به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب "زیست بوم شهری، فرصت ها و چالش ها" وارد بازار نشر شد

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۷ کد : ۴۳۲۱۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
کتاب زیست بوم شهری، فرصت ها و چالش ها توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.
کتاب "زیست بوم شهری، فرصت ها و چالش ها" وارد بازار نشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اعلام این خبر، گفت: کتاب زیست بوم شهری، فرصت ها و چالش ها توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان به چاپ رسید.

وی با اشاره به اینکه زیست بوم یک ناحیه وسیع جغرافیایی است که در آن، انواع خاصی از گیاهان و جانواران زندگی می کنند و ناحیه مشخصی را به وجود می آورند، افزود: زیست بوم به مناطق زندگی تمام گیاهان، حیوانات و سایر موجودات با شرایط طبیعی محیط در یک منطقه ویژه گفته می شود.

غلامی اضافه کرد: کتاب زیست بوم شهری، فرصت ها و چالش ها مشتمل بر 6 فصل است. فصل اول زیست بوم شهری که به بررسی زیست بوم، اثرات احداث شهر، اثرات شهر در محیط و مدیریت زیست بومی می پردازد.

وی افزود: فصل دوم شامل چالش های زیست بوم های شهری است که مبانی همچون محیط زیست شهری  و عوامل موثر بر آن، آلودگی هوا، تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت، دستیابی به حمل و نقل مناسب برای کاهش آلودگی، آلوده ساز های موجود در هوا،  آلودگی آب و محیط زیست شهری، مواد و عوامل آلوده کننده آب، آلودگی حاصل از آب های زیرزمینی، کاهش اکسیژن محلول در آب، منابع ایجاد آلودگی آب، آلودگی ناشی از کشاورزی پایدار، آلودگی خاک، آلودگی صوتی مورد بررسی قرار گرفته است.

این مقام مسوول ادامه داد: فصل سوم این کتاب شامل جزیره حرارتی به بررسی علت ایجاد جزیره سری شهری، شدت جزیره حرارتی، میزان جزیره حرارتی در فصول مختلف، عوامل تاثیرگذار بر شدت جزیره حرارتی، اثر هندسه و معماری شهری بر شکل گیری پدیده جزیره حرارتی، محاسبه شدت جزیره گرمایی، هوای شهر و پوسته هوای شهر و... می پردازد.

به گفته وی فصل چهارم فون و فلور شهرهاست که شامل مفهوم حق به شهر، حق به شهر و عدالت شهری، حقوق حیوانات در نهج البلاغه، حق حیات گیاهان می باشد.

غلامی اظهارکرد: فصل پنجم این کتاب به بررسی فضای سبز شهری، استفاده از فضای سبز در کاهش جزیره حرارتی،  فضای سبز عمودی، فضای سبز افقی، تاثیر فضاهای باز سبز بر اقلیم  شهری و کیفیت محیطی، مبلمان شهری ضروری برای سلامت شهروندان، مبلمان شهری عنصری تحول آفرین و درآمدزا می پردازد.

وی ادامه داد: اقتصاد شهری، فرهنگ شهری، تعریف توسعه پایدار شهری، رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهری، مدیریت اجتماعی شهر و ... در فصل ششم مدیریت زیست بوم شهر مورد بررسی قرار گرفته است.

این مقام مسوول در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، کتاب زیست بوم شهری، فرصت ها و چالش ها تالیف مریم حسن بیگی و مریم مقدسی در 230 صفحه به قیمت 60 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.

کلید واژه ها: کتاب زیست بوم شهری شهری فرصت چالش


نظر شما :