به مناسبت هفته جهانی خون بندناف؛

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/هزینه نگهداری خون بندناف چقدر است؟

۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۸ کد : ۳۷۹۵۵ معاونت فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: با سلول درمانی قطعا در آینده هزینه درمان برای کشور کاهش خواهد یافت که امیدواریم با پیشرفت علمی شاهد تحقق آن باشیم. اگر کار ذخیره‌سازی خون بندناف صورت نگیرد طبیعی است که در آینده باید برای بدست آوردن سلول‌های بنیادی هزینه زیادی صورت خواهد گرفت.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/هزینه نگهداری خون بندناف چقدر است؟

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن هفته جهانی خون بندناف، به پیوستن ایران به باشگاه کشورهای دارای فناوری سلول‌های بنیادی از سال ۱۳۸۴ اشاره کرد و افزود: این موفقیت شاید در ظاهر خاص نباشد، اما اتفاق بسیار بزرگی است که برای ایران رقم خورد چرا که در آینده سلول‌های بنیادی موجب انقلاب و تحول بزرگی در حوزه درمان بویژه بیماری‌های صعب العلاج و حتی بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران در آینده از طریق سلول درمانی مداوا خواهند شد، گفت: با بهره‌گیری از فناوری سلول درمانی شیوه‌های مرسوم فعلی در درمان بیماران نظیر شیمی درمانی و جراحی در بخش اعظمی از بیماری‌ها منسوخ خواهد شد که برای تحقق این امر باید زیرساخت‌های لازم تامین شود و با شناسایی فرصت‌ها این مهم را عملیاتی کرد.

غفاری زاده ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را زیرساخت مهمی برای آینده کشور دانست و افزود: بهترین و در دسترس‌ترین ذخیره سلول بنیادی، خون موجود در بندناف در زمان تولد انسان است. این خون سرشار از سلول‌های بنیادی است که در آینده مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد.

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی پیشرو در حوزه فعالیت سلول‌های بنیادی است، افزود: جهاددانشگاهی برای حفظ این فرصت به منظور استفاده آیندگان از سلول‌های بنیادی اقدام به راه‌اندازی بانک خون بندناف رویان با مشارکت بخش خصوصی کرد و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه، خون بندناف نوزاد خود را در بانک خون بندناف نگهداری کنند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت بانک خون بندناف از اواسط دهه ۸۰ گفت: فعالیت بانک خون بندناف در استان مرکزی از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است. در اوایل فعالیت این بانک به دلیل ناآگاهی برخی از متخصصین از اهمیت موضوع ذخیره سازی خون بندناف و عدم باور آنها به این مسئله، مشکلاتی در روند فعالیت ایجاد شده بود و مراجعین، نظر این متخصصین را ارجح می‌دانستند.

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی به شرایط مناسب فعالیت بانک خون بندناف با گذشت مدتی از آغاز فعالیت آن در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای فعالیت بانک خون بندناف رویان در استان مرکزی تاکنون افزون بر دو هزار نمونه‌گیری و ذخیره‌سازی موفق در استان صورت گرفته، گرچه پتانسیل استان مرکزی فراتر از این میزان است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که میزان زادوولد در آن کمتر است، گفت: رشد سریع ذخایر بانک خون برخی استان های کشور نظیر اصفهان و خراسان رضوی به دلیل افزایش میزان زادوولد در این نقاط و پیشی گرفتن آنها از استان مرکزی است. در واقع شاخص جمعیت نوزاد در استان مرکزی پایین است و در دو سال اخیر شرایط کرونایی نیز مزید بر علت شده است.

این مقام مسوول در ادامه یادآور شد: ذخیره‌سازی خون بندناف علاوه بر مرکز استان در شهرستان ساوه با استقرار دفتر نمایندگی خون بندناف و در شهرهای محلات و خمین نیز صورت می‌گیرد، اما در سایر نقاط استان به دلیل آمار پائین زادوولد بطور مستقل دفتر نمایندگی راه‌اندازی نشده است با این حال این خدمات از سوی مرکز استان در تمامی شهرستان‌ها با انعقاد قرارداد در شهر محل سکونت ارائه می‌شود.

غفاری‌زاده تصریح کرد: با سلول درمانی قطعا در آینده هزینه درمان برای کشور کاهش خواهد یافت که امیدواریم با پیشرفت علمی شاهد تحقق آن باشیم. اگر کار ذخیره‌سازی خون بندناف صورت نگیرد طبیعی است که در آینده باید برای بدست آوردن سلول‌های بنیادی هزینه زیادی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: در حال حاضر حدود پنج میلیون تومان بابت ذخیره سازی خون بندناف هزینه دریافت می شود که این میزان صرف تامین مواد اولیه، تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و نگهداری می‌شود و جهاددانشگاهی در این حوزه درآمدزایی آنچنانی ندارد.

این مقام مسوول در ادامه در خصوص ارتباط بانک خون بندناف ایران با بانک‌های جهانی، اظهارکرد: تمامی بانک‌های بندخون بندناف مکلف هستند که اطلاعات خود را با توجه به آخرین یافته‌های علمی بروز کنند و بسیاری از کشورها با تبادل اطلاعات برای بهبود نسل سالم و خدمات ژنتیکی همکاری دارند.

غفاری‌زاده با اشاره به هدفگذاری استان مرکزی برای نمونه گیری و ذخیره سازی افزون بر ۲۸۰ نمونه خون بندناف در سال گذشته گفت: شرایط کرونایی و کاهش زاد و ولد موجب شد تا در سال گذشته افزون بر ۱۵۰ مورد نمونه‌گیری و ذخیره سازی خون بندناف در استان مرکزی صورت گیرد.

رییس جهاددانشگاهی استان در پایان بیان کرد: پس از نمونه گیری، خون بندناف برای استخراج سلول‌های بنیادی و ذخیره سازی به تهران ارسال می شود و این کار در مرکز رویان انجام می‌پذیرد که در حال حاضر برای درمان بیماری‌های خونی و سرطان خون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در موقع نیاز از تهران به محل سکونت فرد ارسال خواهد شد.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :