افتتاح "مرکز فرهنگی زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی جهاددانشگاهی" در دانشگاه تهران

۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۸ کد : ۶۲۹۲۹ معاونت فرهنگی تاپ خبر
با حضور رییس جهاددانشگاهی مرکز فرهنگی زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی سازمان جهاددانشگاهی تهران در سالن شهید ترکاشوند این دانشگاه افتتاح شد.
افتتاح "مرکز فرهنگی زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی جهاددانشگاهی" در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مرکز فرهنگی زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی جهاددانشگاهی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس، دکتر کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی این نهاد، دکتر جمال رحیمیان سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران و شماری دیگر از مسئولان و جهادگران در سالن شهید ترکاشوند دانشگاه تهران افتتاح شد.

دکتر فارسی در مراسم افتتاح این مرکز فرهنگی نقطه قوت جهاد دانشگاهی را بهره‌گیری از فناوری فرهنگی با استفاده از نگاه و تجربه جهادگران در ارتباط با نگاه خلاقانه و نوآورانه دانشجویان دانست و گفت: این دو نگاه سبب شکل‌گیری و پوست‌اندازی فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی طی ادوار گذشته شده است.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی  فعالیت‌های فرهنگی این نهاد را فاخر و گزین برشمرد و افزود: دغدغه‌مندی جهاددانشگاهی برای این قبیل فعالیت‌ها به همراه فناوری فرهنگی وجه تمایز این فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی با دیگر مراکز فرهنگی است.

وی با اشاره به این‌که در شرایطی که دشمنان برای کار فرهنگی تقسیم‌کار می‌کنند کار فرهنگی جهاددانشگاهی و دانشگاه تهران در حوزه فرهنگی به‌مراتب دشوارتر می‌شود، افزود: فعالیت جهاددانشگاهی تهران در حوزه فرهنگی جزو اولین‌هاست چون فعالیت‌های آن‌ها ضمن اثربخشی با نوآوری همراه است که امید می‌رود این حرکت در فضای جدید و اهتمام ویژه همکاران فرهنگی در جهاددانشگاهی تهران و دانشگاه تهران با چندین هزار دانشجو همچنان به قوت ادامه داشته باشد.

وی با بیان این‌که در جهاددانشگاهی حتی فعالیت‌های پژوهشی رنگ و بوی فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد: این مرکز مزین به نام مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، از قله‌های افتخار جهاددانشگاهی در بخش پژوهش و فرهنگ است.

دکتر فارسی، تقارن افتتاح این مرکز فرهنگی با میلاد مسعود نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) را به فال نیک گرفت و افزود: به هر دو رویداد باید بادید فرهنگی نگریسته شود حضرت رسول اکرم(ص) با نگاه فرهنگی پیام‌رسان اسلام و پیامبر صلح و دوستی بود و دین مبین اسلام را بادید فرهنگی به جهانیان معرفی و گسترش داد.

وی یادآور شد: درحالی‌که دشمنان همواره می‌کوشند اسلام را به جهانیان چنین معرفی کنند که اهداف خود را با شمشیر پیش برده است، ترویج اسلام از همان ابتدا با استفاده از  کتاب قرآن کریم و فرهنگ بوده است. امام جعفر صادق(ع) نیز بنیان‌گذار شیعه جعفری در همین مسیر فعالیت فرهنگی و دینی کرده و شیعه مدیون فعالیت‌های ایشان است.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی هدف از فعالیت‌های فرهنگی در این نهاد را رسیدن به قرب الهی دانست و خاطرنشان کرد: باور عموم بر این است که کار فرهنگی سهل و آسان است اما این در حالی است که کار فرهنگی اثربخش نه‌تنها آسان نیست بلکه بسیار دشوار و پیچیده است و زمانی این فعالیت‌های فرهنگی اثربخش بیشتر نمایان می‌شوند که در مقابل فعالیت فرهنگی به کمک ربات باهوش مصنوعی قرار می‌گیرد. 

دکتر فارسی بابیان این‌که امروز دشمن کار فرهنگی علیه نظام و انقلاب را با انگشت‌بر روی طبیعت انسان انجام می‌دهد، افزود: کار فرهنگی با طبیعت انسان آسان‌تر از کار فرهنگی با فطرت است، اما درعین‌حال نمی‌توان کار فرهنگی با طبیعت را نادیده گرفت و باید همواره به خاطر داشت کار فرهنگی در عصر انسان و ربات بسیار دشوار است.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی در فعالیت‌های فرهنگی صاحب سبک و ایده است، افزود: فناوری فرهنگی جهاددانشگاهی تهران فعالیت‌های این مرکز را از دیگر فعالیت‌ها متمایز کرده است.

در ادامه مراسم، دکتر جمال رحیمیان سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران، با بیان این‌که درصدد بودیم این مرکز فرهنگی مزین به نام زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، در هفته دفاع مقدس افتتاح شود، افزود: بی‌تردید جهاد فرهنگی در امتداد جهاد دفاع مقدس در دوران 8 سال جنگ تحمیلی است و چه‌بسا جهاد فرهنگی خطیرتر و دشوارتر از دفاع مقدس باشد چراکه عملاً در تقابل با جنگ فرهنگی و جهاد شناختی دشمن علیه ملت مظلوم ایران است.

وی جهاد فرهنگی را در مسیر خط‌مشی ترسیم‌شده توسط حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری در دفاع از کشور و تمامیت ارضی دانست و اظهار امیدواری کرد که همچنان در این مسیر در خدمت جوانان و نخبگان دانشگاهی گام برداریم.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران از تلاش همه جهادگران در بازسازی این مرکز تشکر و قدردانی کرد و افزود: امید می‌رود این مجموعه، مرکزی پر خیر و برکت برای ترویج فرهنگ شهید و شهادت و رشد جوانان و نخبگان جهاددانشگاهی تهران، دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها باشد.



نظر شما :