چرا امام محمدتقی(ع) را جواد الائمه می‌گویند؟

۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۵ کد : ۳۳۱۸۶ اخبار عمومی تاپ خبر
جود و بخشش و سخاوتمندی فوق العاده امام محمدتقی(ع)، عامل اشتهار آن حضرت به جواد بوده است.
چرا امام محمدتقی(ع) را جواد الائمه می‌گویند؟

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ لقب‌هایی که برای امام نهم تنها فرزند امام رضا(ع) در تاریخ زندگانی آن حضرت به کار رفته است، گویای فضایل و اوصاف الهی این امام است و امتیازات این اسوه عالی را نشان می دهد.«جواد» و «تقی» مهمترین و مشهورترین القاب امام نهم است.

البته در میان ایرانیان بیشتر لقب جواد رایج است و آن حضرت با عنوان «جوادالائمه» شناخته می شوند. جود و بخشش و سخاوتمندی فوق العاده امام، عامل اشتهار آن حضرت به جواد بوده است.

بخشش در راه خدا، یکی از ویژگی های برجسته اهل بیت پیامبر(ص) است و آنان برای جلب رضایت پروردگار، کمک های فراوانی به نیازمندان می‌کردند. امام نهم نیز با لقب «جواد» یکی از نامداران دادرسی و ضعیف نوازی در طول زندگی کوتاه دنیایی اش بودند.

آن حضرت در نیکی و کمک به مردم، به ویژه نیازمندان و در راه ماندگان، از باسخاوت ترین مردم زمان خویش شمرده می شدند. برنامه عملی امام جواد(ع) بر اساس نامه ای بود که از سوی پدر بزرگوارش، امام رضا(ع) از خراسان برای ایشان فرستاده شده بود.

امام رضا علیه(ع) در این نامه به فرزند عزیزش نوشتند: «من به دلیل حقی که بر تو دارم، از تو می خواهم هرگاه تصمیم به خارج شدن از منزل داری، از درِ بزرگ داخل و خارج شوی. هنگامی که سوار مرکب خود می شوی، همراه خود طلا و نقره بردار و هر کس از تو درخواست کمک نمود، به او نیکی کن.

نهمین پیشواى ما را به خاطر دست بخشنده و گستردگی جود و کرم، «جواد» مى‌خوانند. امام جواد(ع) وقتی خبر بیماری کسی را می‌شنید، به عیادتش می‌شتافت و از او دلجویی می‌کرد. غذای امام جواد(ع) همانند جد بزرگوارش امیرمؤمنان(ع) خیلی ساده و به دور از تشریفات بود. ایشان همانند فقیران جامعه غذا می‌خوردند و با دیگران هم غذا می‌شدند.

در بسیارى از احادیث آمده است که آن‌ حضرت از آنچه در درون ضمایر مردم مى‌گذشته و یا رویدادهایى که در آینده براى آنها پیش‌ مى‌آمده، مطّلع بوده و از آنها خبر مى‌داده اند.

امام جواد (ع) به سفر حج رفت و از آنجا به مدینه بازگشت و تا پایان خلافت مأمون در آن شهر ساکن بود. پس از مرگ مأمون به دستور معتصم عباسی، در سال 220 هجری قمری، به همراه همسرش ام الفضل، به بغداد رفت و بنابر برخی روایتها به دستور معتصم مسموم شد و در همان سال به شهادت رسیدند.


نظر شما :