دهم ربیع الثانی؛ سالروز وفات کریمه اهل بیت(س)/میهمانی که در قم میزبان شد

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱ کد : ۳۸۰۰۷ اخبار عمومی تاپ خبر
دهم ماه ربیع الثانی سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌باشد. آن حضرت یکسال پس از ورود برادرش حضرت امام رضا(ع) به ایران، به همراه عده‌ای از برادران و خواهران و عده دیگری از خویشان به منظور دیدار برادر بزرگوارش وارد ایران شدند.
دهم ربیع الثانی؛ سالروز وفات کریمه اهل بیت(س)/میهمانی که در قم میزبان شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دهم ماه ربیع الثانی سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌باشد. آن حضرت یکسال پس از ورود برادرش حضرت امام رضا(ع) به ایران به همراه عده‌ای از برادران و خواهران و عده دیگری از خویشان به منظور دیدار برادر بزرگوارش وارد ایران شدند.

پس از آنکه حضرت معصومه(س) و همراهیان ایشان به ساوه رسیدند، ماموران حکومتی با آن‌ها درگیر شدند و بسیاری از افراد این قافله را به شهادت رساندند. در همین زمان حضرت معصومه(س) بیمار شد.از خادمش پرسید: از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ خادم عرض کرد: ۱۰ فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کن. در همین زمان موسی بن خررج که از بزرگان آل سعد و از شیعیان قم بود به خدمت حضرت معصومه(س) مشرف شد و زمام ناقه او را گرفت و به سرای خویش فرود آورد.

 وفات حضرت معصومه(س)

برخی از محققان معتقدند که حضرت معصومه(س) در ساوه، مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد. و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید. محمدی اشتهاردی می‌نویسد: «مطابق نقل بعضی مسموم نمودن حضرت توسط زنی در ساوه انجام شد». پس از رحلت حضرت معصومه(س) زنان آل سعد بی بی فاطمه معصومه را غسل دادند و کفن کردند. سپس جسم مطهر آن حضرت به باغ موسی بن خررج (محل فعلی حرم مطهر ایشان) برده شد.

با توجه به اینکه ولادت حضرت معصومه اول ذی القعده سال ۱۷۳ هجری می‌باشد و با توجه به زمان رحلت آن حضرت یعنی سال ۲۰۱ هجری، بنابراین سن مبارک آن حضرت هنگام وفات ۲۸ سال بوده است.

مقام والای کریمه اهل بیت(س) نزد امامان معصوم(ع)

حضرت فاطمه معصومه(س) به واسطه حضور در بیت امامت و ولایت به مقامی رسید که مورد اعتماد امام زمانش قرار گرفت و حجت زمین شد و ایشان بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) تنها بانوی است که زیارتنامه برای وی از سوی معصومان وارد شده و این نشان دهنده مقام والای کریمه اهل بیت(س) نزد امامان معصوم(ع) است.

القابی که برای حضرت فاطمه معصومه(س) در دو زیارت نامه موجود بیان شده شامل طاهره، حمیده، بِرّه، رشیده، تقّیه، رضّیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده مرضّیه، سیدةُ نساء العالمین می‌باشد و هم‌چنین محدثه و عابده از دیگر صفات و القابی است که برای حضرت معصومه(س) یاد شده است.

حضرت امام صادق (ع) فرمودند: برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا(ص) حرمی است و آن مدینه می‌باشد و برای امیرالمؤمنین(ع) حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم می‌باشد و بانویی از فرزندان من در آنجا به خاک سپرده خواهد شد که نامش «فاطمه» است. هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.»


نظر شما :