از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب "نسل جدید رهبری در حوزه ایمنی" منتشر شد

۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۰ کد : ۴۹۳۲۴ معاونت فرهنگی تاپ خبر
کتاب نسل جدید هبری در حوزه ایمنی تالیف ابوالقاسم خوارزمی و محمد یزدان دوست توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.
کتاب "نسل جدید رهبری در حوزه ایمنی" منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در این باره، گفت: کتاب نسل جدید رهبری در حوزه ایمنی ییروی از قوانین تا مراقبت از تیم توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان به چاپ رسید.

وی اظهارکرد: در دنیای رهبری و ایمنی مفاهیم نیاز به بازبینی و تغییر دارند و امکان ادامه راه با مفاهیم کهنه و فرسوده قدیمی که مبتنی بر رویکردهای تنبیهی است وجود ندارد.

غلامی با بیان اینکه این کتاب مشتمل بر 10 فصل است، بیان کرد: فصل اول به بیان اهمیت اعتماد در رهبری اشاره دارد و سطوح چهارگانه فرهنگ ایمنی مدیران در محیط کار را مورد نقد و بررسی قرار داده است و به اهمیت ایجاد حس اعتماد توسط مدیران برای پرسنل اشاره دارد چرا که در فرهنگ‌های با اعتماد بالا افراد در اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نگرانی‌های خود احساس آزادی می‌کنند.

وی اشاره کرد: در فصل دوم به نقد و بررسی برخی شعار های حوزه ایمنی پرداخته می‌شود و پیامد‌های منفی ناشی از برخی سیاست‌های مبتنی بر شعار‌های احساسی مورد بررسی قرار گرفته‌است، در صورتیکه سیاست‌های " آسیب صفر" مانع تجربه‌آموزی افراد شوند و در عین حال در کاهش حوادث نیز ناموفق باشند، نیاز به اصلاح این سیاست‌ها امری واضح است. اگر شرکتی از قبل هدف دستیابی به "آسیب صفر" نداشته‌باشد، احتمالاً نباید چنین هدفی را اتخاذ کند رهبران باید روشن کنند که این هدف اساساً برای هدایت توجه پرسنل به سمت عملیات ایمن است و نه یک عدد فی نفسه.

به گفته غلامی، در فصل سوم به نقد و واکاوی سیاست ایمنی مبتنی بر رفتار در فرهنگ‌های چهارگانه ایمنی می‌پردازد و نشان داده می‌شود که در فرهنگ‌های بالای ایمنی ترس از مجازات مانع از اعلام خطا می‌شود و در بهترین حالت، رویکردهای رفتاری مبتنی بر کنترل خارجی تبعیت کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند اما تعهد ایجاد نمی‌کند و در نهایت منجر به ثبت گزارشات دروغین درباره روند ایمنی می‌شود. لذا رهبران باید با فراهم سازی یک محیط کاری با عملکرد بالا روابطی ایجاد کنند، که پرسنل بتوانند نشانه‌های بد را به راحتی گزارش کنند و هنگامی که آنها از انتظارات نامطمئن هستند، صحبت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: فصل چهارم به بررسی اهمیت مفهوم ایمنی در ارزش‌های سازمانی و اعتبارات شرکتی می‌پردازد و بیان ‌می‌کند. ارزش‌های مورد حمایت یک شرکت، ارزش‌های لفظی مورد نظر آنها می‌باشند، در حالیکه ارزش‌های در حال استفاده بیانگر روش‌های عملیاتی واقعی آن‌ها هستند. در صورتیکه ارزش‌های شرکت به معنای واقعی و به عنوان ابزار تصمیم‌گیری مورد استفاده رهبران باشند کارکنان به تیم مدیریت خود اعتماد می‌کنند اما اگر ارزش‌های سازمان ناشناخته باشند تصمیمات رهبری براساس مصلحت سیاسی و بازده کوتاه‌مدت اتخاذ می‌شود و مدیریت ریاکارانه و غیر قابل اعتماد خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پنجم به اهمیت اطلاع‌رسانی و خود افشاگری در ایجاد حس اعتماد میان اعضای تیم پرداخته شده‌است، موضوعی که در جوامع مرد سالار بسیار با آن مقابله می‌شود و افراد چیزی غیر از خود واقعی شان را در محیط کار به دیگران نشان می‌دهند تا بدینوسیله نقاط ضعف خود را بپوشانند.

غلامی اضافه کرد: در فصل ششم به اهمیت نحوه مکالمه مدیران با پرسنل تاکید دارد و نشان می‌دهد که در فرهنگ‌های پایین ایمنی نحوه برخورد مسئولین ایمنی به صورت والدین فرزندی است که در نتیجه رفتاری آن در مکالمات،نتایجی مانند سکوت، حالت تدافعی و یا تایید بی‌مورد به امید پایان دادن مکالمه است اما در فرهنگ‌های بالای ایمنی نحوه برخورد بزرگسال – بزرگسال است. نحوه مکالمه به گونه‌ای است که اجازه دیدگاه متفاوت را می‌دهد و فرد با خیال راحت در مکالمه شرکت می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: در فصل هفتم به بررسی نحوه بیان پرسش‌های مدیران از واحد‌های پایین دستی جهت ایجاد تعامل و حس اعتماد صحبت شده‌است. در این فصل سوالات مدیران از پرسنل را به سوالات فرضی، سوالات جهت‌دار، سؤالات با تمرکز بر عوامل بیرونی، سؤالات با تمرکز بر عوامل درونی و سوالاتی که باعث ایجاد حس ناراحتی می‌شوند دسته‌بندی کرده و نتایج حاصل از هر نوع سوال را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان ادامه داد: در فصل هشتم به بیان ایجاد محیطی پرداخته شده‌است که فرد بتواند به راحتی مشکلات پیش‌آمده را بیان کند و ترس از سرزنش احتمالی مانع از اعلام خطا نشود. بدینوسیله با دعوت از افراد خود برای مشارکت و اعلام نظر صادقانه که ماهیت خیرخواهانه دارد از مزایای ارزشمند بسیاری برخوردار می‌شوند. در ادامه این فصل با استفاده از روش "تناقض استاک دیل" به شناسایی و ارائه راه‌حل درباره حوادث ناگوار قریب‌الوقوع پرداخته شده‌است.

وی گفت: در فصل نهم به نحوه پاسخگویی به یک حادثه پرداخته شده‌است و به بررسی علل طفره رفتن برخی مدیران از پاسخگویی در زمان رخداد حادثه می‌پردازد بیان می‌شود فرهنگ مقصر تنها زمانی می‌تواند وجود داشته‌باشد که رهبری سازمان از هیئت مدیره به پایین نسبت به مسائل ایمنی بی‌دقت باشند. در این فصل دو فرهنگ مجازات محور و فرهنگ ترمیم‌کننده را مورد بررسی قرار گرفته‌است.

غلامی خاطرنشان کرد: در فصل دهم به بررسی چالش‌های بنیادین مفاهیم سنتی ایمنی که مبتنی بر دیدگاه بالا به پایین است پرداخته و مفهوم جدید رهبری ایمنی که مبنای آن بر مشارکت و همکاری افراد افزایش ایمنی محیط کار است، بیان شده‌است که خود تداعی‌گر نسل جدید رهبران است.

این مقام مسئول در پایان با توجه به اهمیت این موضوع، خاطرنشان کرد: کتاب نسل جدید هبری در حوزه ایمنی تالیف ابوالقاسم خوارزمی و محمد یزدان دوست در 120 صفحه به قیمت 80 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.

کلید واژه ها: ایمنی فرهنگ


نظر شما :