جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۶)رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی:

جهاددانشگاهی منشأ برکات بسیاری برای کشور است/تولید آزمایشگاهی محصول کاربردی از ضایعات کارخانه‌های سنگ

۰۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۱ کد : ۴۶۴۲۲ معاونت فرهنگی تاپ خبر
دکتر غفاری زاده استفاده از ضایعات کارخانه‌های سنگ در جهت تولید محصولات کاربردی را از برنامه‌های اخیر این واحد برشمرد و افزود: وجود ضایعات و باطله‌های سنگ در فضای طبیعی موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند که جمع‌آوری آن‌ها از طبیعت اثر بسیار مثبتی در کاهش آلودگی زیست‌محیطی خواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه ارزش نهفته و نهان این ضایعات آشکار شده و تبدیل به یک محصول کاربردی می‌شود. اکنون محصولات در مرحله پایلوت و آزمایشگاهی تولید شده است.
جهاددانشگاهی منشأ برکات بسیاری برای کشور است/تولید آزمایشگاهی محصول کاربردی از ضایعات کارخانه‌های سنگ

به گزارش روابط عمومی جهادداهشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده رییس جهاددانشگاهی مرکزی در آستانه فرارسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، به نقش جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش بنیان و نوآور در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی جزو نخستین سازمان‌ها و نهادهایی است که رویکرد دانش‌بنیان را به معنای واقعی به منصه ظهور و به مرحله کاربردی و عملیاتی رساند.

تبدیل علم و دانش به یک محصول و ثروت برای رفع نیازهای کشور

وی تبدیل علم و دانش به یک محصول و ثروت برای رفع نیازهای کشور در راستای ارایه خدمت به مردم را مفهوم اقدام دانش‌بنیان بیان کرد و گفت: جهاددانشگاهی با ایجاد مراکز خدمات تخصصی با قدمت افزون بر ۳۰ سال در کشور که بارزترین آن‌ها پژوهشگاه رویان است توانسته از ظرفیت علم و دانش برای برطرف کردن نیازهای جامعه استفاده کند تا علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم یک منبع درآمدی برای تداوم فعالیت‌های خود با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور که ناشی از مراجعه بیماران به سایر کشورها برای درمان خود بوده است، ایجاد کند.

دکتر غفاری زاده با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک مجموعه خاص بوده و در جهان بی‌نظیر یا کم‌نظیر است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی می‌تواند بر اساس ماموریت‌هایی که به استناد اساسنامه دارد در تمامی حوزه‌های خدماتی، صنعتی، پزشکی و ... با هدف رفع مشکل و انجام کارهای بر زمین مانده ورود پیدا کند و خوشبختانه در تمامی بخش‌هایی که ورود پیدا کرده منشاء برکات و ثمرات زیادی برای کشور بوده است.

تاکید بر حمایت همه جانبه از فعالیت‌های دانش‌بنیان

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر حمایت همه جانبه از فعالیت‌های دانش‌بنیان، گفت: اگر حمایت‌ها از فعالیت‌های دانش‌بنیان جهاددانشگاهی صورت گیرد تجربه نشان داده است که این مجموعه قابل اعتماد می‌تواند پاسخگوی مناسبی به این اعتماد باشد. اگر دولت، مأموریت مشخصی را در حوزه دانش‌بنیان به جهاددانشگاهی دهد و فعالیت نهادهای دیگر موازی که وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی داشته و شاید کارآیی لازم را نداشته باشند، کنار گذاشته شوند، این نهاد می‌تواند کاملا پاسخگوی نیاز کشور به فعالیت‌های دانش‌بنیان باشد و گره‌های زیادی را از مشکلات کشور باز کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار سال با عنوان " تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین"، جهاددانشگاهی چه حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در سطح استان داشته است، گفت: جهاددانشگاهی در حوزه حمایت مالی بضاعت چندانی ندارد چراکه ردیف اعتباری مشخص دولتی نداشته و ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های این نهاد به‌صورت خودگردان تأمین می‌شود.

فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور محلات

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی به فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور محلات در قالب یک مجموعه دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: قریب به ۱۰ واحد فناور در این مرکز فعالیت دارند گرچه چند واحد به دلیل توانایی که پیدا کردند از این مجموعه خارج شده‌اند و جزو واحدهای موفق استان به شمار می‌روند.

دکتر غفاری زاده به فعالیت مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان از سال گذشته برای اولین بار در کشور در بین ۱۳ استان اشاره کرد و افزود: در این فعالیت به جوانان، فارغ از تحصیلان و دانشی که دارند، شیوه تبدیل ایده‌ها، نوآوری و تفکرات آن‌ها به محصول آموزش داده شد تا خلاقیت خود را بروز دهند. این اقدام یک حلقه مفقوده بود که انجام آن نتایج قابل قبولی داشت گرچه اگر حمایت کافی صورت می‌گرفت ثمرات بسیاری را در پی داشت که متاسفانه به دلیل عدم حمایت کافی استمرار پیدا نکرد.

اخذ مجوز فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار در سال گذشته

وی در پاسخ به پرسش دیگری با این عنوان که با توجه به تأکید رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و با توجه به اهمیت بحث امنیت غذایی و مشکلات خشکسالی و کم‌آبی، چه اقداماتی در بحث فناوری و نوآوری در کشاورزی (کشاورزی دانش‌بنیان) صورت گرفته است، اظهارکرد: در سال گذشته مجوز فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار اخذ شد تا بتوان سه مشکل عمده در شهرستان ساوه به‌عنوان خاستگاه و قطب تولید انار کشور برطرف شود.

وی با بیان اینکه سرمازدگی درختان انار، سفیدی دانه‌های انار که موجب کاهش کیفیت محصول می‌شود و تبعات منفی بر روی صادرات دارد و نیز کرم گلوگاه که موجب نابودی باغات می‌شود را سه مشکل عمده پیش روی تولیدکنندگان و باغداران ساوجی بیان کرد و افزود: انجام یک کار فناورانه از سوی یکی از متخصصان بومی استان مرکزی، موجب حمایت جهاددانشگاهی از این اقدام فناورانه شد و با آماده‌سازی محصولی با عنوان کودهای بیولوژیک و چالکودها و نیز بهره‌گیری از علم نانو برای درمان کرم گلوگاه کارهای مطالعاتی برای اجرایی شدن سازوکار لازم برای مقابله با مخاطراتی که متوجه باغات انار ساوه می‌شود، اندیشیده شد.

دکتر غفاری زاده افزود: با وجود گذشت یک سال از تولید محصول اما برخی فرآیندهای پیچیده اداری مانع بهره‌برداری کامل از محصول در زمان تولید شد و امیدواریم که با آغاز فصل پائیز امسال و در مقطعی که باغداران باید از این محصول برای پیشگیری از مخاطراتی که متوجه درختان انار است استفاده کنند، این محصول نیز به بهره‌برداری برسد.

ولید کودهای بیولوژیک سالم از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان است

وی همچنین گفت: تولید کودهای بیولوژیک سالم از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان است که بر اساس نیاز خاک مناطق مختلف این کار فناورانه صورت خواهد گرفت و آلودگی‌هایی که به‌واسطه تزریق کود به زمین بدون ارزیابی و بررسی نیاز زمین صورت گرفته برطرف خواهد شد. البته در نظر داریم پس از راه‌اندازی کامل مرکز خدمات تخصصی انار در ساوه مرکز خدمات تخصصی گردو در شهرستان تفرش را نیز راه‌اندازی کنیم.

دکتر غفاری زاده همچنین در خصوص اقداماتی که در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی صورت گرفته است، گفت: یکی از موضوعاتی که برای اولین بار توسط جهاددانشگاهی در استان مرکزی صورت گرفت راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری با هدف ارائه خدمت در استان مرکزی و غرب کشور بود. با حمایت‌های مسئولان وقت یک مرکز کاملاً استاندارد با امکانات مدرن احداث و کلیه خدمات در تمامی سطوح ناباروری ارائه و وابستگی به خارج از استان قطع و تمامی بیماران تحت پوشش خدماتی قرار گرفتند که در داخل استان ارائه شد.

وی افزود: به لحاظ وجود مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی به‌هیچ‌وجه نیازی به اعزام بیماران به خارج از استان نیست اما متاسفانه بعضاً دیده می‌شود که این اتفاق می‌افتد و بار مالی بالایی را متوجه بیماران می‌کند.

وی کمک به زوجین نابارور به‌منظور فرزند آوری را یکی از مهم‌ترین منابع تأمین جمعیت در کشور دانست و افزود: بر اساس آماری که در گذشته منتشر شده است افزون بر ۳.۵ میلیون زوج در کشور را افراد نابارور تشکیل می‌دهد و میزان ناباروری در استان مرکزی نیز از نرم جهانی بالاتر است. در دنیا میزان ناباروری بین ۱۰ الی ۱۵ درصد جمعیت است و در ایران براساس اعلام پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی این میزان حدود ۲۰.۲ درصد است که البته پیش‌بینی می‌شود در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی نظیر آلودگی زیست‌محیطی، بالا رفتن سن ازدواج، استرس‌ها و ... آمار زوجین نابارور افزایش پیدا کرده باشد.

راه‌اندازی کلینیک دیابت در جهاددانشگاهی استان مرکزی

دکتر غفاری زاده به راه‌اندازی کلینیک دیابت در جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود و یکی از مشکلات جمعیت سالمندی ابتلا به بیماری دیابت است که در نتیجه کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، استرس و ... به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اثرات منفی دیابت بر زندگی روزمره سالمندان گفت: این کلینیک به دنبال ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران مبتلا به دیابت به‌ویژه در سنین بالاست و خوشبختانه نتایج خوبی داشته است. از آنجا که بیماران دیابتی با مشکل زخم در نواحی مختلف بدن مواجه می‌شوند، ارائه خدمات تخصصی‌ترمیم زخم زیر نظر پزشکان متخصص از جمله فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه درمانی است.

وی همچنین در خصوص اقداماتی که در جهت حمایت از تولیدکنندگان محلی و ساماندهی تولید و عرضه گیاهان دارویی در استان صورت گرفته است، نیز گفت: استان مرکزی در زمره استان‌های مطرح کشور در حوزه تنوع گیاهان دارویی است، البته مطالعه مشخصی در خصوص تنوع گیاهان دارویی صورت نگرفته است که با توجه به وجود پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و تمایل ورود به این حوزه در استان، جلسات متعددی برگزار و پس از بازدیدهای میدانی پیشنهاد انجام مطالعه جامع و کامل از نظر تنوع و نوع گیاهان دارویی در استان ارائه و مقرر شد برای مدیریت این بخش تصمیم‌گیری شود که تاکنون در فاز اجرایی قرار نگرفته است.

فعالیت در حوزه گیاهان دارویی نیازمند حمایت مسئولان استانی

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی افزود: فعالیت در حوزه گیاهان دارویی نیازمند حمایت مسئولان استانی است که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب نیروی کار به حوزه دارویی کشور کمک کرده و می‌توان در حوزه صادرات نیز فعالیت کرد. شناسایی، کشت و تولید انبوه به‌صورت طبیعی یا گلخانه‌ای در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد و در ادامه به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی و صادرات محصول تولید شده به خارج از کشور هستیم.

ورود جهاددانشگاهی در حوزه حمایت از مشاغل خانگی

وی در ادامه به ورود جهاددانشگاهی در حوزه حمایت از مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: هدف جهاددانشگاهی در حمایت از این طرح ملی، حمایت از فعالان در حوزه تولیدات خانگی است و به دنبال هدفمند کردن نوع فعالیت‌ها با هدف بهبود کیفیت محصول تولیدی با استفاده از دانش روز و معرفی محصولات تولیدی بدون واسطه به بازار فروش است که در حوزه فرش، صنایع دستی، پوشاک و ... فعالیت دارد.

دکتر غفاری زاده گفت: طرح حمایت از مشاغل خانگی با حضور افزون بر دو هزار نفر پیشران این طرح ملی در استان مرکزی آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم شبکه ارتباطی این افراد با بازار هدف را ایجاد کنیم گرچه باید گفت که اجرای این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رویکرد جدید جهاددانشگاهی استان مرکزی حرکت در مسیر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مشکل جامعه است

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه به مهم‌ترین دستاورد جهاددانشگاهی استان مرکزی در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: رویکرد جدید جهاددانشگاهی استان مرکزی حرکت در مسیر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مشکل جامعه از طریق علم روز و دانش در کنار فعالیت در حوزه آموزشی است.

وی، تولید کودهای بیولوژیک، ارائه خدمات تخصصی در حوزه انار، استفاده از باطله‌های کارخانه‌ها سنگ در جهت تولید محصولات کاربردی را از برنامه‌های اخیر جهاددانشگاهی استان مرکزی برشمرد و افزود: وجود ضایعات و باطله‌های سنگ در فضای طبیعی موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند که جمع‌آوری آن‌ها از طبیعت اثر بسیار مثبتی در کاهش آلودگی زیست‌محیطی خواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه ارزش نهفته و نهان این ضایعات آشکار شده و تبدیل به یک محصول کاربردی می‌شود که به کمک پژوهشکده علوم پایه جهاددانشگاهی شهید بهشتی انجام و محصولات در مرحله پایلوت و آزمایشگاهی تولید شده است.

وی با اشاره به معضلات استان مرکزی در حوزه محیط‌زیست گفت: شهرستان اراک جزو کلان‌شهرهای آلوده کشور است و با معضلات زیست‌محیطی متعددی مواجه شده و براین اساس جهاددانشگاهی با گسترش آزمایشگاه محیط‌زیست از آزمایشگاه معتمد به جامع به دنبال ارائه راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر اراک است.

گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه محیط‌زیست

دکتر غفاری زاده از گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه محیط‌زیست خبر داد و افزود: هدف جهاددانشگاهی صرفاً شناسایی آلاینده‌های هوا نیست بلکه هدف اصلی این است که علاوه بر شناسایی آلاینده‌های آبی، هوایی، صوتی و... راهکارهای کاهش آلودگی نیز بررسی و ارائه شود. به دنبال جلوگیری از فعالیت صنایع نیستیم بلکه به دنبال جلوگیری از آلایندگی صنایع با سازوکار علمی هستیم و به همین منظور دفتر پژوهشکده محیط‌زیست جهاددانشگاهی در استان مرکزی راه‌اندازی شده است و امیدواریم در سال جاری در جهت رفع آلودگی صنایع گام‌های موثری برداشته شود.

موضوع فیلتراسیون نیروگاه شازند

وی گفت: موضوع فیلتراسیون نیروگاه شازند به‌عنوان اولین اقدام از سوی جهاددانشگاهی دنبال شده است و در صورت موافقت با طرح پیشنهادی این نهاد، به‌عنوان طرح پایلوت در استان و نهایتاً در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، گسترش فعالیت‌های پزشکی با رویکرد دانش‌بنیان و علمی را از دیگر اقداماتی بیان کرد که در سال جاری اجرایی خواهد شد و گفت: امیدواریم بتوانیم علاوه بر خدماتی که ارائه شده است در حوزه استفاده از سلول‌های بنیادین در بخش درمان اقدامات توسعه‌ای انجام دهیم.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی استان مرکزی


نظر شما :