مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک:
پرهیز از گفتار بدون عمل شاخصه معلم تراز قرآن است
وی با اشاره به اینکه معلم با علم، مهارت و آشنایی با مبانی دینی انسان را تا رسیدن به کمال انسانی همراهی میکند، اضافه کرد: واژه علم ۷۰۰ بار در قرآن تکرار شده است. خداوند متعال در آیه ۹ سوره مبارکه «زمر» میفرماید: «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ، بگو آیا کسانى که مى دانند و کسانى که نمى دانند یکسانند تنها خردمندانند که پند پذیرند».
صابرینسب با بیان اینکه مفسران بر این باور هستند که منظور از علم، مطلق علم بوده و شامل هر علمی که برای بشر نافع باشد میشود، به آیه ۱۱ «مجادله»: «وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ، و چون گفته شود برخیزید پس برخیزید خدا [رتبه] کسانى از شما را که گرویده و کسانى را که دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند» اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: علم و ایمان دو بال ضروری برای حرکت در تمام زمینهها هستند که امروز این دو شاخصه به تعهد و تخصص تعبیر میشود. خداوند در آیه ۲۸ سوره مبارکه «فاطر» فرمودند: «إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ، از بندگان خدا تنها دانایانند که از او مىترسند». با توجه به این آیه میتوان درک کرد که نهایت خضوع و خشوع به درگاه خداوند متعال از سوی اندیشمندان واقعی انجام میشود.
صابرینسب با بیان اینکه احساس مسئولیت در معلمان از شاخصههای بسیار مهم است، اظهار کرد: روز معلم را نه فقط برای پاسداشت یک مقام، بلکه برای پاسداشت اهمیت علمی که انسان را به تکامل روحی، روانی و معنوی میرساند گرامی میدانیم و چه نیک استاد شهید مطهری این مسیر را برای همه انسانها به زیبایی ترسیم کرد. معلمان پرچمداران هدایت هستند و با تلفیق دو نور علم و ایمان مسیر حرکت را هموار میسازند.
مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک با بیان اینکه معلم بهترین راهنمای بشر بوده و انسان را از عالم خاکی و جهل به عالم ماورا و دانایی میبرد، ادامه داد: معلمان قادرند هدف زندگی را برای دانشآموز خود ترسم کرده و مسیر حرکتی او در زندگی آینده را برایش ترسیم کند. حضرت علی(ع) در خطبه «قاصعه» بیان فرمودند: «بهترین راهنما برای من پیامبر(ص) است؛ چراکه در کودکی در آغوش او بزرگ شدم، مرا با خود به غار حرا میبرد، عطر بدن ایشان را استشمام کرده و مرا تربیت کرد و چه نیکو تربیتی».
صابرینسب با تأکید براینکه از گفتارهای بدون عمل باید پرهیز کرد و این وظیفه بیشتر بردوش معلمان است؛ چراکه الگوی دانشآموزان خود هستند، افزود: معلم تراز قرآن علاوه براینکه از گفتار بدون عمل فاصله میگیرد، از تکبر و خودمحوری دور بوده و هم خود و هم شاگردانش را به اخلاص و نیکی فرابخواند. ارج نهادن به ارزشها، هدایت محصلان به سمت اخلاق نیکو در خانواده و اجتماع، رساندن جامعه هدف به آگاهی واقعی از دیگر شاخصههای معلمان است.
وی ادامه داد: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اتفاقات بسیار خوبی در سطح مدارس ایجاد شده است، اما کافی نیست و برای ادامه مسیر با اهداف بلندتر پیرو منویات مقام معظم رهبری باید برای نونهالان، دانشآموزان و دانشجویان برنامهریزی کرد و اجازه نداد دشمن برای آنان برنامهریزی کند. علم روشنایی مغز و ایمان روشنایی قلب است و قرار گرفتن این دو کنار هم معنا پیدا کرده انسان را به تکامل میرساند.
مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک در پایان به نقل از ایکنا، ضرورت سخن گفتن معلمان و اساتید دانشگاه با برهان، منطق و منبع را متذکر شد و افزود: دانشآموز و دانشجوی امروز هوشیار است؛ لذا معلم باید از سرچشمه زلال حقیقت برخوردار بوده و احساس مسئولیت کند. اگر از منابع محکم همچون قرآن و سنت استفاده، تمام خودبینی را کنار زده و از سرچشمه زلال وحی استفاده کند میتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، اما اگر خودبینی را در اجرای تکالیف دخیل کند، شاید اعمال سلایق انسان را در مسیر پرتگاه انحراف، عجب و تکبر قرار دهد.
نظر شما :