نماینده اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت:

ظرفیت های ملی جهاددانشگاهی در استان فعال شوند/خلاء ورود جهاددانشگاهی استان مرکزی به حوزه صنعت

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۵ کد : ۳۵۴۰۰ معاونت فرهنگی تاپ خبر
نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ظرفیت های ملی جهاد دانشگاهی در استان فعال شوند یا بخش هایی از انها به استان انتقال پیدا کند به استان کمک بسیاری خواهد شد.
ظرفیت های ملی جهاددانشگاهی در استان فعال شوند/خلاء ورود جهاددانشگاهی استان مرکزی به حوزه صنعت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اکبر کریمی در نشست با مسئولان جهاد دانشگاهی استان مرکزی که در حاشیه آیین آغاز بکار دفتر نمایندگی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی و افتتاح طرح توسعه آزمایشگاه تخصصی میکروبیولوژی در اراک برگزار شد، افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی خدمات ارزنده ای را به کشور عرضه کرده است و سال های طولانی است که فعالیت های این نهاد از تمرکز بر حوزه های فرهنگی و آموزشی خارج شده و به فعالیت های علمی و پژوهشی و دانش بنیان توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه در این مسیر اقدامات ارزنده ای همچون راه اندازی مرکز رویان توسط این نهاد انجام شده است افزود: این نهاد در ادامه در حوزه های مختلفی وارد شده و در استان نیز تلاش های ارزنده ای صورت گرفته است.

کریمی اظهارکرد: دستاورد های پژوهشی باید به اجرا و اقدام منتهی شوند تا زمینه اشتغال و توسعه علم فراهم شود و در ادامه، رفع نیازهای کشور رقم بخورد.

وی اضافه کرد: از جهاد دانشگاهی انتظار می رود که به انجام اموری وارد شود که به لحاظ علمی و تخصصی سخت هستند یا دانش عملیاتی کردن آنها در بخش خصوصی یا دولتی وجود ندارد یا گرچه به لحاظ اقتصادی مطلوب نیستند اما در خصوص آنها نیازها و خلاء هایی در جامعه وجود دارد.

کریمی با تاکید بر لزوم ورود جهاد دانشگاهی استان به رفع نیازهای صنعت و بسترسازی جهت کارآفرینی و اشتغال صنعتی، گفت: پتروشیمی انبوهی از محصولات خام را صادر می کند در حالی که می توان بر مبنای کار پژوهشی به فراوری این مواد خام ورود کرد و از این مسیر صدها واحد صنعتی پایین دستی را ایجاد و هزاران شغل فراهم کرد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می تواند به عرصه کشاورزی نیز وارد شود گفت: برای مثال این نهاد می تواند در حوزه گیاهان دارویی سازوکاری را فراهم کند که مدیریت زنجیره تولید کسب و کارهای کوچک فعال شده و فرایند به ثروت رسیدن آنها ساماندهی شود و در نهایت این محصولات در استان فراوری شوند و از خام فروشی آنها جلوگیری شود.

کریمی اظهار کرد: اگر ظرفیت های ملی جهاد دانشگاهی در استان فعال شوند یا بخش هایی از انها به استان انتقال پیدا کند به استان کمک بسیاری خواهد شد. برای مثال جهاد دانشگاهی در سطح ملی به حوزه صنعت ریلی وارد شده ولی ارتباط استان مرکزی که بزرگترین صنعت ریلی کشور را در اختیار دارد با این پروژه را شاهد نیستیم در حالی که این ظرفیت در واقع باید در استان مرکزی فعال می شد.

دکتر علی اصغر غفاری زاده رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در ادامه ضمن معرفی ظرفیت های این نهاد در استان و کشور اظهار کرد: رویکرد مهم جهاد دانشگاهی استفاده از فناوری و بومی کردن آن است که در این زمینه در کشور پیشرو بوده و مراکز تخصصی این نهاد در واقع همان شرکت های دانش بنیانی هستند که سالیان متمادی است علم را به محصول و خدمات تبدیل می کنند و نمونه بارز آنها رویان است.

وی افزود: در استان مرکزی نیز این رویکرد پیگیری شده و ایجاد مراکز تخصصی سنگ و درمان ناباروری و مرکز تخصصی انار که در دست پیگیری است از مصادیق عمل در راستای این رویکرد است.

غفاری زاده اظهار کرد: در بخش درمان برنامه توسعه ای دنبال شده و مراکزی همچون کلینیک دیابت، مرکز ترمیم زخم، مرکز کاردرمانی، مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک راه اندازی شده اند و خدمات تخصصی به مراجعه کنندگان عرضه می کنند.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات تخصصی برای رفع نیازهای استان در مراکز زیرمجموعه معاونت های جهاد دانشگاهی استان مرکزی در حال ارائه است.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :