مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک:

ضروت عملیاتی شدن مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه/آثار کلام مولا علی(ع) در بطن زندگی جوانان حس شود

۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۱ کد : ۶۲۱۹۰ معاونت آموزشی تاپ خبر
صابری نسب اظهارکرد: توجه و کاربردی کردن مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه در کنار مباحث قرآنی باعث پیوند هرچه بیشتر اجتماع می‌شود و ضروری است این مؤلفه‌ها را با بهترین شیوه در جامعه عملیاتی کرد.
ضروت عملیاتی شدن مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه/آثار کلام مولا علی(ع) در بطن زندگی جوانان حس شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حبیب‌الله صابری‌نسب مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک و پژوهشگر نهج‌البلاغه با بیان اینکه از لحظه لحظه بودن با کلام مولا علی(ع) نباید غفلت کرد و آثار و برکات این کلام شریف باید در بطن زندگی مردم به ویژه جوانان حس شود، گفت: ورود این مبانی در زندگی اقشار مختلف مردم رسالتی است که بر دوش معلمان، دبیران، اساتید دانشگاه، حوزه و مربیان قرآن قرار گرفته است و باید عملیاتی کنند.

مردم و مسئولان باید مراقب انسجام و اتحاد باشند

وی با بیان این مطلب که مجموعه آحاد مردم که در یک جامعه زندگی می‌کنند، اجتماع بزرگ را تشکیل داده و پیوستگی آنان در مسائل مختلف از اهمیت بسیار برخوردارست، اضافه کرد: مردم و مسئولان باید مراقب این انسجام و اتحاد باشند؛ چراکه اگر خللی در پیوند اجتماع ایجاد شود جامعه آسیب بسیار خواهد دید؛ از این جهت حضرت علی(ع) عموم مردم را به انجام دستوراتی در قالب‌های اخلاق، مبانی اجتماعی و معنوی توصیه فرموده‌اند.

صابری‌نسب به بخش اول خطه ۱۶۶ نهج‌البلاغه که می‌فرماید: «لِیَتَأَسَّ صَغِیرُکُمْ بِکَبِیرِکُمْ، وَ لْیَرْأَفْ کَبِیرُکُمْ بِصَغِیرِکُمْ؛ وَ لَا تَکُونُوا کَجُفَاةِ الْجَاهِلِیَّةِ، لَا فِی الدِّینِ یَتَفَقَّهُونَ وَ لَا عَنِ اللَّهِ یَعْقِلُونَ، کَقَیْضِ بَیْضٍ فِی أَدَاحٍ یَکُونُ کَسْرُهَا وِزْراً، وَ یُخْرِجُ حِضَانُهَا شَرّاً، باید که خردسالتان به بزرگسالتان اقتدا کند و باید که بزرگسالتان بر خردسالتان مهربان باشد. همچون مردم درشت خوى عهد جاهلیت مباشید که نه چیزى مى‌فهمیدند و نه در باره خدا مى‌اندیشیدند. مانند تخم پرنده‌اى در گودالى در ریگستان که شکستن آن گناه است و اگر نشکنندش بسا از درون آن مارى زاید» استناد کرد و افزود: توجه و کاربردی کردن مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه در کنار مباحث قرآنی باعث پیوند هرچه بیشتر اجتماع می‌شود و ضروری است این مؤلفه‌ها را با بهترین شیوه در جامعه عملیاتی کرد.

مهربانی به کودکان در شخصیت‌سازی آنان بسیار حائز اهمیت و سازنده است

وی در ادامه توضیحات خود بزرگترها را به اقامه رأفت و مهربانی نسبت به خردسالان و کودکان توصیه کرد و افزود: مولا در بخشی از خطبه فوق فرمودند: «وَ لْیَرْأَفْ کَبِیرُکُمْ بِصَغِیرِکُمْ، باید که بزرگسالتان بر خردسالتان مهربان باشند». مهربانی به کودکان در شخصیت‌سازی آنان بسیار حائز اهمیت و سازنده است و در تربیت نسل‌ها نقش به‌سزایی دارد.

صابری‌نسب تصریح کرد: ایجاد پیوند مستحکم در جامعه، ارتقای آگاهی و علم از دین، تبیین برکات عمل به دستورات و تعالیم الهی در جامعه، پیروی از قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) می‌تواند آثار و خیرات بسیار در جامعه به دنبال دشته باشد. نمود و عینیت بخشی به این احکام در جامعه مستلزم ورود جدی متولیان امر فرهنگ و قرآن در جامعه است.

وی به بخشی دیگر از خطبه ۱۶۶ که می‌فرماید: «کَقَیْضِ بَیْضٍ فِی أَدَاحٍ یَکُونُ کَسْرُهَا وِزْراً، وَ یُخْرِجُ حِضَانُهَا شَرّاً، مانند تخم پرنده‌اى در گودالى در ریگستان که شکستن آن گناه است و اگر نشکنندش بسا از درون آن مارى زاید» اشاره و اضافه کرد: رفتارهای نامناسب در جامعه در حوزه‌های اخلاقی، اجتماعی و معنوی زمینه بروز بسیاری از آفات و مشکلات را فراهم می‌کند. انجام رفتارهایی خلاف مبانی دینی زهرآلودست و بدون شک استحکام و بنیان جامعه را نشانه گرفته و درهم می‌کوبد؛ از این رو زوایای تربیت صحیح خردسالان و کودکان باید بسیار مورد اهمیت باشد.

اسلام دینی اجتماعی است

این مدرس دانشگاه با تأکید براینکه روابط اجتماعی خُرد و کلان در جامعه سبب شکل‌گیری و افزایش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد، اظهارکرد: انسان موجودی اجتماعی است و این شاخصه باعث می‌شود تا برنامه‌ای مدون برای ادامه حیات داشته باشد. تا از طریق روابط انسانی و تبیین برنامه‌های انسجام یافته حیات اجتماعی شکل گیرد. اسلام دینی اجتماعی است برای اجتماعی شدن و اجتماعی ماندن برنامه دارد و ضروری است ارتقای روابط اجتماعی متناسب با نگاه انسان‌شناختی، جهان‌شناسی، معرفت‌شناختی صورت گیرد.

صابری‌نسب عوامل پیدایش و تدوم ارزش‌های دینی و تبیین این ارزش‌ها در جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: تداوم ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی در جامعه یکی از گزاره‌های انسجام و اتحادست که این مهم باید مورد اهمیت واقع شود. مولا علی(ع) در سخنانی که در نهج‌البلاغه شریف ذکر شده است مکرر به منشور تربیتی و رفتارهای حکمرانان و مردم اشاره فرمودند.

این پژوهشگر نهج‌البلاغه در پایان به نقل از ایکنا به تشریح آثار و برکات پیامد انسجام پرداخت و گفت: حفظ و ارتقای امنیت، رسیدن به قله‌های ظفر و پیروزی، استقلال و دوری از وابستگی از جمله آثار اتحادست و در مقابل ضلالت، دوری از سرمایه‌های اجتماعی، عدم رفاه و آسایش، شکست در عرصه‌های مختلف، وابستگی و زیرسلطه دشمن بودن را از پیامدهای بی‌توجهی به اتحاد بیان کرد.

کلید واژه ها: جامعه نهج البلاغه انسجام


نظر شما :