جهاددانشگاهی استان مرکزی برگزار کرد

نشست هم اندیشی پیش رانان فرش در استان مرکزی

به همت شبکه فرش جهاددانشگاهی استان مرکزی و با حضور پیشرانان فرش طرح ملی مشاغل خانگی نشست هم اندیشی پیشرانان فرش برگزار و در حوزه های تولید محتواهای آموزشی ،تدوین فیلم ،چگونگی فعالیت پیش رانان وراه اندازی فروشگاه های اینترنتی گفتگو وتصمیم سازی شد
به همت شبکه فرش جهاددانشگاهی استان مرکزی و با حضور پیشرانان فرش طرح ملی مشاغل خانگی نشست هم اندیشی پیشرانان فرش با بررسی نحوه استعداد سنجی و مشاوره های تخصصی متقاضیان، هم اندیشی پیرامون نحوه آموزش های عمومی و تخصصی متقاضیان و تدوین فیلم آموزشی، مشخص نمودن محدوده جغرافیایی و فعالیت پیشرانان، هم اندیشی پیرامون نحوه تهیه مواد اولیه برای کاهش هزینه های اولیه، احیاء طرح ها و نقشه های فراموش شده، همگرایی در تولید و فروش و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی در جهاددانشگاهی استان مرکزی برگزار شد.
نشست هم اندیشی پیش رانان فرش در استان مرکزی

 
بر اساس این گزارش؛ فاطمه غنی پور مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در استان مرکزی در این نشست ضمن قدردانی از حضور پیشرانان فرش، اظهارکرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از طرح‌ های حمایتی حوزه اشتغال است که با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای در سال جاری اجرا می ‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه مرحله شامل شناسایی مزیت و ظرفیت ‌های استان، توانمندسازی و اتصال به بازار کار مورد توجه قرار گرفته است، هدف از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را رونق و توسعه اشتغال پایدار عنوان کرد.

غنی پور اضافه کرد: ارائه آموزش و مشاوره به صاحبان مشاغل خانگی جهت دریافت گواهینامه کیفیت محصولات خانگی تولید شده بر اساس استانداردها، هدایت و مشاوره صاحبان مشاغل خانگی به ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات و بسته بندی، برندسازی از  جمله حمایت هایی است که از فعالان مشاغل خانگی در قالب این طرح صورت می گیرد.

 

مدیر ستفا مرکزی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی چهار مکان ‌بازار اینترنتی را برای عرضه محصولات مشاغل خانگی پیش بینی کرده است.
 
علی رنجبر مسئول شبکه فرش جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در طرح ملی مشاغل خانگی فرایند شناسایی، مهارت آموزش و بازاریابی و ایجاد اشتغال پایدار دنبال می شود، گفت: در همین راستا آموزش های تخصصی و عمومی ویژه متقاضیان پیشرانان طرح به منظور توانمندسازی جامعه هدف به همت شبکه فرش برگزار می شود.

وی در خصوص ارائه آموزش های عملی در حوزه بافت فرش، افزود: یکی از مهمترین مولفه های این طرح، شناسایی و ارزیابی پیشرانان طرح است و در راستای نحوه استعداد سنجی، مشاوره های تخصصی متقاضیان طرح با برگزاری نشست های مختلف با پیشرانان و هم اندیشی، گام های مهمی در زمینه تولید در استان خواهیم برداشت.

رنجبر افزود: با ارتقاء سطح دانش و مهارت، بافندگان را به بافنده ای خبره و ماهر تبدیل نماییم.

مسئول شبکه فرش جهاددانشگاهی استان بر استفاده از مواد اولیه با کیفیت، احیاء طرح و نقشه های فرش و همگرایی تولیدکنندگان در بحث نوآوری بافت فرش تاکید کرد.

 فاطمه دهقان(جواهری) عضو و مشاور undp و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی با بیان اینکه رونق فرش دستبافت از روستاها آغاز شده است، گفت: فرش دستبافت از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه مشاغل خانگی به شمار می رود و توجه هرچه بیشتر به این صنعت می تواند فرصت های شغلی در مناطق روستایی و دورافتاده را فراهم نماید.

وی تصریح کرد: فرش دستبافت باید متناسب با سلیقه و نیاز مشتری تولید شود تا بازار فروش خود را حفظ نماید بر ضرورت آموزش های عمومی و تخصصی فعالان این حوزه تاکید کرد.
 
سعید فرخ مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان متین فرش کاوه در ادامه بزرگترین مشکل مشاغل خانگی به ویژه فرش را بازاریابی و فروش عنوان کرد و افزود: در حوزه بازاریابی، بازارسنجی و فروش تولیدات فرش نیازمند آموزش جهت پیدا کردن بازار فروش هستیم.

وی برندسازی را از الزامات طرح ملی مشاغل خانگی دانست و گفت: تمرکز بر شبکه سازی و ایجاد برند نقش مهمی در فروش تولیدات مشاغل خانگی دارد.
 
حمیده غلامرضا مدرس بهبافی فرش استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه در مناطق روستایی تولید فرش دستبافت جزو مشاغل خانگی مورد توجه مردم می باشد، گفت: بافت هر منطقه از نظر کیفیت می بایست بر مبنای استاندارد شبکه فرش تعریف شود.

وی به مشکلات حوزه فرش بافی اشاره کرد و افزود: فرش دستبافت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ لذا ضرورت آموزش های تخصصی متقاضیان جهت جلوگیری از ایجاد خطر برای مقوله فرش در استان احساس می شود.

غلامرضا با انتقاد از بیمه نبودن برخی قالی بافان کهنه کار خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی قالی بافان که تاکنون هیچگونه فعالیتی در این حوزه نداشته از بیمه قالی بافی بهره مند هستند.
 
اقدس قنبری مدرس فرش استان مرکزی در ادامه با توجه به مهاجرت جمع کثیری از بافندگان روستایی به شهرها اظهارکرد: امیدواریم با ایجاد درآمد پایدار در روستاها از مهاجرت آنان به شهر جلوگیری شود.

وی با اشاره به توجه ویژه بافندگان فرش و نقش آنها در این صنعت خاطرنشان کرد: حمایت مادی و معنوی از فرش بافان به اقتصاد کشور کمک بسیاری می نماید.
 
محب تجدد فر کارآفرین برتر کشور نیز با ابراز امیدواری از تشکیل شبکه فرش جهادانشگاهی در راستای اجرای طرح ملی مشاغل خانگی بر ضرورت حمایت همه جانبه از بافندگان فرش تاکید کرد.

وی بیان کرد: ایجاد فروشگاه های اینترنتی، بهره مندی از فضای مجازی و تبلیغات و بازاریابی محصولات و  دستاوردهای تولیدکنندگان مشاغل خانگی به ویژه فرش بسیار ضروری است.


نظر شما :