آخرین نتایج نظرسنجی ملی ایسپا در خصوص میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۹ کد : ۶۹۱۷۴ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور بررسی مشارکت سیاسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۷ تا ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ سومین نظرسنجی در مقیاس ملی را اجرا کرده‌است.
آخرین نتایج نظرسنجی ملی ایسپا در خصوص میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از  مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی(ایسپا)، به منظور بررسی مشارکت سیاسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، این مرکز 7 تا 8 اسفندماه 1402 سومین نظرسنجی در مقیاس ملی را اجرا کرد.

این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای 18 سال کل کشور(اعم از مناطق شهری و روستایی) با اندازه نمونه 5121 نفر به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است. هدف سنجش میزان تمایل مردم به مشارکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است که یافته‌های زیر به تفکیک کل کشور و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس آمده است.

سیمای پاسخگویان 

در نظرسنجی ملی، 50.9 درصد پاسخگویان را مردان و 49.1 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 26.5 درصد در بازه سنی 29-18 سال، 47.2 درصد در سنین 49-30 سال و 26.3 درصد 50 سال و بالاتر از آن بوده‌اند. 

66.1 درصد میزان تحصیلات خود را غیردانشگاهی و 33.6 درصد دانشگاهی اعلام کرده‌اند. 36.9 درصد ساکن مرکز استان، 36.4 درصد ساکن شهرهای غیر از مرکز استان و 26.8 درصد ساکن روستا بوده‌اند. 

منبع پیگیری اخبار انتخابات 

از شهروندان سوال شده است «اخبار انتخابات مجلس شورای اسلامی را بیشتر از چه منبعی پیگیری می کنید؟» در این سوال پاسخگویان می‌توانستند فقط به یک گزینه اشاره کنند. طبق نتایج پیمایش در سطح ملی، 34.2 درصد از طریق صدا و سیما، 8.2 درصد از طریق سایت، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی(مثل ایسنا، انتخاب، ایرنا، فارس و...)، 6.8 درصد از طریق دوستان و آشنایان، 6.0 درصد از طریق سایت، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی(مثل بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و...) و 3.3 درصد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای اخبار انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیگیری می کنند. 38.8 درصد نیز گفته‌اند اخبار انتخابات را پیگیری نمی‌کنند.      

میزان مشارکت در انتخابات در سطح ملی و حوزه انتخابیه تهران

در خصوص تمایل مردم به مشارکت در انتخابات از افراد پرسیده‌ شده است؛ «شما برای شرکت در انتخابات مجلس که ۱۱ اسفندماه امسال برگزار شد چه تصمیمی گرفته‌اید؟» 38.5 درصد مردم ایران، گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند. 7.6 درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. 16 درصد گفته‌اند هنوز هیچ تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته اند. 32.6 درصد بیان کرده‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. 5.4 درصد گفته‌‌اند احتمال کمی ‌دارد در این انتخابات شرکت کنند. نسبت کسانی که گفته‌اند قطعا در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند از  27.9 درصد در موج اول(اوایل آبان ماه) به 38.5 درصد در موج سوم (۸ اسفند) رسیده است.


نظر شما :