در جدیدترین نظرسنجی ایسپا عنوان شد؛

میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در ایران

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۱ کد : ۴۴۹۷۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد ۱۴۰۱ که انجام شد، مشخص شد ۷۸.۵ درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند.
میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در ایران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا وابسته به جهادانشگاهی در خرداد 1401 که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1541 نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استان‌ها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.

در بین رسانه‌های اجتماعی مورد مطالعه، استفاده از واتس‌اپ با 71.1 درصد بیش از سایر برنامه‌ها است که در مقایسه با تیر 1400 میزان استفاده از این پیام‌رسان تغییری نداشته است. میزان استفاده از واتس‌اپ بین جوانان 18 تا 29 سال 87.7 درصد، در گروه سنی 30 تا 49 سال78.8 درصد و در بین افراد بالای 50 سال سن 41 درصد است. 87.8 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی 79.2 درصد افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و 44.4 درصد افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند، از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. میزان استفاده از این پیام‌رسان در بین ساکنان مراکز استان‌ها 87.8 درصد،‌ در شهرهای غیر مرکز استان 74.1 درصد و در مناطق روستایی کشور 55.5 درصد است.

 بعد از واتس‌اپ، اینستاگرام توسط 49.4 درصد مردم ایران استفاده می‌شود. جوانان 18 تا 29 سال(74.4 درصد)، افراد با تحصیلات دانشگاهی(65.1 درصد) و ساکنین مراکز استان‌ها(56 درصد) بیش از سایر افراد از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

همچنین استفاده از تلگرام نسبت به آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 حدود 9 درصد کاهش داشته و به عدد 31.6 درصد رسیده است.

یافته های ایسپا در این نظرسنجی حاکی از استفاده 1.3 درصد مردم ایران از کلاب هاوس است. این عدد نسبت به موج قبلی نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 بدون تغییر مانده است. توییتر نیز توسط 3 درصد از مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

 بر اساس نتایج نظرسنجی، فیسبوک 3.7 درصد، سروش 3.6 درصد، بله 2.2 درصد، ایتا 4.6 درصد، تیک تاک 0.6 درصد، روبیکا 5.7 درصد، آی گپ 1.8 درصد، گپ 0.8 درصد، سیگنال 0.4 درصد استفاده کننده در بین افراد بالای 18 سال ایرانی دارد.


نظر شما :