معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی:

ایده و علم در خدمت حل مشکلات باشد/استقرار مرکز شتابدهی و نوآوری جهاددانشگاهی در خانه جوان استان مرکزی

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۵ کد : ۲۹۰۵۵ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
اکرمی با اشاره به استقرار مرکز شتابدهی ونوآوری جهاددانشگاهی استان مرکزی در خانه جوان استان گفت: پیشنهاد می‌شود جهاد دانشگاهی در صورت امکان، نشستی با حوزه کشاورزی یا مجموعه بخش خصوصی کشاورزی، صنعت، گردشگری، دستگاه‌های خدمات رسان و ... جهت احصا مشکلات این بخش‌ها داشته باشد تا همین شناسایی مشکلات مبنای کار در این مرکز برای افراد متخصص در هر حوزه باشد، ایده‌ها نباید انتزاعی باشد بلکه ایده و علم باید در خدمت حل مشکلات باشد.
ایده و علم در خدمت حل مشکلات باشد/استقرار مرکز شتابدهی و نوآوری جهاددانشگاهی در خانه جوان استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در ستاد ساماندهی امور جوانان استان مرکزی اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب یک استراتژی و چراغ راه است که باید به عمل تبدیل شود، به این معنی که هر فرد ایرانی باید برای عملیاتی کردن این بیانیه اقدامات لازم را انجام دهد، بویژه اینکه سعادت ایرانیان در گرو تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی‌ در خصوص راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان توسط جهاد دانشگاهی در استان مرکزی افزود: در مراکز علمی مباحث در جهات مختلف از جمله آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات و همچنین جهت تصمیم گیری در مورد یک موضوع مطرح می‌شوند، در نتیجه مطالب مورد نظر و طرح موضوع باید متناسب با نوع جلسات باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: این طرح باید با حضور مسئولین آموزش و پرورش، تعدادی از جوانان فعال در این حوزه، پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و... تشریح و نظرات مختلف در خصوص طرح مطرح و در نهایت تصمیم نهایی اتخاذ و انتظارات از دستگاه‌ها بیان و مشخص شود و درنهایت نتیجه کارشناسی برآمده از این نشست، در جلسه آینده بررسی خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود جهاد دانشگاهی در صورت امکان، نشستی با حوزه کشاورزی یا مجموعه بخش خصوصی کشاورزی، صنعت، گردشگری، دستگاه‌های خدمات رسان و ... جهت احصا مشکلات این بخش‌ها داشته باشد تا همین شناسایی مشکلات مبنای کار در این مرکز برای افراد متخصص در هر حوزه باشد، ایده‌ها نباید انتزاعی باشد بلکه ایده و علم باید در خدمت حل مشکلات باشد.

عابد حقدادی مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در ادامه، اظهار کرد: تبیین برنامه ها و ‌اهداف مرکز شتابدهی و نوآوری ایده های اشنغال جوانان و راه اندازی این مرکز با همکاری جهاددانشگاهی استان تصویب شده است، در این مرکز جلسات متعددی جهت ایجاد طوفان فکری در جوانان برای پیدایش ایده‌ها و نظرات خلاقانه برگزار خواهد شد.

وی افزود: این نظرات خلاقانه در کنار افراد با تجربه در زمینه بالفعل کردن و تجاری سازی ایده ها قرار می گیرد و ایده ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی تصریح کرد: در راه اندازی این مرکز هدف این است که ایده های جوانان بالفعل شوند. مرکز نوآوری و شتابدهی اشتغال جوانان خلاء قبل از مراکز رشد و ایده‌های اعطایی به پارک علم و فناوری را پر می‌کند.

حقدادی بیان کرد: این مرکز هوشمند در خانه جوان مستقر خواهد شد و هدف این است که با همکاری جهاد دانشگاهی توسط اساتید و مدیران مرتبط در حوزه های مختلف، ایده‌های جوانان بالفعل شود. قطعا این زیرساخت در استان وجود دارد که ایده جوانان اجرایی و عملیاتی شود.

وی در خصوص کتاب کار "اندیشنامه اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب" نیز گفت: بیانیه گام دوم در سال ۹۷ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و چراغ راه و نقشه راه آینده کشور را بیان کرده است که این اندیشنامه نیز در همین راستا ارائه شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: امسال بیش از ۸۰ درصد مصوبات این ستاد اجرایی شده و اجرایی شدن مابقی مصوبات نیز در دستور کار قرار دارد.

دکتر علی اصغر غفاری زاده سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست در خصوص مرکز شتابدهی و نوآوری ایده های اشنغال جوانان گفت: هدف از ایجاد این مرکز پر کردن حلقه مفقوده موجود قبل از پارک علم و فناوری و مراکز رشد است، هدف این است که در این مراکز با جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال ارتباط گرفته شود و ایده پردازی صورت گیرد.

وی بیان کرد: در این مرکز افراد صاحب ایده و موفق به عنوان لیدر در کنار جوانان دارای ایده و حتی جوانان بدون فکر و ایده قرار می‌گیرند و این قشر را در زمینه های مختلف حمایت و هدایت می‌کنند تا افراد بتوانند ایده کسب کرده و آنرا بالفعل کنند.

این مقام مسوول اضافه کرد: پس از کسب و مشخص شدن ایده، این افراد به سمت مراکز رشد و پارک علم و فناوری هدایت می‌شوند. این طرح حدود یکسال است که در استان مرکزی کلید خورده و تمرکز طرح در استان بر سه موضوع "صنایع فعال، فناوری اطلاعات و سلامت" قرار دارد.

فاطمه غنی پور مدیبر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: این مراکز با تأمین بودجه فعالیت خود از جهاد دانشگاهی و سازمان‌ها و شرکت‌های علاقمند به سرمایه گذاری در طرح‌های موفق، به حیات خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر همان طور که فناوری و جامعه تکامل می‌یابد، این امری ضروری می‌شود که سازمان‌ها نیز مدل‌های کسب و کار خود را تکامل دهند.

وی در خصوص این سوال که چگونه کمپانی‌ها باید از نابود شدن خود جلوگیری کنند؟ با بیان اینکه جواب این سوال نوآوری است، گفت: در فضای فوق‌العاده رقابتی اقتصاد امروز، نوآوری بسیار حائز اهمیت شده است، بررسی‌های اخیر شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از مدیران ارشد با فشار حاصل از فضای رقابتی حاصل از نوآوری مواجه هستند. در سال ۲۰۱۴ تقریبا 1.6 تریلیون دلار صرف بخش توسعه و تحقیق سازمان‌ها شده است، علیرغم این سرمایه‌گذاری گسترده ۸۵ درصد از محصولات ناشی از این نوآوری‌ها با شکست روبرو شده اند.

غنی‌پور بیان کرد: مراکز نوآوری و شتابدهی شامل تیم‌هایی هستند که به ‌عنوان هسته ها و واحدهای فناور شناخته می‌شوند و هدف آنها ایجاد یک اکوسیستم حاوی استارت آپ ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و مؤسسات آکادمیک و دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: برانگیختن جوانان و ایده پردازان برای ورود به دنیای کسب و کار، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری برای نیروهای محقق جوان، ایجاد و ارائه فضا و خدمات لازم جهت رشد و گسترش فناوری های نوپا، هدایت استارتاپ به سمت رفع نیازها و ظرفیت های منطقه ای، ایجاد تعامل سازنده میان صاحبان ایده و کلیه نهادها و ظرفیت های منطقه ای، همسوسازی منش با ظرفیت های واحد در جهت رشد و توسعه اقتصادی واحد از طریق مشارکت و بهره برداری از طرح ها از جمله اهداف ایجاد این مراکز است.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان گفت: برگزاری پیش رویداد و رویدادهای ترویجی جهت شناسایی و توانمندسازی افراد علاقمند و مستعد در زمینه فناوری متناسب با ظرفیت ها و نیازهای واحد، تامین دفتر کار و ملزومات اداری، شناسایی و بکارگیری مربیان مناسب جهت هدایت و ارائه مشاوره به تیم ها، تأمین سرمایه یا شناسایی سرمایه‌گذار مناسب برای کسب و کارهای موفق و مشارکت در طرح های شاخص و بازاریابی و تجاری سازی محصولات، خدمات قابل ارائه در این مراکز است.

غنی پور اضافه کرد: در این مراکز سه فاز ترویجی، نوآوری و شتابدهی دنبال می‌شود به طوری که فاز نخست مربوط به رویدادها، پوشش خبری و تبلیغات و فراخوان های جذب است و در فاز دوم دوره که تقریبا 4 ماهه است به افراد یا گروه های مستعد دارای ایده های نوآورانه خدمات آموزشی و مشاوره داده می شود که روی پردازش ایده خود و تبدیل آن به نوآوری متناسب با بازار بیشتر تمرکز کنند و فاز سوم نیز دوره ای تقریبا 4 ماهه است که در این دوره خدمات و حمایت هایی به تیم ارائه می شود تا تیم ایده خود را نهایی و تجاری سازی کند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری رویداد، شناسایی ایده برتر و فراخوان، دفاع از ایده برتر و پذیرش در منش و امضاء تفاهم نامه، شرکت در دوره حمایت از ایده، معرفی به مراکز رشد و پارک های علم و فناوری فرآیند جذب تیم ها در این مرکز است.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان اضافه کرد: معیار پذیرش تیم ها در این مرکز شامل میزان نیاز و شناخت بازار، وضعیت تیم کاری و سن، میزان ارتباط طرحها با حوزه فعالیت مرکز و نیازهای واحد، دارا بودن تیم و هسته اصلی و توجیه اقتصادی ایده و متناسب بودن آن با نیازهای منطقه ای است.

غنی پور بیان کرد: در راستای ایجاد و راه اندازی این مرکز تاکنون امضای توافق نامه همکاری فی مابین مدیرکل ورزش و جوانان و رییس جهاد دانشگاهی در خصوص راه اندازی و فعالیت مرکز منش و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در راستای اجرای هرچه بهتر طرح و راه اندازی پورتال مرکز شتابدهی و نوآوری به منظور ثبت نام جوانان، برگزاری چند رویداد برای آشنایی جوانان با طرح صورت گرفته است.

این مقام مسوول در پایان خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی مناسب به جامعه هدف دستگاه به منظور بهره مندی هرچه بیشتر جوانان از طرح، معرفی سرمایه گذران برای حمایت از ایده های جوانان به دبیرخانه ستاد، حمایت دستگاه های  از ایده های مرتبط با دستگاه در صورت امکان و تخصیص تسهیلات برای ایده های برتر از سوی دستگاه ها در صورت امکان انتطارات از دستگاه های عضور ستاد در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح است.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :