مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک تاکید کرد:

ارتباطات کلامی عامل موفقیت افراد به شمار می آید/ تاثیر شایان فضای مجازی در ارتباطات

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۳ کد : ۴۳۳۸۲ معاونت آموزشی تاپ خبر
یک مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه ارتباطات جزء لاینفک زندگی انسان ها به شمار می رود و زندگی بشر بدون ارتباطات معنا و مفهومی ندارد، افزود: در دنیای امروز سخن گفتن یکی از عوامل موفقیت هر فرد به شمار می رود.
ارتباطات کلامی عامل موفقیت افراد به شمار می آید/ تاثیر شایان فضای مجازی در ارتباطات

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مسعود شهرجردی مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک در کارگاه آموزشی ارتباطات انسانی که به همت مرکز نوآوری کسب و کارهای اینترنتی و دفتر کارآفرینی و ارتباط با جامعه انجمن علمی این مرکز آموزشی برگزار شد با اشاره به اینکه ارتباطات جزء لاینفک زندگی انسان ها به شمار می رود و زندگی بشر بدون ارتباطات معنا و مفهومی ندارد، افزود: طبق تحقیقات انجام شده اکثر انسان ها غالبا در ارتباطات کلامی قرار دارند وهریک از ما در زندگی روزمره بسیاری از محاورات و مکالمات عامیانه را با دیگران برقرار می کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از نیازهایی که همواره درزندگی انسان ها وجود دارد اهمیت ارتباط است که امروزه بیشتر به بصورت ابزارهای کلامی و ارتباطات نمود پیدا کرده است.

 

سخن گفتن یکی از عوامل موفقیت هر فرد به شمار می رود

شهرجردی اضافه کرد: در دنیای امروزی سخن گفتن یکی از عوامل موفقیت هر فرد به شمار می رود؛ لذا اکثر افراد به دلیل ترس از صحبت کردن در جمع از حرف زدن در محافل اجتناب کرده و از حرف زدن هراس دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی تاثیر شایانی در ارتباطات دارد، افزود: امروزه نقش اینترنت در زندگی انسان ها بسیار برجسته و پررنگ شده است و بسیاری از ارتباطات امروزی بصورت مجازی در حال جریان است.

شناخت ماهیت ارتباطات جهت انتقال مفاهیم به دیگران

این مدرس دانشگاه با توصیه به دانشجویان رشته روابط عمومی، یادآور شد: باید ماهیت ارتباطات را به خوبی بشناسیم و از ارتباطات انسانی غافل نباشیم تا بتوانید مفاهیم را به دیگران به خوبی انتقال دهیم. برای ارتباط با دیگران باید از خودمان شروع کرده چراکه ارتباطات در شرایط مختلف با افراد و گروه های مختلف شکل می گیرد.

خودشناسی مقدمه خداشناسی است

وی با گریز به مبحث خودشناسی نیز اظهارکرد: در قرآن و روایات متعدد تعابیری وجود دارد که حاکی از آن است که ما می ‌توانیم از خودشناسی به خداشناسی دست پیدا کنیم و لزوم شناخت خویشتن موجب ارتباط موثر با دیگران و در نهایت ارتباط عمومی و جمعی ایده آل در جامعه خواهد شد.

شهرجردی با بیان اینکه ارتباط اجتماعی به عنوان مکتب تحلیل مراوده ای بسیار در ارتباطات مهم است، ادامه داد: ارتباطات بین دو نفر شامل ارتباطات سازمان یافته که مشتمل بر کوچکترین جزء یک سازمان است و ارتباطات سازمان نیافته به دلیل عمق درگیری در یک فراگرد ارتباطی دو نفره اعضای درگیر در فراگرد ارتباط دارای احساسات منفی عمیق تری نسبت به یک تجربه ناخوشایند نسبت به گروه های ارتباطی بزرگتری می شوند و سطح درگیری افراد در یک فراگرد ارتباطی دو نفره کاملا بر توانایی آنها در حال تعارض یا تضاد حاصل شده در رابطه تاثیر گذار است.

وی در ادامه به قدرت و ارتباطات دو نفره نیز اشاره کرد و افزود: در ارتباط دو نفره همانند هر فرد فراگرد ارتباطی دیگر نیازهای حاکم بر انسان ها اثر می گذارد کمتر فراگرد ارتباطی را می توان دید که به نیازی از نیازهای انسان پاسخ نگوید و بدون در نظر گرفتن  آن نیازها جریان یابد و درهر رابطه دو نفره نیازهای غلبه بر دیگری و نشان دادن قدرت خود و نیز به اثبات رساندن منزلت و پایگاه خویش همواره رخ می نماید. در هر ارتباط دو نفره بی شک یکی از دو طرفین با وضعیت غالب تری نسبت به دیگری خود را نشان می دهد.

نقش همبستگی یا تعلق در ارتباطات

این مدرس دانشگاه همچنین به همبستگی یا تعلق در ارتباطات با اشاره به اینکه افراد بسیار همبسته که شامل افرادی که بودن با دیگران  و زیستن در میان آنان را به تنهایی ترجیح می دهند، خاطرنشان کرد: افراد کم همبسته افرادی هستند که چندان رغبتی به آمیزش با دیگران ندارند ترجیج  می دهند که بیشتر به خود پرداخته و از تنهایی لذت بیشتری می برند.

وی با تشریح تحلیل مراوده ای نیز به وضعیت "من والدین" که شامل نگرش ها و گرایش ها و رفتارهای مرتبط با منابع خارجی بوده و به صورت اولیه تحت تاثیر والدین است اشاره کرد و افزود: در وضعیت "من بالغ" به سن سال فرد بستگی ندارد. این وضعیت در جهت شکل دهی واقعیت موجود و آنچه در جریان است با توجه به اطلاعات فراهم شده می باشد و وضعیت "من کودک" نیز شامل تمام انگیزه های ناگهانی و خواسته های زود گذر است که بصورت طبیعی در کودکان به وجود می آید.

شهرجردی در خصوص چارچوب اجتماعی برای ارتباطات دو نفره نیز، تصریح کرد: هنجارها که شامل قواعد و مقررات روشن و صریح و ضمنی حاکم بر رفتارهای آدمی در شرایط خاصی می بایست از خود نشان دهد تا بتواند به انتظارات دیگران و یا جامعه پاسخ بدهد. نقش ها در ارتباطا ت میان فردی دو نفره یکی دیگر از عوامل مهم تاثیر گذار نقشی است که هریک از طرفین در یک انتظار دونفره ایفا می کند.

وی با بیان تعریف مفهموم ارتباط گریزی از جمیز مک کراسکی که در دهه 1970 میلادی مطرح شد، گفت: این مفهوم بیانگر حالت تشویش و اضطرابی است که یک فرد به هنگام برقراری با دیگران تجربه می کند و ناشی از ارتباط واقعی یا مورد انتظار با افراد است.

مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک در ادامه انواع ارتباط گریزی را شامل ارتباط گریزی شخصیتی شامل یک جهت گیری نسبتا پایدار در شخصیت فرد نسبت به نوع خاص ارتباط در شرایط گوناگون، ارتباط گریزی موقعیتی مشتمل بر یک جهت گیری نسبتا پایدار در شخصیت فرد نسبت به ارتباط در یک نوع  شرایط و موقعیت معین، ارتباط گریزی وابسته به مخاطب یک جهت گیری نسبتا پایدار نسبت به ارتباط با شخص یا گروه معینی از اشخاص  و ارتباط گریزی وضعیتی یک جهت گیری  گذرا و کوتاه مدت نسبت به ارتباط با یک فرد یا گروهی از افراد عنوان کرد.

گفتنی است؛ در پایان مدرس این کارگاه آموزشی به سوالات دانشجویان در خصوص موضوع کارگاه و موارد مطرح شده پاسخ داد.

کلید واژه ها: ارتباط ارتباط گریزی ارتباطات


نظر شما :