آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه پناهندگان افغانی

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۶ کد : ۴۴۸۳۵ معاونت آموزشی تاپ خبر
رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی از اعلام آمادگی این نهاد برای برگزاری دوره های آموزش عالی و کوتاه مدت تخصصی ویژه پناهندگان افغانی شهرهای اراک، ساوه و دلیجان خبرداد.
آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه پناهندگان افغانی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی پس از بازدید از مهمانشهر شهید ناصری(اردوگاه مهاجرین افغانی مقیم ساوه) که به همراه مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی صورت گرفت، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران پذیرای مهاجرین کشور افغانستان است و مهمان نوازی ایرانیان جزو سنت های حسنه و باورهای اعتقادی آنان است و فراهم کردن شرایط مناسب برای پناهندگان جزو اصول اعتقادی و اخلاقی مردم ایران است.

وی با بیان اینکه سالیان متمادی است که ایران پذیرای پناهندگان افغانی است، اظهار کرد: به دلیل نزدیک بودن فرهنگ و گویش ملت ایران با پناهندگان افغانی زندگی مسالمت آمیزی بین مردم این دو کشور صورت گرفته است تا جایی که تلاش می‌شود که سطح زندگی مهاجرین افغانی ارتقا یافته و از زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم شده برخوردار شوند.

غفاری‌زاده با اشاره به حجم قابل توجه اقامت اتباع افغانی در ایران، گفت: ارتقای سطح زندگی پناهندگان افغانستانی و بهبود وضعیت اجتماعی، معیشتی و اقتصادی این جمعیت قابل توجه، موجب بهبود شرایط اجتماعی، فرهنگی و  اقتصادی جامعه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد جهاددانشگاهی در کشور که مبتنی بر توجه به کارهای بر زمین مانده است، گفت: این نهاد انقلابی سهم بسزایی در توسعه علمی و فرهنگی کشور دارد و براین اساس ورود به حوزه آموزش آحاد مختلف جامعه حتی پناهندگان و مهاجرین سایر کشورها را اولویت خود می داند.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اقامت اتباع افغانی در شهرهای اراک، ساوه و دلیجان گفت: وجود مهمانشهر شهید ناصری(اردوگاه افاغنه ساوه) با جمعیتی بالغ بر پنج هزار و ۲۰۰ نفر ظرفیتی برای تعریف و اجرای فعالیت های آموزشی جهاددانشگاهی است.

وی بیان کرد: توانمندسازی و آموزش پناهندگان مقیم مهمانشهر شهید ناصری می‌تواند منجر به ارتقای سطح دانش و فرهنگ آنان شده و اشتغال پایدار توام با درآمدزایی را برای آنان به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: جهاددانشگاهی استان مرکزی پیشنهاد برگزاری دوره های آموزشی را به اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی ارائه داده است تا بتوان در سایه آموزش، زمینه اشتغال آنان فراهم شود که البته این پیشنهاد پس از بازدیدی که از مهمانشهر صورت گرفت در قالب یک بسته طی روزهای آینده به استانداری ارائه می شود تا بتوان این پیشنهاد را در ساوه به عنوان پایلوت اجرایی کرد و به سایر نقاط کشور تعمیم داد تا موجب بهبود شرایط مسالمت آمیز زندگی جامعه افغانی با ایرانی شود.

غفاری زاده همچنین گفت: موضوع فعالیت مرکز آموزش علمی کاربردی بین الملل جهاددانشگاهی در مهمانشهر شهید ناصری و نیز راه اندازی مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت در این مهمانشهر، در جلسه اخیر که با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و مجموعه جهادانشگاهی با امام جمعه و سرپرست فرمانداری ساوه تشکیل شد مطرح شد که در این راستا از همه ظرفیت ها برای اجرایی شدن این طرح استفاده خواهیم کرد.

وی بیان کرد: سطح آموزش براساس شرایط سنی و نیازی که در مهمانشهر و سایر نقاط استان برای پناهندگان افغانی وجود دارد تعیین می شود.

گفتنی است؛ مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی به همراه رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی از ظرفیت‌های مهمانشهر شهید ناصری(اردوگاه افاغنه مقیم ساوه) جهت ارائه خدمات در سطح آموزش عالی و کوتاه مدت تخصصی و همچنین زیرساخت‌ها و  توانمندی‌های مرکز جهاددانشگاهی ساوه برای برگزاری دوره‌های آموزشی بازدید کردند.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی استان مرکزی مهمانشهر شهید ناصری


نظر شما :