف ما فعالیت کیفی و کاربردی است.

غفاری زاده در ادامه تصریح کرد: در سالهای گذشته قریب به ۹۰ درصد درآمد جهاددانشگاهی از طریق فعالیت مراکز آموزش عالی علمی کاربردی وابسته به این نهاد بود اما اخیرا به دلیل کاهش آمار دانشجویان این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و حدود ۸۰ درصد از درآمد این نهاد متاثر از فعالیت مراکز علمی کاربردی از دست رفته است و جبران آن کار سخت و دشواری به ویژه در شرایط تحریمی و تشدید مشکلات اقتصادی است چرا که از یک مجموعه آموزشی به یک مجموعه پژوهش محور تبدیل شده است.

وی بیان کرد: بر این اساس با فعالیت مراکز خدمات تخصصی و تاسیس شرکت دانش بنیان به دنبال راه‌اندازی مجموعه آموزشی تخصصی کوتاه مدت هستیم به عنوان مثال در ساوه مرکز خدمات تخصصی انار تاسیس شده و به دنبال تولید محصولی هستیم تا بتوان میزان عملکرد باغات انار را افزایش و صدمات و بیماری‌ها و آفات را کاهش دهیم و در کنار آن آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت را تقویت خواهیم کرد.

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی به فعالیت مراکز خدمات تخصصی در حوزه پزشکی در اراک نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه پزشکی به دنبال انجام کارهای بر زمین مانده هستیم که ایجاد آزمایشگاه تخصصی تشخیص طبی پیشرفته با تعرفه نیمه دولتی که کمک بسیار زیادی به مردم در شرایط سخت اقتصادی می کند، ایجاد آزمایشگاه ژنتیک انسانی با تعرفه عمومی و نصف تعرفه بخش خصوصی، ایجاد کلینیک دیابت و زخم با توجه به سالمند بودن جمعیت استان مرکزی، ایجاد کلینیک کاردرمانی، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی روانشناسی با حضور روانشناسان با تخصص‌های گوناگون، کلینیک پوست با بهره گیری از روش‌های نوین در درمان بیماری‌های پوستی از مهمترین فعالیت‌ها جهت کمک به مردم و کاهش آلام آنهاست.

وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت با عناوینی نظیر آموزش‌های تخصصی پزشکی، فوریت‌های پزشکی، زبان انگلیسی، کامپیوتر و ... در تمامی نقاط استان در صدر برنامه‌ها قرار دارد.

این مقام مسوول در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی یک مجموعه علمی غیرحاکمیتی است و چون از ردیف بودجه مشخصی برخوردار نیست، قدرت چانه زنی ندارد و نسبت به سایر نهادهای عمومی غیردولتی با مشکلات خاصی مواجه است. امیدواریم حمایت معنوی و مادی از این نهاد بتواند فضای توسعه فعالیت‌ها را هموارتر کند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :