رییس جهاددانشگاهی تشریح کرد:
نتایج موج اول پیمایش ایسپا در خصوص انتخابات مجلس/ مشارکت جدیتر میشود
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به تشریح آخرین یافتههای پیمایش اخیر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در یازدهم اسفند 1402 برگزار میشود و تأکید مقام معظم رهبری بر ایجاد زمینههای مشارکت پرشور در انتخابات پیشرو مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی در ادامه انجام سلسله طرحهای پیمایشی خود در خصوص سنجش افکار عمومی بهمنظور شناخت و تبیین بهتر وضعیت کشورمان، با رویکرد شناخت زمینههای مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سنجش انتظارات مردم و میزان تمایل آنها به شرکت در این انتخابات، اولین موج پیمایشهای انتخاباتی را با عنوان «مشارکت سیاسی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» اجرا کرده است.
اجرای چندین موج نظرسنجی به مرور زمان
وی با بیان اینکه این اولین موج این پیمایش در آبان ماه 1402 با اندازه نمونه 5086 نفر در بین شهروندان 18 سال به بالای ساکن در سراسر کشورمان بهصورت حضوری اجراشده است ادامه داد: ایسپا، اجرای چندین موج از طرحهای انتخاباتی را تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار خود قرار دارد.
وی در ادامه افزود: در این پیمایش، علاوه بر موضوع میزان اطلاع مردم از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تمایل آنها به مشارکت در انتخابات، موضوعات مهم دیگری نیز موردبررسی و سنجش قرارگرفته است.
منابع پیگیری اخبار در بین مردم
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به برخی از نتایج مهم این پیمایش گفت: در خصوص منابع پیگیری اخبار انتخابات کشورمان، یافتهها نشان داد رسانه ملی و شبکههای اجتماعی مجازی به ترتیب بهعنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی 37.9 درصد مردم گفتهاند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال میکنند. همچنین 31 درصد از طریق شبکههای اجتماعی مجازی و 8.9 درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری میکنند.
۳۵.۳ درصد قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد
دکتر مسلمی نائینی در خصوص شکلگیری فضای انتخاباتی افزود: هرچند در حال حاضر آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد، بهگونهای که 35.3 درصد اظهار میدارند قطعا و بهاحتمال زیاد در انتخابات شرکت میکنند و 28.7 درصد هنوز تصمیم نگرفتهاند، در کل میتوان انتظار داشت پس از تأیید صلاحیت نامزدهای نهایی مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، مشارکت جدیتر شود و میزان تمایل مردم برای مشارکت تا زمان برگزاری انتخابات تغییر کند و بهتدریج افزایش یابد که در بالا رفتن این میزان مشارکت، لازم است چهار اصل مورد تاکید معظم له یعنی امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات پیش رو، موردتوجه همه مسئولان مربوط قرار گیرد.
وی در ادامه در خصوص عوامل تأثیرگذار بر میزان تمایل مردم برای شرکت در انتخابات مجلس گفت: یافتههای این پیمایش نشان میدهد عواملی چون امید به اثربخش بودن انتخابات به میزان 26 درصد و رضایت از عملکرد مجلس به میزان 21 درصد بیشترین تأثیر را در کنار سایر عوامل (امید به آینده، احساس بیقدرتی سیاسی، رضایت از وضعیت کشورمان و...) بر میزان مشارکت دارند؛ یعنی اگر مردم از عملکرد نمایندگان خود رضایت داشته باشند و فکر کنند شرکت آنها در انتخابات بر رفع مشکلات تأثیر خواهد گذاشت، طبیعتاً نسبت به آینده کشورمان بیشتر امیدوار شده و تمایل بیشتری پیدا میکنند در انتخابات اسفندماه سال جاری شرکت کنند.
نقش رسانه در مشارکت
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در این میان توجه به مسئله افزایش سواد رسانهای و تحلیل دقیق و آگاهی بخشی به مردم پیرامون نقشههای شوم دشمنان قسمخورده و کینهتوز در کم رونق سازی انتخابات و کاهش مشارکت بسیار مهم است، گفت: بنابراین، در کنار توجه به عوامل داخلی افزایش مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو(نظیر گفتمان سازی، آگاهی بخشی، ایجاد شور انتخابانی، ظرفیتسازی سیاسی و فرهنگی جهت حضور آگاهانه و پرشور در انتخابات)، میبایست به عوامل و رسانههای معاند خارجی نیز توجه کرد و با برنامهای دقیق ضمن جلوگیری از نفوذ گفتمان آنان در جامعه، خاصه در میان نسل جوان، با آگاهی بخشی طرحها و برنامههای آنان را خنثی کرد.
پیشنهادهای انتخاباتی
گفتنی است در این راستا یافتههای برآمده از این پیمایش نشانگر آن است:
1. ذی اهمیت بودن اطلاعرسانی اخبار انتخابات هم از طریق رسانه ملی و هم از طریق جراید، خبرگزاریهای دیگر و شبکههای اجتماعی (گفتنی است درصد بالایی از پاسخگویان از زمان برگزاری انتخابات اطلاع نداشتند.)
2. گفتمان سازی و تبلیغات مناسب پیرامون نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در اداره امور کشورمان توسط نهادهای فرهنگی و اجتماعی
3. تصویرسازی مناسب پیرامون آینده روشن پیش رو با انجام جهاد تبیین
4. شفافیت بالاتر در بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری
5. روشنگری توسط دلسوزان، نخبگان و افراد دارای وجهه اجتماعی از جمله ائمه جمعه، جماعات و دانشگاهیان
رییس جهاددانشگاهی در پایان در گفتوگو با ایسنا، گفت: امیدواریم بر خلاف خواست دشمنان این سرزمین، بار دیگر شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات پیش رو باشیم.
نظر شما :