نشست "نقش کوچینگ در صنعت گردشگری" در استان مرکزی برگزار شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۹ کد : ۴۲۰۵۸ معاونت فرهنگی تاپ خبر
نشست نقش کوچینگ در صنعت گردشگری به همت مرکز گردشگری علمی فرهنگی سازمان دانشجویان و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان مرکزی برگزار شد.
نشست "نقش کوچینگ در صنعت گردشگری" در استان مرکزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ رضا حسینی مدرس گردشگری موسسه گردشگری جاده ابریشم در این نشست، گفت: کوچینگ(Coaching) که می‌توان آن را به مربیگری ترجمه کرد، از جمله اصطلاحات پرتکرار این روزهاست. افراد بسیاری را می‌بینیم که خود را به عنوان کوچ کسب و کار (بیزینس کوچ) یا کوچ فردی و یا کوچ مدیران اجرایی معرفی می‌کنند. تقاضا برای خدمات کوچینگ هم به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: لااقل بر اساس آن‌چه ما در متمم می‌بینیم، تعداد ایمیل‌ها و درخواست‌ها با مضمون «جستجوی کوچ» و «درخواست معرفی کوچ حرفه ای» به شدت افزایش یافته و به نظر می‌رسد که همین تقاضا باعث شده افراد مختلف، بدون این‌که تغییر خاصی در شیوه‌‌ی عملکرد پیشین خود داشته باشند، تصمیم بگیرند عنوان حرفه‌ای خود را تغییر دهند تا بتوانند مخاطبان(مشتریان) بیشتری جذب کنند. هم‌چنین دوره های آموزشی که پیش از این نیز وجود داشته، بدون کوچک‌ترین تغییر در محتوا، با بسته‌بندی جدید و عنوان کوچینگ عرضه شوند (کوچینگ کارآفرینی، کوچینگ نویسندگی، کوچینگ فروش، کوچینگ حسابداری و …).

حسینی در ادامه اظهارکرد: با این حال، چه بپسندیم و چه نپسندیم، واقعیت این است که کوچ شدن و کوچینگ یکی از روندهای رو به رشد در ایران و البته جهان است و به نظر می‌رسد که لازم است ادبیات، تعاریف و ترمینولوژی این حوزه را بهتر بشناسیم. در غیر این صورت گرفتار کسانی خواهیم شد که نه‌تنها چارچوب نگرش علمی و آکادمیک را قبول ندارند، بلکه از قواعد داخلی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کوچینگ هم تبعیت نکرده و خواسته‌ها، ترجیحات و برداشت‌های شخصی خود را به عنوان کوچ حرفه ای به مخاطب تحمیل می‌کنند.

پرستو احمدی مدیر موسسه گردشگری جاده ابریشم نیز در این نشست، افزود: در بسیاری از کتابها و مقالات کوچینگ می‌گویند کلمه‌ Coaching با مفهومی نزدیک به معنای امروزی آن، نخستین بار در سال ۱۹۳۷ به کار رفته است.

وی تصریح کرد: ظاهراً فردی به نام گوربی(Gorby) در آن زمان در مقاله‌ای گفته بوده «برای بهبود عملکرد در محیط کار، باید افراد باتجربه‌تر کوچینگ افراد کم‌تجربه‌تر و تازه‌وارد را بر عهده بگیرند.» به نظر می‌رسد گوربی کوچینگ را مشابه آموزش (و شاید در زبان امروزی: منتورینگ) در نظر گرفته است.

احمدی در ادامه عنوان کرد: جاناتان پسمور که از جمله معتبرترین محققان در زمینه کوچینگ است می‌گوید که در سال ۱۹۱۱ هم Coaching در متن‌های مدیریتی و مهارتی وجود داشته است. اما معنی کلمه کوچینگ در‌ آن زمان بیشتر از جنس آموزش و راهنمایی بوده است. مثلاً گفته‌اند در محیط‌های آموزشی باید کوچینگ برای دانشجویان وجود داشته باشد یا برای برنده شدن در مسابقه‌ی مناظره میان دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، دانشجویان باید کوچ داشته باشد. اما بحث کردن بر سر این تاریخ‌ها و جستجوی نخستین کاربردها، ارزش چندانی ندارد. چون اصطلاح کوچینگ تا چند دهه رواج نداشته و همه‌ی آن‌چه ما از کوچ و کوچینگ شنیده‌ایم و می‌شنویم از دهه‌ی هشتاد و نود میلادی (سی تا چهل سال پیش) آغاز شده است.

مدیر موسسه گردشگری جاده ابریشم در پایان خاطرنشان کرد: کوچینگ در صنعت گردشگری می تواند باعث رشد این صنعت و کسب درآمد توسط افراد مختلف جامعه گردد.

کلید واژه ها: کوچینگ گردشگری موسسه گردشگری گردشگری جاده ابریشم


نظر شما :