استاندار:

وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی باید اعتباراتی در جهت حمایت های بیشتر از زوج های نابارور اختصاص دهند

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴ کد : ۲۱۴۳۰ اخبار عمومی تاپ خبر
متاسفانه استان مرکزی جز استان‌های خطرناک در مسئله باروری و فرزند آوری است و می‌طلبد در این خصوص تلاش جدی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت صورت گیرد.
وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی باید اعتباراتی در جهت حمایت های بیشتر از زوج های نابارور اختصاص دهند

به گزارش روابط عمومی جها انشگاهی استان مرکزی، سیدعلی آقازاده روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در کارگروه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: در خصوص مسئله ناباروری در استان مرکزی با دو مسئله مهم هزینه‌های بالای درمان ناباروری و فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری روبرو هستیم که راهکار این دو مسئله ابتدا حمایت‌ها و سیاست‌های حمایتی و دوم فرهنگ‌سازی بر روی مسئله ترویج باروری است که می تواند در این راستا موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ باروری در استان مرکزی نگران کننده است و سه مرکز در این خصوص در استان فعالیت دارند، افزود: متاسفانه استان مرکزی جزو استان‌های خطرناک در مسئله باروری و فرزندآوری است و می‌طلبد که در این خصوص تلاش جدی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت صورت گیرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ باروری در جامعه و در استان مرکزی، مشکلات اقتصادی است که این مشکل امروز به یک مسئله جدی تبدیل شده چراکه برخی از خانوارهایی که بارور هستند به دلیل مشکلات اقتصادی میلی به فرزند آوری نداشته یا تک فرزند هستند.

آقازاده اضافه کرد: از دیگر مشکلات خانواده‌های نابارور، عدم استقبال خانواده‌ها از درمان ناباروری به سبب بالا بودن هزینه ها است که رفع این مشکل نیز نیازمند حمایت بیشتری است که در این خصوص مقام معظم رهبری در طول این سال‌ها تأکیدات زیادی بر روی مسئله جمعیت دارند و لازم است جهت رفع این نگرانی با یک برنامه‌ریزی کارشناسی شده طی دو سال آینده به گونه ای عمل شود که نرخ باروری تا حدودی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آمار طلاق در استان و کشور وضعیت مطلوبی ندارد، بیان کرد: این مهم و کاهش طلاق در بین خانواده‌ها نیازمند آموزش‌های قبل از ازدواج است که در صورت کاربردی بودن آموزش ها قطعا تاثیر خوبی در مسئله فرزندآوری هم خواهد داشت.

آقازاده افزود: ۳۰ درصد از مجموع ۲۵ میلیون خانوار در کشور نابارور هستند و باید سیاست های حمایتی و تشویقی در مورد آنها بکار گرفت. البته نباید از کار فرهنگی و فرهنگ سازی برای باقی خانوارها هم غافل شد.

وی گفت: وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی باید اعتباراتی در جهت حمایت های بیشتر از زوج های نابارور اختصاص دهند و دستگاه های متولی هم در خصوص فرهنگ سازی تلاش بیشتری داشته باشند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در اوایل دهه هفتاد با ایجاد مشوق ها و سیاست های حمایتی، نرخ باروری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و این به این معنی است که مشکل ناباروری و فرزند آوری با عزم و اراده همگانی قابل رفع است.

آقازاده ادامه داد: مشکلات اقتصادی را نمی توان برای فرزند آوری نادیده گرفت که می‌طلبد دولت در این خصوص مشوق‌های لازم را داشته باشد از جمله اینکه هنوز مشکل یارانه فرزند سوم حل نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز گفت: فرق جلسات کارشناسی با مدیریتی در نوع طرح مسئله و تصمیم گیری است، جلسات کلاس دانشگاه نیست و بلکه جلسه مدیران ارشد استان به ریاست عالی ترین مقام اجرایی استان به منظور تصمیم گیری است.

بهروز اکرمی با تاکید بر اینکه رویکرد جلسات باید تغییر پیدا کند، افزود: در صورت ادامه این روند، قطعا ۲۰ سال آینده نیز در حال ارائه آمار هستیم این در حالی است که وظیفه ما تصمیم گیری پس از کارشناسی کارشناسان است. جلسه باید حتما منجر به تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: در تمام علوم مسئله باید به درستی تعریف شود تا بتوان راه حل اجرایی مناسبی نیز برای آن ارائه کرد در غیر این صورت اگر هزاران جلسه هم برگزار شود خروجی مناسبی نخواهد داشت و نمی توان سوالات جدید را با پاسخ های قدیمی جواب داد.

فرماندار اراک نیز در این نشست گفت: نگرانی کشور در خصوص کاهش رشد جمعیت، دقیقا برابر با درمان ناباروری است به طوری که حدود ۳۰ درصد خانواده های کشور نابارور هستند که در صورت درمان این مشکل شاهد کاهش طلاق و سایر معضلات مربوط به خانواده خواهیم بود.

حسین بختیاری بیان کرد: دولت در صورتی که در موضوع درمان ناباروری به عنوان یک اقدام مهم ورود جدی داشته باشد در نتیجه نگرانی عمیق موجود درخصوص کاهش جمعیت از بین خواهد رفت، برنامه های دولت در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته‌تر در بحث درمان ناباروری و افزایش رشد جمعیت، برنامه های مدون و کارشناسی شده نیست که البته این مسئله  مختص دولت فعلی نیست.

وی اضافه کرد: دولت تاکنون حمایت قابل قبولی از افراد نابارور نداشته و بیمه‌ها نیز به ظرفیت قانونی خود عمل نکرده و قوانین مدونی هم در این راستا در مجلس وجود ندارد و نیاز است مجلس برنامه مدونی در این خصوص تصویب کند.

فرماندار اراک با بیان اینکه سایر کشورها برای جبران کاهش نرخ باروری امتیازاتی به خانواده ها می دهند و نوزاد قبل از تولد حقوق متعدد اجتماعی دارد گفت: زوجین با پرداخت ۷ تا ۱۰ میلیون تومان می توانند صاحب فرزند شوند، اما نداشتن تمکن مالی آنها را از نعمت فرزند محروم می‌کند، خیرین نیز رغبتی برای کمک به هزینه های درمان ندارند.


نظر شما :