در همایش "قرن رسانه" مطرح شد؛

از سکوت نخبگان تا جنگ رسانه/باید در مسئله حجاب مویرگی عمل شود

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۷ کد : ۵۴۸۸۷ معاونت فرهنگی تاپ خبر
عضو شورای بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تاکید بر اینکه باید در مسئله حجاب مویرگی عمل شود و جریان حجاب از پایین بالا در این حوزه باید شکل بگیرد نه برعکس، گفت: با قانون و مصوبه نمی توان این مسئله را درست کرد. اقناع لازم است و با جهاد تبیین می توان در این حوزه به نتیجه رسید.
از سکوت نخبگان تا جنگ رسانه/باید در مسئله حجاب مویرگی عمل شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام محسن مجتهدزاده عضو شورای بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در همایش قرن رسانه که به همت جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: آمریکا در گذشته سه وجهه قدرت نظامی، اقتصاد و تبلیغات داشت. انقلاب اسلامی با شعار استکبارستیزی در مقابل آمریکا ایستاد. این انقلاب همواره با وجهه نظامی آمریکا درگیر بوده ولی با پشرفت های نظامی که در ایران حاصل شد، امروز از نگاه نظامی بر آمریکا فائق آمده‌ایم و آمریکایی ها دیگر حرف چندانی برای گفتن ندارند چراکه ایران در حوزه نظامی و صنایع های تک پیشرفت بسیاری کرده است.

وی افزود: اقتصاد آمریکا هنوز بزرگترین اقتصاد دنیا و البته اقتصادی در حال افول است چراکه بزرگترین بدهکار دنیا نیز هست. اقتصاد این کشور دیگر آنقدر قوی نیست که بتواند نیروی نظامی را حمایت کند و نیروی نظامی این کشور آنقدر قوی نیست که بتواند از قدرت دلار حمایت کند. در حال حاضر دلار بدون پشتوانه و در حال ضعیف شدن است و حذف دلار که مسئله ای مهم برای آمریکاست در حال رخ دادن است.

مجتهدزاده گفت: ایران در قراردادهای متعدد بین المللی وارد شده و بدون تکیه بر دلار، قراردادهایی بین ایران، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان منعقد شده و در واقع مبادلات بین ۳۰۰ میلیون نفر در قالب این قراردادها بدون تکیه بر دلار انجام می شود که یک بازار باز بین المللی را رقم زده است.

وی افزود: در این شرایط که دلار در حال ضعیف شدن است قطعا آمریکایی ها بیکار نمی نشینند و در نتیجه در این شرایط قیمت دلار بالا و پایین می شود و در کنار آن سوء مدیریت داخلی و خنثی سازی جریان های داخلی هم همیشه بوده و الان هم هست و در این اوضاع تاثیرگذار است.

ما هنوز یک جبهه واحد منطقه ای در حوزه اقتصادی نداریم

وی با بیان اینکه ما هنوز یک جبهه واحد منطقه ای در حوزه اقتصادی نداریم که امنیت اقتصادی را در این منطقه تامین کند، گفت: تا وقتی این جبهه تشکیل نشود بازی دلار به ما آسیب می زند.

 موسس و مدیر شبکه معارف تصریح کرد: در برخی سایت های خارجی بحث بی اثر شدن تحریم ها مطرح است و گفته می شود که اگر ایران در شرایط موجود دوام بیاورد پس می تواند در سال های آینده نیز دوام بیاورد. در مجموع در حوزه اقتصادی اگر بتوانیم از شرایط موجود عبور کنیم در این جبهه نیز برنده می شویم.

مجتهدزاده اظهار کرد: مهمترین قدرت آمریکا در حال حاضر در جبهه تبلیغات و رسانه، شبکه های تولید خبر و بنگاه های خبرسازی است که ما در این جنگ رسما باخته ایم. شبکه های اجتماعی داخلی کشور با شبکه های خارجی قابل مقایسه نیستند و هیچ سلاحی در این حوزه برای مقابله نداریم.

جنگ امروز جنگ رسانه است

وی با تاکید بر اینکه جنگ امروز جنگ رسانه است که تمام آحاد جامعه را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: دشمن در این جنگ فعالیت گسترده ای دارد و رسالت جاسوس ها در این شرایط این است که افراد را نسبت به حاکمیت بددل و بدبین کنند تا در نهایت اینگونه القا کنند که ما شکست خورده ایم.

مجتهدزاده با بیان اینکه در فضای امنیتی موجود نیاز به یکپارچگی ملی داریم و نمی توانیم کسانی که با سلیقه ما متفاوت هستند را حذف کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر که دشمن در حال تلاش برای ضربه زدن به ماست این وحدت ضروری است.

وی با بیان اینکه تغییر نقشه جهانی در حال رخ دادن است گفت: در حوزه جغرافیای سیاسی با توجه به اینکه هر ۱۰۰ سال قدرت ها تغییر می کنند پس مرزها نیز عوض می شوند. در ۱۹۲۳ تجزیه عثمانی اتفاق افتاد و مهاجرت یهودی ها به سرزمین اشغالی آغاز شد و پس از آن رسما اسرائیل تشکیل شد. در حال حاضر عناصر قدرت تغییر کرده است و قرار است دوباره نقشه جهان عوض شود و ما در این تغییر قدرت باید خودمان را برای ایفای نقش در نظم نوین جهانی آماده کنیم.

تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ورود به عرصه رشد صنایع های تک علمی است

مجتهدزاده اظهار کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ورود به عرصه رشد صنایع های تک علمی است که می توان با رشد آنها به افزایش درآمد رسید و ثروتی که حاصل می شود را به عرصه های مختلف وارد کرد و در نهایت کشور ثروتمند می شود ولی ما قبل از اینکه از نظر اقتصادی شکست بخوریم از نظر امید شکست خورده ایم که زمینه های آن در عرصه رسانه اتفاق افتاده است و دشمن در عرصه رسانه اقشار مختلف را ناامید می کند.

وی اظهار کرد: عده ای در تلاش هستند که جهاد تبیین را از بین ببرند و این اتفاق وقتی رخ می دهد که عده ای به اسم متدین رفتار طالبانی داشته باشند. این رفتار براساس شرع درست نیست و قط حاکم شرع می تواند اعمال قانون کند، البته نهی از منکر واجب شرعی است ولی تذکر در خصوص منکر باید مودبانه و دلسوزانه باشد.

مجتهدزاده با بیان اینکه کنار کشیدن از نهی از منکر نیز به بهانه تاثیرگزار نبودن آن در شرایط موجود، درست نیست، افزود: در حوزه حجاب ۳۲ ارگان و نهاد باید نسبت به فرهنگ سازی، ترویج و تبیین اقدام کنند، اینکه این ارگان ها به وظایف خود عمل نکنند و در نهایت تقصیرها را به گردن نیروی انتظامی بیندازیم ظلم است. برخی می گویند گشت ارشاد دوباره راه بیفتد در حالی که اینکار اصلا منطقی نیست و کشش ندارد.

باید در مسئله حجاب مویرگی عمل شود

وی با تاکید بر اینکه باید در مسئله حجاب مویرگی عمل شود و جریان حجاب از پایین بالا در این حوزه باید شکل بگیرد نه برعکس، گفت: با قانون و مصوبه نمی توان این مسئله را درست کرد. اقناع لازم است و با جهاد تبیین می توان در این حوزه به نتیجه رسید. کسانی می گویند مسئولین در این حوزه چه کرده اند در حالی که جهاد تبیین وظیفه تک تک ماست. برخی رسانه ها در فضای مجازی سعی می کنند ایجاد نارضایتی کرده و به مشکلات دامن بزنند. آنها به جای اینکه گفتگوی مردم محور و جهاد تبیین را ترویج کنند دعوت به خشونت می کنند چون بلد نیستند زندگی غربی را نقد کنند، غرب را نمی شناسند و نمی توانند دلیل بد بودن سبک زندگی غربی را برای جوانان تبیین کنند، تنها عصبانیت را رشد می دهند و جریانی را ایجاد می کنند که بدنبال عصبانی کردن قشر متدین است و با توجه به اینکه متاسفانه بسیاری از مردم سواد رسانه ای ندارند، نتایج نامطلوبی حاصل می شود.

وی اظهار کرد: جیسون رضائیان می گوید تنها کسانی می توانند این انقلاب را از بین ببرند که آنرا ایجاد کرده اند، بر این اساس نقشه ناراحت کردن و عصبانی کردن قشر انقلابی در حال حاضر کلید خورده است. در این رابطه فرقه هایی ایجاد شده که انسان های کوته فکر را جذب می کند و در نهایت طالبانیسم شکل می گیرد.

مجتهدزاده با اشاره به تولید فیلم هایی همچون عنکبوت مقدس و دختران خورشید توسط هالیوود گفت: این فیلم ها رفتار طالبانی با فحشا را نشان می دهد.  

وی با بیان اینکه در این شرایط مردمی که فاقد سواد رسانه ای هستند ابزار رسانه و سلبریتی هایی چون مسیح علی نژاد می شوند و آنچه او می خواهد القا می کنند، گفت: علینژاد در فضای رسانه اهدافی را دنبال می کند که یکی از آنها اینست که مردم باور کنند امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد و برای دستیابی به این هدف ویدئوهایی از امر به معروف و نهی از منکر شکست خورده را منتشر می کند و دنبال کنندگانش نیز بدون اینکه از این هدف آگاه باشند آنرا نشر می دهند و در واقع به پروژه او که ناامید کردن مردم از امر به معروف است کمک می کنند.

مجتهدزاده افزود: هدف دیگر او این است که ثابت کند تمام زنان ایران بی حجابند. او ویدئوهایی از چند زن بی حجاب یا کم حجاب را منتشر می کند و دنبال کنندگانش نیز بدون آنکه از صحت این خبر مطمئن باشند آنرا بازنشر می کنند و اینگونه به نظر می رسد که قشر بزرگی از جامعه بانوان کم حجاب یا بی حجاب شده اند و در نتیجه هدف علینژاد که ناامیدی از امر به معروف و نهی از منکر و عصبانیت از این شرایط است محقق می شود. این اتفاقی است که ما ناخودآگاه باعث می شویم و دشمن، اینگونه در فضای رسانه برنده می شود.

وی با بیان اینکه اثرگذاری رسانه ای، امروز در نقش آفرینی سلبریتی هاست چرا که مردم امروز علاقمند به پیگیری اخبار سلبریتی ها و الگو گرفتن از آنها هستند چون به آنها علاقه دارند، گفت: نخبگان رسانه ای به جای اقدامات رسمی وارد عرصه پرسنال برندینگ شوند که یک علم است. مهمترین تکنیک تاثیرگزاری، امروز تکرار است یعنی یک خبر را افراد از چندین رسانه و با ادبیات متفاوت بشنوند. رسانه اینگونه برنده است و بر این اساس، جهاد تبیین باید در شبکه های اجتماعی و با محوریت پرسنال برندینگ شکل بگیرد.  

مجتهدزاده اظهار کرد: امروز فرصت جهاد تبیین است. باید سبک زندگی غربی را منصفانه و منطقی برای جوانان نقد کرد. ما در مسئله حکمرانی حرف برای گفتن داریم و باید علم آنرا در اختیار مردم قرار داد و از رسانه برای اینکار استفاده کرد. باید بازی رسانه را برای مردم تشریح کرد و به آنان آموخت که رسانه با آنها چه می کند.

وی گفت: وقتی نخبگان سکوت کنند پخمگان رشد می کنند و سلبریتی می شوند. کسانی که علم رسانه دارند نباید در شرایطی که رسانه هایی چون ایران اینترنشنال مردم را به گمراهی می کشاند سکوت کنند و پاسخ این حملات را تنها باید با رسانه شخصی و در جایگاه سلبریتی داد و باید به مرجع و رفرنس برای مردم تبدیل شد چون مردم به بنیادها و موسسات دل نمی دهند بلکه به شخص دل می دهند.

مجتهدزاده در پایان به نقل از ایسنا، افزود: دشمن برای سال آینده برنامه ریزی کرده، پس باید با استفاده از جهاد تبیین و رسانه در مقابل نقشه های او ایستاد. آنها ایران را قوی و یکپارچه نمی خواهند و از ابزارها و روش های مختلف برای دستیابی به هدفشان که از بین بردن این انقلاب و تجزیه کشور است استفاده می کنند. اگر سکوت کنیم تیم دشمن بسیار هوشمند و آماده است و اگر وارد عرصه پرسنال برندینگ نشویم دشمن به نتیجه ای که می خواهد می رسد.

گفتنی است؛ این همایش با حضور فعالان عرصه رسانه و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری اراک، جهاد دانشگاهی استان مرکزی، فرمانداری اراک، قرارگاه جهاد تبیین شهید آنجفی به میزبانی جهاد دانشگاهی اراک برگزار شد.


نظر شما :