به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب "مقدمه ای بر شبکه سازی کامپیوتری" منتشر شد

۰۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۳ کد : ۳۸۵۱۲ معاونت فرهنگی تاپ خبر
کتاب مقدمه ای بر شبکه سازی کامپیوتری ترجمه پویان دنیاران توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.
کتاب "مقدمه ای بر شبکه سازی کامپیوتری" منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در این رابطه، گفت: کتاب مقدمه ای بر شبکه سازی کامپیوتری توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان به چاپ رسید.

وی اظهارکرد: شبکه سازی یک زمینه بسیار جذاب است. شبکه سازی شامل نظریه ارتباطات، الگوریتم ها، فناوری محیط ها و موقعیت های متنوع در یک مخلوط عجیب و غریب است. این کتاب مقدماتی در باره تکنولوژی شبکه سازی است برای انتقال و تنوعی که ممکن است در این بخش وجود داشته باشد.

غلامی با اشاره به اینکه این کتاب کوچک ترین شبکه های ممکن را که در تراشه های مدارهای مجتمع بکار رفته شده تا بزرگ ترین شبکه های تصور شده در منظومه شمسی را پوشش می دهد، افزود: کتاب فوق به بررسی اجتمالی روی این فناوری برای دوره های درس شبکه در دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد می پردازد.

وی با بیان اینکه کتاب مقدمه ای بر شبکه سازی کامپیوتری مشتمل بر 11 فصل است و عموم مردم کاملا با آن سرور کاردارند مانند شکبه های سلولی که در تلفن همراه استفاده می شود، گفت: شبکه هایی که پیشرفته ترین نسل شبکه جهانی موبایل است و هم اکنون توسط دو اپراتور اصلی کشور ارایه شده و در شبکه های تلویزیونی تبلیغ می شود و همچنین ماهواره که در هواشناسی و پخش تلویزیون کاربرد دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: فصل اول با مقدمه ای بر شبکه ها به بررسی دستیابی به قابلیت اتصال، کابل کواکسیال، فیبرهای نوری، ماهواره ها، سیستم های سلولی، شبکه های ادهاک، پرش فرکانس، سوئیچینگ مدار در مقابل سوئیچینگ بسته، پروتکل های  لایه ای و ... می پردازد.

وی با اشاره به اینکه در فصل دوم اِتِرنت، اترنت سریع، اترنت گیگابیت، راهی برای سرعت های بالاتر  مورد بررسی قرار گرفته است، یادآورشد: در فصل سوم نگاه اولیه، جفت های صفی، معناشناسی انتقال و در فصل 4 به بررسی مباحثی همچون استاندارد اصلی، نسخه های  پایه ای، صحبت درباره مسائل فنی، شبکه سازی ادهاک، شبکه های بی سیم مربوط به بدن انسان، امنیت بلوتوث، تجمع فرکانس ارایه شده است.

غلامی توضیح داد: فصل 5 کتاب شامل تحلیل جزئیات فنی، مهندسی ترافیک، مدیریت خرابی(نقص) و فصل 6 نیز به شبکه های نوری برای مخابرات از راه ور، سوئت، ساختار سوئت، حلق های خودتعمیر، مالتی پلکس کردن طول موج، تاریخ و تکنولوژی، سوئیچینگ، شبکه های انتقال نوری، شبکه های نوری انعطاف پذیر و کششی، مشخصات شبکه، شبکه های غیر فعال نوری و تکانه زاویه ای مداری می باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان گفت: در فصل 7 این کتاب مواردی همچون شبکه سازی نرم افزاری، ساختار کلاسیک اینترنت، توسعه، استانداردها و در فصل 8 با بررسی موضوع شبکه در تراشه ها، یک شبکه در ارشه، جایگزین سوئیچینگ، شبکه های مش، چنبره ای و مرتبط، بعضی شبکه های به هم پیوسته دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: فصل 9 در خصوص شبکه سازی فضایی، پیش زمینه، جزئیات اسپیس وایر، پیش زمینه، دسته پروتکل، ارتباطات فضایی، شبکه های فضایی دوردست، شکبه های تحمل تاخیر و اختلال می باشد.

غلامی خاطرنشان کرد: فصل 10 این کتاب به بررسی عملکرد شبکه ها، ابرها و دیتا سنترها، شبکه(گرید)ها، موضوعات شبکه، ابرها، مصالحه ها برای محاسبه ابری، اصول ابری، نظارت ابری، محاسبه ابری متحرک و فصل 11 به محث رمز نگاری کوانتومی، رمز نگاری کوانتومی، فیزیک کوانتومی، ارتباطات کوانتومی، توزیع کلید کوانتومی، رمز نگاری بعد از کوانتومی می پردازد.

این مقام مسوول در پایان یادآور شد: از باب اهمیت این موضوع، کتاب مقدمه ای بر شبکه سازی کامپیوتری تالیف توماس جی، رابر تازی و ترجمه پویان دنیاران به قیمت 30 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسید.


نظر شما :