سرپرست جهاددانشگاهی استان خبرداد:

ذخیره سازی۲۵۰ سلول بنیادی خون بند ناف استان مرکزی/رشد۲۵ درصدی ذخیره سازی سلول های بنیادی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۸ کد : ۳۰۴۵۷ معاونت پژوهشی تاپ خبر
سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: ۲۵۰ نمونه سلول بنیادی خون بند ناف سال گذشته از نوزادان استان گرفته و با هدف استفاده در شرایط خاص در تهران ذخیره سازی شده است.
ذخیره سازی۲۵۰ سلول بنیادی خون بند ناف استان مرکزی/رشد۲۵ درصدی ذخیره سازی سلول های بنیادی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، دکتر علی اصغر غفاری زاده سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، افزود: این میزان ذخیره سلول بنیادی از خون بند ناف نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۵ درصد رشد دارد.


وی اظهار کرد: زوج‌های متقاضی باید در هنگام قرارداد۴۰ میلیون ریال و سالانه ۲میلیون ریال بابت هزینه نگهداری از نمونه سلول بنیادی خون بند ناف پرداخت کنند.

هدف جهاد دانشگاهی درآمدزایی نیست

وی تصریح کرد: امسال با وجود افزایش سطح عمومی قیمت‌ها هزینه نگهداری فقط ۲۰ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد هدف جهاد دانشگاهی درآمدزایی نیست بلکه تشویق والدین به ذخیره شمار بیشتری از نمونه سلول‌های بنیادی است.

 

نگهدای بیش از 2 هزار نمونه خون بند ناف استان مرکزی

غفاری‌زاده افزود: از سال ۸۹ تاکنون ذخیره سلول های بنیادی خون بند ناف استان مرکزی درحال انجام است و تاکنون بیش از ۲هزار نمونه در تهران نگهداری می‌شود.

وی اظهارکرد: از سلول‌های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری‌های سخت درمان استفاده می‌شود اما کار تحقیقاتی برای استفاده از این ظرفیت در درمان بیماری هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت در حال انجام است.

این مقام مسوول گفت: زنان باردار در سی و ششمین هفته حاملگی مشاوره شده و با انجام آزمایش‌های مورد نیاز قرارداد استفاده از خون بندناف با آنان بسته می‌شود.

غفاری‌زاده افزود: انجام ندادن هرگونه تتو، خالکوبی و نداشتن بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوج‌های متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.

وی اظهارکرد: کارشناس خونگیری با انعقاد قرارداد هماهنگی لازم با متقاضی را انجام می‌دهد و فلاکس مخصوص در اختیار مادر باردار گذاشته شده تا در هنگام زایمان خون بندناف در فلاکس ذخیره شود.

 سرپرست جهاددانشگاهی استان توضیح داد: هنگام درد زایمان و انتقال زن باردار به مرکز درمانی، متقاضی کارشناس خونگیری را مطلع و در اتاق زایمان کارشناس خونگیری خون بندناف نوزاد را که ۱۰۰ تا ۲۵۰ سی‌سی است به کیسه منتقل و در داخل فلاکس مخصوص با برچسب مشخصات مهر و موم می‌کند.


محل نگهداری و انجماد خون بندناف در تهران

سرپرست جهاددانشگاهی استان در پایان با اشاره به اینکه محل نگهداری و انجماد خون بندناف در تهران است و در تانکرهای ازت و در دمای ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر حفظ می‌شود، خاطرنشان کرد: این نمونه‌ها در صورت ابتلا به بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین خواهر و برادرهای این نوزاد هم درصورتی که نوع خون آنان با نوزاد سازگار باشد از آن بهره‌مند می‌شوند.


گفتنی است؛ کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی از سال ۸۹ آغاز شده و اکنون این مرکز به متقاضیان درمانی از استان های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می دهد.


نظر شما :