به بهانه ایام شهادت مولای متقیان(ع)؛

علی(ع)؛ اسوه عدالت خواهان تاریخ

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۹ کد : ۴۳۰۹۹ اخبار عمومی تاپ خبر
مولای ما امیر مؤمنان(ع) بالاتر از همه اسطوره های تاریخ قرار می گیرد ابرقهرمانی که سراسر زندگی اش حقیقت است.
علی(ع)؛ اسوه عدالت خواهان تاریخ

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ در سراسر تاریخ و در میان همه قصه ها و افسانه ها شخصیت هایی وجود دارند که نسبت به دیگران دارای تمایز خاصی هستند؛ این اشخاص که به اختصار اسطوره نامیده می شوند در هر ملیت و قومیتی وجود دارد؛ دولت ها و حکومت ها نیز برای شکل دهی به ذهنیت مردم و جهت دهی به حرکت های مردمی اسطوره ها را پرورش می دهند به عبارت بهتر هر دولت و حکومتی که اهداف بلندی در سر دارد و به دنبال ایجاد یک پشتوانه فرهنگی برای خود است به پرورش و گسترش اسطوره ها اهمیت می دهد.

علی(ع) بزرگ تر از همه اسطوره ها

مولای ما امیر مؤمنان(ع) بالاتر از همه اسطوره های تاریخ قرار می گیرد ابرقهرمانی که سراسر زندگی اش حقیقت است و برای اهل حق و تحقیق افسانه نیست؛ اگر اسطوره ها احتیاج به پردازش آنچه بود داشته باشند تا محبوب باشند، مولای متقیان با گزارش آنچه بود و هست محبوب قلوب حقیقت پذیر قرار خواهد گرفت.

اگر سعدی، حافظ و دیگر سخنوران جهان در سخنوری اسطوره و سرآمد هستند، علی(ع) در سخنوری هم اسطوره است. اگر هر ملتی عاشقانه های افسانه ای را دارد و عاشق و معشوقه ای ضرب المثل عشقی آن ملت هستند، علی(ع) صاحب پاک ترین عشق بشری است و در همسری هم اسطوره و الگو است.

اسوه پدرانگی و پدر اسطوره در تاریخ نمود چندانی ندارد اما شیعه علوی امروز، علی(ع) را اسوه ی پدر بودن می داند و او در پدر بودن هم اسطوره است؛ پدر حسن، حسین، عباس و زینب؛ پدر همه عدالت خواهان تاریخ.

علی(ع) حقیقتی تمام نشدنی بر گونه اساطیر است

علی نه تنها حقیقتی بر گونه اساطیر است بلکه شخصیتی نامحدود از مفاهیم پسندیده است که هیچ واژه ای توان کشش این حجم عظیم از معانی پسندیده را ندارد. مجموعه ای از اهداف نمایان شده که آرمان هر پیشرویی است؛ علی حقیقتی تمام نشدنی بر گونه اساطیر است. اگر کسی بخواهد پدر خوبی باشد یا خیرخواهی بزرگ یا جنگاوری مهربان یا همسر و عاشقی نام‌آور یا سخنوری حکیم یا حاکمی دادگر و عادل همه در علی متجلی است.

کلید واژه ها: علی ع تاریخ


نظر شما :