به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

آیین رونمایی کتاب "راهکارها و ترفندها برای کامپیوتر و گوشی های هوشمند" در استان مرکزی

۰۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۷ کد : ۴۱۷۰۳ معاونت فرهنگی تاپ خبر
کتاب "راهکارها و ترفندها برای کامپیوتر و گوشی های هوشمند" به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی منتشر و در مراسمی رونمایی شد.
آیین رونمایی کتاب "راهکارها و ترفندها برای کامپیوتر و گوشی های هوشمند" در استان مرکزی

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ علی اصغر زارعی نویسنده این کتاب دو جلدی در مراسم رونمایی از کتاب که در شهرستان شازند برگزار شد، گفت: در سال ۱۳۹۶ تصمیم به تدوین مطلبی در خصوص شبکه های اجتماعی و مجازی برای پلیس فتا گرفتم که در این مقاله به موضوع فعالیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی، تلگرام، واتس اپ، فیسبوک، اینستاگرام و سروش و اینکه چند درصد افراد جامعه با چه رده سنی و با چه جنسیتی و با چه هدفی، در اینگونه شبکه ها فعالیت می کنند پرداخته شده است. در فصل سوم، به آسیب شناسی رفتارها و شخصیت کاربران در اینگونه شبکه ها پرداخته شد.

وی با اشاره به همکاری خود با خبرگزاری ها و نشریات مختلف استان در قالب نوشتن مطالب در حوزه های فیشینگ و کلاهبرداری های اینترنتی و ارزهای دیجیتالی، افزود: ماهیت کتاب دو جلدی که امروز رونمایی شد بیشتر بر مسائل جدید و روز دنیا تمرکز دارد. فقدان آگاهی عموم جامعه در این حوزه ها باعث آسیب های بعضا جبران ناپذیری به افراد و اجتماع می شود و افراد سودجو از همین ضعف استفاده کرده و اقدام به سوء استفاده از طریق فیشینگ یا هک یا خالی کردن حساب های بانکی می کنند.

زارعی گفت: در بخشی از کتاب به فرهنگ حاکم در حوزه دیجیتال و لزوم آشنایی با آن پرداخته شده است. عدم آگاهی از این فرهنگ باعث کاهش ارتباط موثر بین افراد و مخصوصا والدین و فرزندان شده و همین امر باعث تنها ماندن کودکان و فرزندان در این حوزه و افزایش آسیب پذیری آنها خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای بالا بردن سطح اطلاعات عمومی جامعه در حوزه دیجیتالی ضروری است به طرق مختلف، مطالعات موثر در این خصوص افزایش یابد. در بررسی میزان سرانه مطالعه جهانی، در گروه های سنی با جنسیت و تحصیلات متفاوت در آخرین آمارگیری انجام شده، در سال ۲۰۲۰ کشورهای هندوستان، تایلند، چین، فلیپین، مصر، چک، سوئد، فرانسه، مجارستان و عربستان سعودی به واسطه ساعات مطالعه مردمشان در لیست کتابخوان ترین کشورها قرار گرفتند.

زارعی افزود: مردم هندوستان به طور متوسط ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه در هفته مطالعه دارند و سایر کشورها به همین نسبت از کشور ما ایران در موضوع مطالعه پیشی گرفته اند. طی سال های اخیر اعداد و ارقام متفاوتی از سوی نهادهای مربوطه مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب و کتاب خانه ملی ، در خصوص میزان مطالعه در ایران ارائه شده است، این آمار ضد و نقیض سرانه مطالعه هر ایرانی را ، بین ۲ تا ۷۰ دقیقه در روز عنوان کرده است.

وی گفت: از عوامل تأثیرگذار بر عدم آگاهی و پایین بودن سرانه مطالعه، می توان به شاخص های غلط در سیستم ورودی دانشگاه ها و برگزاری آزمون سراسری که وضعیت پیچیده  و عجیبی را از همان اوایل دوره بلوغ فکری، برای افراد مختلف جامعه ایجاد می کند، اشاره کرد.

زارعی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کم توجهی به امر کتابخوانی در سال های اخیر در کشورمان را می توان به خاطر وضعیت بد معیشتی در اکثریت اقشار جامعه و همینطور برداشته شدن یارانه کاغذ و افزایش ۹۸ درصدی قیمت کتاب در سه سال اخیر و از همه مهمتر، سیاستگذاری های آموزش، و توجه پیش از اندازه به مطالعات درسی و چاپ متعدد کتاب های کمک آموزشی مرتبط دانست.

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: جاری ساختن فرهنگ مطالعه از دوران ابتدایی باعث ایجاد فرهنگ مطالعه در کل کشور می شود.

گفتنی است؛ زارعی مدرس دانشگاه آزاد و پژوهشگر دانش نامه های علمی در پایگاه جهان اسلام، عضو انجمن ناشران استان مرکزی و عضو مجموعه اهل قلم است.

منبع: ایسنا مرکزی

 

کلید واژه ها: مطالعه کتاب زارعی فرهنگ


نظر شما :