به بهانه سالروز ولادت عقیله بنی هاشم؛

حیات نهضت حسینی؛ وامدار شجاعت حضرت زینب(س)

۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۳۸۹۰۵ اخبار عمومی تاپ خبر
حضرت زینب(س) که پرورش یافته مکتب‌ علوی است هدفی جز رضای‌ خدا و پاسداری از دیـن جـدش‌ نـداشت. این در حالی است که‌ عشق‌ به ولایت در قالب‌ عشق آن حضرت به برادرش امـام حـسین(ع) متجلی‌ شده است.
حیات نهضت حسینی؛ وامدار شجاعت حضرت زینب(س)

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ وجود آدمی‌ بدون مواجهه با سختی ها و رنج ها به کمال غـایی خـویش‌ دست نخواهد یافت زیرا مصائب و سختی ها صیقل دهـنده روح و جـان انسان است. با وجود این بدون‌ سلامت روان‌ این‌ مصائب‌ نه تنها عامل تعالی انسان نخواهد بود، بلکه بـه عـنوان‌ عـاملی‌ مخرب‌، تعادل روح و جان انسان را نیز برهم می‌زند و او را با تنش های فراوانی‌ مـواجه می‌سازد به گونه‌ای‌ که‌ این‌ تنش ها گاه زندگی آدمی را تهدید می‌کند.

بارزترین تـجلی عـزت نـفس‌ در مصائب‌ و سختی ها در واقعه عاشورا تبلور یافته‌ است؛ واقعه‌ای که بنا بر فرمایش امام صادق(ع) سـوگناک‌ترین‌روزهاست‌. نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) یک حماسه بزرگ اسلامی بود که‌ عزت و کرامت انسانی را در میان مسلمانان زنده ساخت. با وجود این، تبلور عزت نفس در سپاه به ظاهر مغلوب امام‌ حسین‌(ع) و بـازماندگان‌ ایشان، آنها را به فاتحان همیشه تاریخ مبدل ساخت. بدون شک، عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب‌ کبری‌(س) از جمله تأثیرگذارترین شخصیت های این واقعه است که با عزت و اقتدار، رسالت شهدای‌ کربلا را به سر منزل مقصود رساند.

زندگی آگاهانه مبتنی بر شناخت

با اینکه حضرت‌ زینب‌(س)به عنوان پرورش یافته خانه امامت در دامان مادرش زهرا(س) و با تربیت‌ علوی، عزت و کرامت را در درون‌ خویش‌ پرورانده بود اما حضور آگاهانه‌اش در جریان قیام کربلا و عملکرد مدبرانه امام حسین(ع) در آماده‌سازی ایشان برای مواجهه با مصائب یکی از علل رفتارهای مدیریت شده و مدبرانه ایشان محسوب‌ می‌شود. صیانت‌ از بازماندگان شهدای کربلا یکی از وظایف زینب کبری(س) بود. از این رو، در راستای حمایت از آنها، خـود را سـپر تـازیانه‌های دشمن می‌کند. همچنین مسوولیت‌ پاسداری‌ از جان امام سجاد(ع) نیز بر عـهده زیـنب(س)اسـت اما بزرگ ترین رسالت این بانوی بزرگ پیام‌رسانی نهضت‌ عاشورا بود که تداوم این قیام در گرو این‌ پیام رسانی قرار داشت. پذیرش این‌ مـسوولیت‌های‌ خـطیر از یـک طرف، حاکی از عزت‌ نفس‌ بالای‌ حضرت زینب(س) است و از سوی دیگر بـر اقـتدار و هیبت او می‌افزاید. از همین رو است که وی مقتدرانه اعمال و گفتار خود و دیگران‌ را در راستای تحقق‌ اهداف نـهضت‌ مدیریت‌ می‌کند.

حضرت زینب(س) که پرورش یافته مکتب‌ علوی است، هدفی جز رضای‌ خدا و پاسداری از دیـن جـدش‌ نـداشت. این در حالی است که‌ عشق‌ به ولایت در قالب‌ عشق حضرت زینب(س) به برادرش امـام حـسین(ع) متجلی‌ شده است. بنابراین با عزمی‌ راسخ‌ در راستای تحقق هدف‌ مـتعالی‌ خـویش کـه همان یاری‌ امام‌ معصوم‌ زمان خویش است، آگـاهانه او را هـمراهی می کند و از هـمین‌رو اراده خویش را نیز تقویت می‌کند.

عملکرد عزت محور حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س) به عنوان پیام‌رسان عاشورا، تنها زنی است که در یک مقطع زمانی به‌ عنوان‌ نایب امام معصوم(ع) انجام وظیفه کرده است. در اثبات الوصـیه مـسعودی آمده‌ است: «حسین (ع) به خواهرش زینب(س)وصیت کرد و زمان امام چهارم، علوم آل محمد از زبان زینب(س) دختر علی‌، نشر می‌شد؛ برای پرده‌پوشی بر امام چهارم و حفظ جان او.» انـجام ایـن وظایف خطیر نیازمند صلابت علی گونه‌ای بود که دوست و دشمن را مقهور خود می ساخت. همچنین در ناسخ‌ التواریخ‌ در احوالات حضرت زینب(س) آمده‌ است: «چنان خطبه‌ای را کـه فـصحای بلاغت آثار و بلغای فصاحت شـعار از اتـیان شطری بلکه‌ سطری عاجزند به آن تسلط و قدرت بیان فرمود و در ضمن‌ آن مراتب شهدا و مقامات‌ سید الشهدا را باز نمایاند و مرتکبین آن اعمال ناخجسته منوال را توبیخ و ملامت کرد.»

مهم‌ترین عوامل استوارکننده عزت و اقـتدار در وجود مقدس‌ حضرت‌ زیـنب‌(س) توکل و اتصال به سرچشمه عزت و اقتدار، صبر در مصائب، شجاعت، حق‌گرایی‌ و بی‌نیازی‌ جستن‌ از خلق بودند. حضرت زینب(س) عارفی وارسته بود که همه جهان را جلوه‌گاه‌ حق می‌دانست و از همین‌رو در اوج‌ مصائب جز زیبایی، چیزی‌ نمی‌بیند.

منابع:

۱. قرآن کریم،ترجمه مهدی الهـی قـشمه‌ای. قم: مرکز انتشارات‌ قرآن‌ کریم‌، ۱۳۸۲  خورشیدی.
۲. نهج البلاغه. ترجمه جعفر شهیدی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۰ خورشیدی.
۳. ابن النعمان بغدادی، ابو عبداللّه‌(شیخ مفید). الإرشاد فی معرفة حجج اللّه علی العباد،تـرجمه رسـولی محلاّتی‌. تهران‌: اسلامیه، ۱۴۳۱ قمری.
۴. باقری، خسرو. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مدرسه، ۱۳۶۸ خورشیدی.
۵. مطهری، مرتضی. حماسه حسینی.ج ۱.تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۸ خورشیدی.
۶ . نجفی، محمّد جواد. زندگانی حضرت امام حسین(ع). تـهران: انـتشارات اسلامیه، ۱۳۶۴ خورشیدی.


نظر شما :