مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی:

ایکنا به حمایت حقیقی و حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار باشد

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۹ کد : ۴۲۱۱۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: خبرگزاری ایکنا می‌تواند به حمایت حقیقی و حقوقی بنده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار باشد. با وجود همه کم‌و‌کاستی‌ها برای قرآن تمام قد در میدان هستیم، چراکه آموزه‌های الهی باید به معنای واقعی در جامعه نشر پیدا کند و متأسفانه در این زمینه کم کار بوده‌ایم که باید جبران شود.
ایکنا به حمایت حقیقی و حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار باشد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایکنا، ضرورت اجرای محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت در استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: در دهه فجر امسال ۱۰ محفل انس با قرآن با حضور قاریان ملی و بین‌المللی برگزار و مورد استقبال مسئولان و شهروندان قرار گرفت که این امر نویدبخش گرایش مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به مبانی الهی دارد، به شرط آنکه ما مسئولان برای آنان برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه محافل انس با قرآن «والفجر» از خمین آغاز و به ساروق ختم شد، تصریح کرد: برنامه‌های پیش‌بینی شده حول محور جامعه قرآنی و استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان همان شهر در نظر گرفته شده بود. این محافل قرآنی تجمعی از فعالان قرآنی بین‌المللی، کشور، استان و شهرستان بود.

دلشادی با تأکید بر اینکه از تمام فعالیت‌های قرآنی استان حمایت حداکثری خواهد شد، از فعالیت خبرگزاری ایکنا و انعکاس اخبار قرآنی استان تقدیر کرد و افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حد توان از تمامی فعالیت قرآنی حمایت کرده و این مبانی برای ما اولویت دارد. ایجاد نشریه، مجله، روزنامه، هفته‌نامه و پایگاه‌های خبری با محور قرآن برای ما حائز اهمیت است و ما از آنان پشتیبانی می‌کنیم.

عدم استفاده از ظرفیت های قرآنی در استان و کشور

وی با بیان این مطلب که کشور ما قرآنی است و فعالیت در این زمینه بسیار جای کار دارد، اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه در استان و کشور وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد، اما متأسفانه از همین ظرفیت‌های موجود استفاده درستی نشده است. امید است بتوان از این گنجینه بی‌پایان بهتر بهره‌برداری کرده و ثمرات آن را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتلای فرهنگ قرآن در زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی مشاهده کرد.

دلشادی در پاسخ به اعلام آمادگی خبرگزاری ایکنا برای تعامل هرچه بیشتر جهت بررسی فعالیت‌های قرآنی استان و رسیدگی به امور قرآنی بیان کرد: خبرگزاری ایکنا می‌تواند به حمایت حقیقی و حقوقی بنده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار باشد. با وجود همه کم‌و‌کاستی‌ها برای قرآن تمام قد در میدان هستیم، چراکه آموزه‌های الهی باید به معنای واقعی در جامعه نشر پیدا کند و متأسفانه در این زمینه کم کار بوده‌ایم که باید جبران شود.

قرآن به قشر خاص محدود نمی شود

این مقام مسوول ضرورت معرفی افراد قرآنی فعال در تمامی مشاغل را مورد تأکید قرار داد و در پاسخ به صحبت خبرنگار ایکنا مبتنی بر شناسایی فعالان قرآنی در مشاغلی همچون کفاشی، گچ‌کاری، فرش‌فروش و ... اظهارکرد: فعالان قرآنی فقط قاریان، مربیان، مرتلان، اساتید و ... نیستند، اگر این افراد در دیگر مشاغل معرفی شوند می‌توانند به عنوان الگویی اثرگذار تبدیل شوند. هیچ منعی وجود ندارد که کسبه بازار قرآنی باشد، چراکه قرآن به قشر خاص محدود نشده و برای رشد تمامی آحاد جامعه نازل شده است.

اثرات مثبت قرآن در جامعه باید برای مردم ملموس باشد

دلشادی ادامه داد: اثرات مثبت قرآن در جامعه باید برای مردم ملموس باشد و شاید یکی از دلایلی که امروز برخی از آحاد جامعه از مبانی الهی فاصله گرفتند برای این باشد که این آموزه‌ها به خوبی نهادینه نشده است. انقلاب برپایه قرآن استوار شد و در طول ۴۳ سال هرجا موفق بودیم مرهون عمل به دستورات الهی است و هر کجا ناکام بوده‌ایم به دلیل فراموش کردن مبانی این مصحف شریف است. به طور مثال اگر سیاست خارجه، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ ما منطبق با اصول قرآنی پیش رود قطعاً تمام جهت‌گیری‌ها بر پایه احکام الهی خواهد بود که در این صورت موفقیت از آن ما است.

وی با استناد به آیه ۱۲۰ سوره مبارکه «بقره» که می فرماید «وَلَن تَرضىٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ۙ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ، هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است؛ و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت»، ادامه داد: استخراج دستورالعمل‌های قرآنی برای تبدیل شدن عمل در عرصه زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی بخشی از رسالت اتاق فکرها در حوزه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست است. دستورات الهی باید به دستورالعمل‌های اجرایی تبدیل و طرح و ایده‌های به عمل قرآنی منتج شود.

دلشادی از اجرای طرح قرآنی «دیدار ماندگار» در استان خبر داد و افزود: در راستای این طرح با فعالان و نخبگان این حوزه دیدار می‌شود، اگر خبرگزاری ایکنا بتواند همراهی لازم در این مسیر را داشته باشد قطعاً خروجی مثبت آن در جامعه ملموس خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان در پاسخ به درخواست خبرنگار ایکنا مبتنی بر معرفی چهره‌های قرآنی در محافل مختلف، اظهار کرد: تقدیر از موارد خاص قرآنی همچون معلولان، فعالان قرآنی در مشاغل مختلف و ... می‌تواند منجر به حرکت اجتماعی شود و تمام هدف این است که وظیفه دینی، اخلاقی و اجتماعی خود را انجام دهیم.

منبع: ایکنا مرکزی

کلید واژه ها: فعالان قرآنی انس قرآن


نظر شما :