از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب"۵۰ سال گرافیک ایران" وارد بازار نشر شد

۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۶ کد : ۴۹۱۴۸ معاونت فرهنگی تاپ خبر
کتاب ۵۰ سال گرافیک ایران تالیف پریسا رشیدی و مینا احمدی توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.
کتاب"۵۰ سال گرافیک ایران" وارد بازار نشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی در این باره، گفت: کتاب 50 سال گرافیک ایران توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان به چاپ رسید.

وی افزود: گاه نگاری به معنای تخصیص رخدادها و وقایع به تاریخ زمانی دقیق آن ها یا به عبارتی چینش، سامان دادن و طبقه بندی رخدادها در یک خط سیر زمانی است. به دلیل آن که تاریخ بسیار گسترده و پراکنده است، سازمان دهی آن از اهمیت ویژه ای برخورد دار است.

غلامی با اشاره به اینکه تاریخ گرافیک از تاریخ فرهنگ وهنر، سرگذشته جامعه، اوضاع سیاسی، شرایط اقتصادی، تحولات خط و زبان، دگرگونی ها و پیشرفته های فنی به ویژه در فناوری چاپ و تکثیر، فناوری دیجیتال و فناوری های ارتباطی و بسیاری چیزهای دیگر جدایی ناپذیر است، گفت: از این رو تنظیم گاه نگار گرافیک ایران بدون بررسی همزمان رخدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فنی، ناقص و ناکارآمد خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی حوزه های مرتبط با موضوع مورد مطالعه، برای طبقه بندی داده های گاه نگار گرافیک ایران سه چارچوب موضوعی کلی در نظر گرفته شده است. رویدادهای گرافیک: این دسته شامل داده هایی است که به شکل مستقیم به گرافیک مربوط می شود. داده هایی مانند سال تولد و مرگ طراحان گرافیک شناخته شده، خلق آثار گرافیک شاخص  و تاثیرگذار، جوایز و افتخارات ملی و جهانی طراحان گرافیک ایرانی، رویدادها، بزرگداشت ها، نمایشگاه ها و مسابقات مرتبط با گرافیک، انتشار کتاب ها، مجلات و وب سایت های ویژه گرافیک، تشکیل دانشگاه ها، دانشکده ها، انجمن ها و گروه های فعال در گستره گرافیک ایران و بسیاری مواردی دیگر است.

این مقام مسئول اضافه کرد: دسته دوم رویدادهای فرهنگ و هنر: این دسته حاوی داده های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر به ویژه هنرهای تجسمی است.تولد و مرگ هنرمندان و ادیبان شناخته شده، خلق آثار مهم و تاثیرگذار ، رویدادها، بزرگداشت ها و مناسبت های مهم فرهنگی یا هنری، انتشار کتاب ها، مجلات و وب سایت ها و ...می باشد.

وی به رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری اشاره کرد و افزود: این دسته شامل داده های متنوع از حوزه های گوناگونی است که طراحی گرافیک ایران به طور مستقیم و یا با واسطه هایی تحت تاثیر آن ها بوده است. تحولات سیاسی و دگرگونی های دولت حاکم، وقوع  جنگ ها، جنبش های سیاسی و مدنی، تولید و مرگ حاکمان، دولتمردان و رهبران سیاسی، اختراعات و اکتشافات و پیشرفت های مهم علمی و صنعتی، تحولات حوزه رسانه و شبکه های ارتباطی، پیشرفت های فناوری چاپ و تکثیر، دگرگونی های فناوری و ابزارهای طراحی و تایپوگرافی، عکاسی، فناوری دیجیتال، نرم افزار و اینترنت و بسیاری موارد دیگر.

غلامی با بیان معیارها و شاخص ها، خاطرنشان کرد: در میان انبوه رخدادها و رویدادها می بایست آنهایی به گاه نگاری وارد شوند که از اهمیت تاریخی نسبی برخوردار باشند. در قدم بعدی  معیارها و شاخص هایی برای ارزش گذاری رویدادها برای درج در گاه نگاری تعیین شد. چند نمونه از معیارها و شاخص های در نظر گرفته شده عبارتند از ماندگاری در طول تاریخ، اثرگذاری، گستردگی، پیشرو بودن در زمان خود، روی دادن برای نخستین بار، نقطه عطف بودن برای یک جریان، ایجاد تحول و دگرگونی، دگرگونی بنیادی، پایه ای و کلان مملکتی یا جهانی، رخدادهای پیرامون چهره های ماندگار تاریخی است.

این مقام مسئول در پایان اشاره کرد: کتاب 50 سال گرافیک ایران تالیف پریسا رشیدی و مینا احمدی در 478 صفحه به قیمت تک رنگی 290 هزار تومان  و رنگی 690 هزار تومان، توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.

کلید واژه ها: گرافیک ایران گاه نگاری


نظر شما :