مدرس و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد:

سناریوی رسانه های بیگانه با کلید واژه قهر با انتخابات/مسببین مشکلات اقتصادی پاسخگو باشند

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۷ کد : ۳۱۵۷۳ معاونت فرهنگی تاپ خبر
عین القضاتی به سناریوی رسانه‌های بیگانه برای کم رونق کردن انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: بکار بردن کلید واژه‌هایی نظیر نه به صندوق رای و قهر با انتخابات برنامه دشمن در انتخابات پیش روست که در شبکه‌های اجتماعی ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند در حال انتشار است.
سناریوی رسانه های بیگانه با کلید واژه قهر با انتخابات/مسببین مشکلات اقتصادی پاسخگو باشند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پیمان عین‌القضاتی مدرس و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی درنشست تخصصی "تاثیر فضای مجازی در مشارکت مردم در انتخابات" که به همت جهاددانشگاهی استان برگزار شد، به نقش رسانه‌ها در رفتارهای روزمره اشاره کرد و افزود: امروزه سبک زندگی انسان‌ها، نگرش سیاسی و موضوعات اقتصادی و امور جاری خود را براساس تاثیرپذیری از فضای رسانه‌ای تنظیم می‌کنند.

وی از رسانه‌ها به عنوان تعیین کننده نگرش‌ها و رفتارهای افراد یاد کرد و افزود: کارکردهای اساسی رسانه ها با موضوعاتی نظیر آموزش، اطلاع رسانی، اوقات فراغت، مباحث اقتصادی و ... یاد می‌شود و علاوه بر آن به مباحث سیاسی نیز رنگ و بوی خاصی داده و حتی کسب و کارهای اقتصادی در شرایط کرونایی از طریق رسانه و فضای مجازی شکل گرفته که در گذشته سابقه نداشته و یا کم‌رنگ بوده است.

عین القضاتی، رویکرد مستقیم فضای حقیقی و مجازی یا شنیداری، دیداری، مکتوب و یا مجازی را دو رویکرد فعالیت رسانه‌ها بیان کرد و افزود: رسانه‌ها در سنوات گذشته به عنوان رکن چهارم جوامع دموکراسی نقش آفرینی کرده و نظارت بر فعالیت قوای سه گانه را بر عهده دارند اما با گذشت زمان این رکن چهارم دچار فراز و فرودهایی شد به گونه‌ای که احتمال آن داده می‌شود که با سران قدرت و سرمداران سیاسی توافقاتی داشته باشند و رسانه‌ها به جای مطالبه‌گری و پیگیری حقوق مردم به توجیه و تفسیر مواضع سران سیاسی می‌پردازند و مطالبات مردمی را پیگیری نمی کنند.

مدرس دانشگاه آزاد اراک به انقلاب فضای مجازی در جهان اشاره کرد و گفت: با انقلاب در فضای مجازی بستر فعالیت از فضای مکتوب دیداری و شنیداری به فضای مجازی کشانده شد اما با گذشت و متولد شدن صحنه رسانه‌های تعاملی، یک چرخش جدیدی در حوزه اطلاع رسانی مشاهده شد و رکن پنجم جوامع دموکراسی زائیده شد. شبکه‌های اجتماعی رکن پنجم جوامع دموکراسی نامیده می‌شوند و آمدند تا بر رکن اول، دوم، سوم و چهارم نظارت‌گری کنند.

وی تصریح کرد:  شبکه‌های اجتماعی در پی عدم اعتماد مردم به رسانه‌های دیداری و شنیداری جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند و به دلیل مواجهه مستقیم و سرعت بالای انتقال مطالب پیشرفت شتابانی کردند به طوریکه برخی شبکه ها در بالاترین میزان مراجعه مخاطبین مشاهده شدند.

عین‌القضاتی در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی و عدم نیاز به تخصص را دلیل سرعت فراگیری آنها دانست و افزود: شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و برخی پیام رسان‌های ایرانی نظیر سروش و ایتا در استان مرکزی مانند سراسر کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های رسمی هرگاه به مطالبه گری مردم و بیان واقعیت‌های اجتماعی بپردازند با اقبال عمومی مردم مواجهه خواهند شد، افزود: شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب بیشتر به درج اخبار زرد و فاقد منبع با انتشار مطالب ناهنجار هستند در حالیکه مردم بدنبال حقایق هستند و تمایل دارند بدون انحراف واقعیت جامعه را مطلع شوند.

این مدرس و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در ادامه دریافت خبر صحیح را منوط به ارسال آن از سوی منبع خبری موثق و رسانه رسمی دانست و افزود: متاسفانه بعضا در شبکه‌های اجتماعی با منبع خبری سیاه و غیرواقع مواجه هستیم که جریان اطلاع رسانی را مخدوش می‌کند.

وی در ادامه سه رویکرد جریان رسانه در فضای انتخاباتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: رویکرد قبل از برگزاری انتخابات، رویکرد حین انتخابات و بعد از انتخابات سه رویکرد مهم رسانه‌ها در فرآیند انتخابات است که متاسفانه اثری از رسانه‌ها در کارکرد پس از انتخابات آنها دیده نمی‌شود.

این مدرس دانشگاه به هجمه سنگین دشمن در فضای انتخاباتی اشاره کرد و افزود: پرهیز از سیاه نمایی‌ها توسط رسانه‌ها قبل از انتخابات، برجسته کردن نقاط قوت نظام اسلامی، دعوت مردم به مشارکت حداکثری با اصل حرفه‌ای گری رسانه‌ای از تکالیف مهم رسانه‌ها در فرآیند انتخابات است. شایسته گزینی و انتخاب معیارهای اصلح در انتخابات برای مشارکت صحیح مردم در سرنوشت خویش از مهمترین رسالت‌های رسانه‌هاست که در این انتخابات که از اهمیت خاصی برخوردار است باید بیشتر نمایان شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید گفتمان های نامزدهای انتخاباتی را به صورت میکروسکوپی بررسی و برای افکار عمومی تبیین کنند، گفت: رسانه‌ها باید پس از انتخابات به سمت و سوی مطالبه گری حرکت کنند و به صورت دقیق و مستدل از برندگان انتخابات مطالبه‌گری کنند تا روحیه امید به جامعه برگردد و مردم بدانند که رسانه‌ها واسطه و پل ارتباطی آنها با مسئولان هستند.

عین‌القضاتی در ادامه به سناریوی رسانه‌های بیگانه برای کم رونق کردن انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: بکار بردن کلید واژه‌هایی نظیر نه به صندوق رای و قهر با انتخابات برنامه دشمن در انتخابات پیش روست که در شبکه‌های اجتماعی ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند در حال انتشار است.

وی با اشاره به بروز برخی مشکلات اقتصادی برای مردم نظیر فعالیت اقتصادی در بورس، خرید و فروش خودرو، بازار ارز و طلا و ... اظهارکرد: مردم این مشکلات را متوجه دولت و سوء مدیریت‌ها می‌دانند و انتظار دارند که مسببین این وضعیت در منظر مردم پاسخگو باشند که نتیجه آن تقویت اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و تقویت میزان مشارکت مردم در صحنه‌هایی نظیر انتخابات با وجود تشدید دشمنی‌های معاندان نظام خواهد شد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اراک در پایان به ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی توسط دشمنان در بستر رسانه اشاره کرد و افزود: اینکه گفته می شود نظام اسلامی ناکارآمد است یک دروغ بزرگ محسوب شده و کار رسانه‌های ضد انقلاب انتشار مطالب کذب و شایعات با هدف ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان است. شایعه سازی و القای دروغ برای ایجاد فضای یاس و ناامیدی در جامعه است و اگر رسانه ها به موقع اقدام کنند می توانند جلوی شایعات را بگیرند که با استفاده صحیح از ابزار رسانه می‌توان مردم را به آینده امیدوار و میزان مشارکت آحاد مختلف جامعه را در انتخابات پیش رو افزایش داد.


نظر شما :