جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۲۰)

آنچه در چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در استان مرکزی گذشت

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۲ کد : ۴۷۶۸۰ اخبار عمومی تاپ خبر
همزمان با چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، برنامه های متنوعی در استان مرکزی برگزار شد.
آنچه در چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در استان مرکزی گذشت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ امسال چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با شعار "جهاددانشگاهی، زیست بوم نوآوری نخبگان ایران"، با توجه به قرار گرفتن 16 مرداد امسال در دهه اول ماه محرم و تقارن آن با روز تاسوعای حسینی،  زودتر از موعد مقرر برگزار و در همین راستا برنامه های متنوعی با هدف گرامیداشت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و تشریح دستاوردهای جدید این نهاد در یکسال گذشته در استان انجام شد.
 

برگزاری نشست هم اندیشی اقدامات رسانه ای چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در استان مرکزی
 
نشست هم اندیشی اقدامات رسانه ای و تبلیغات چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با حضور رئیس و معاونان فرهنگی و پژوهشی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان، سردبیران ایسنا و ایکنا و کارشناسان روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی برگزار شد.
 
دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان در این نشست با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران است، اظهارکرد: برنامه های چهل دومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی به دلیل تقارن با دهه اول ماه محرم و روز تاسوعای حسینی(ع)، از دهه سوم تیرماه همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

وی محورهای مورد تاکید برنامه های چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی را اهمیت شناسایی هرچه بیشتر مراکز رشد محلات، تمرکز بر خوداتکایی مالی با اجرای طرح های کسب و کار و ایجاد منابع پایدار و تحقق فرهنگ مدیریت جهادی در مراکز مختلف جهاددانشگاهی استان عنوان کرد.

غفاری زاده در ادامه انعکاس توانمندی های مجموعه جهاددانشگاهی، تولید محتوای خبری مناسب، انجام مصاحبه های تخصصی با مسئولان ارشد استان، معرفی مراکز تخصصی سنگ محلات، انار ساوه و مرکز درمان ناباروری و انعکاس طرح های پژوهشی را از جمله اقدامات رسانه ای جهاددانشگاهی بیان کرد.

محسن مرادی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان نیز در ادامه با اشاره به اینکه باید آسیب شناسی اقدمات انجام شده برنامه های سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی نسبت به سال قبل انجام شود، افزود: برنامه ها می بایست با رویکرد برون سازمانی و درون سازمانی برگزار شود.

 
پوستر چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی رونمایی شد
 
پوستر چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با شعار « جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران» رونمایی شد.
 
به مناسبت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، از پوستر چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد با شعار «جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران» رونمایی شد.

جهاددانشگاهی از زمان تشکیل در 16 مرداد ماه 1359 تا به امروز در مسیر دستیابی به علم و دانش روز قدم برداشته است و این نهاد برخاسته از انقلاب فرهنگی در دوره جدید مدیریت خود ایجاد یک زیست بوم نوآوری برای نخبگان ایران را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است.

توجه به این زیست بوم نوآوری توسط جهاددانشگاهی آن هم در سالی که بانام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، از آن جهت اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در سال های اخیر تاکید ویژه ای به موضوع بومی‌سازی دانش و استفاده از پتانسیل نخبگان و استعدادهای برتر؛ ارتقای توان شرکت های دانش بنیان خلاق؛ارتقای زیست بوم نوآوری کشورو حل چالش‌های ملی با استفاده از راهکارهای فناورانه داشته‌اند.
 

تشریح ویژه برنامه های چهل و دومین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در استان مرکزی
 
رئیس جهادانشگاهی استان مرکزی از برگزاری ویژه برنامه های مختلف این نهاد به مناسبت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در استان خبر داد.
 
دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با شعار "جهاددانشگاهی، زیست بوم نوآوری نخبگان ایران"، ویژه برنامه های این نهاد رو به همین مناسبت تشریح کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن 16 مرداد امسال در دهه اول ماه محرم و تقارن آن با روز تاسوعای حسینی، تصریح کرد: آیین بزرگداشت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، امسال زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

غفاری زاده در ادامه تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار انقلاب و شهدا، فضاسازی و آذین بندی، اهدای خون به مناسبت روز اهدای خون و حضور در برنامه زنده گفت وگوی خبری با هدف تشریح عملکرد این نهاد انقلابی از صدا و سیمای استان را از اقدمات چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در استان عنوان کرد.

وی با اشاره به بازدید جمعی از مدیران و مسئولان استانی از بخش های مختلف جهاد دانشگاهی به مناسبت سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی است، افزود: نشست خبری با اصحاب رسانه استان با هدف تشریح دستاوردهای جدید جهاددانشگاهی برگزار می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان خاطرنشان کرد: تهیه کلیپ جهت معرفی فعالیت ها، محصولات و خدمات این نهاد با توجه به اهمیت تولیدات بصری و انجام مصاحبه با مسئولان عالی رتبه استانی نیز از دیگر اقدامات این نهاد است.

به گفته این مقام مسئول، ویژه برنامه های گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی به همت روابط عمومی با رعایت پروتکل های بهداشتی در استان برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی:
جهاددانشگاهی منشأ برکات بسیاری برای کشور است/تولید آزمایشگاهی محصول کاربردی از ضایعات کارخانه‌های سنگ
 
دکتر غفاری زاده استفاده از ضایعات کارخانه‌های سنگ در جهت تولید محصولات کاربردی را از برنامه‌های اخیر این واحد برشمرد و افزود: وجود ضایعات و باطله‌های سنگ در فضای طبیعی موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند که جمع‌آوری آن‌ها از طبیعت اثر بسیار مثبتی در کاهش آلودگی زیست‌محیطی خواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه ارزش نهفته و نهان این ضایعات آشکار شده و تبدیل به یک محصول کاربردی می‌شود. اکنون محصولات در مرحله پایلوت و آزمایشگاهی تولید شده است.
 
رییس جهاددانشگاهی مرکزی در آستانه فرارسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، به نقش جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش بنیان و نوآور در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی جزو نخستین سازمان‌ها و نهادهایی است که رویکرد دانش‌بنیان را به معنای واقعی به منصه ظهور و به مرحله کاربردی و عملیاتی رساند.

تبدیل علم و دانش به یک محصول و ثروت برای رفع نیازهای کشور

وی تبدیل علم و دانش به یک محصول و ثروت برای رفع نیازهای کشور در راستای ارایه خدمت به مردم را مفهوم اقدام دانش‌بنیان بیان کرد و گفت: جهاددانشگاهی با ایجاد مراکز خدمات تخصصی با قدمت افزون بر ۳۰ سال در کشور که بارزترین آن‌ها پژوهشگاه رویان است توانسته از ظرفیت علم و دانش برای برطرف کردن نیازهای جامعه استفاده کند تا علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم یک منبع درآمدی برای تداوم فعالیت‌های خود با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور که ناشی از مراجعه بیماران به سایر کشورها برای درمان خود بوده است، ایجاد کند.

دکتر غفاری زاده با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک مجموعه خاص بوده و در جهان بی‌نظیر یا کم‌نظیر است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی می‌تواند بر اساس ماموریت‌هایی که به استناد اساسنامه دارد در تمامی حوزه‌های خدماتی، صنعتی، پزشکی و ... با هدف رفع مشکل و انجام کارهای بر زمین مانده ورود پیدا کند و خوشبختانه در تمامی بخش‌هایی که ورود پیدا کرده منشاء برکات و ثمرات زیادی برای کشور بوده است.

تاکید بر حمایت همه جانبه از فعالیت‌های دانش‌بنیان

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر حمایت همه جانبه از فعالیت‌های دانش‌بنیان، گفت: اگر حمایت‌ها از فعالیت‌های دانش‌بنیان جهاددانشگاهی صورت گیرد تجربه نشان داده است که این مجموعه قابل اعتماد می‌تواند پاسخگوی مناسبی به این اعتماد باشد. اگر دولت، مأموریت مشخصی را در حوزه دانش‌بنیان به جهاددانشگاهی دهد و فعالیت نهادهای دیگر موازی که وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی داشته و شاید کارآیی لازم را نداشته باشند، کنار گذاشته شوند، این نهاد می‌تواند کاملا پاسخگوی نیاز کشور به فعالیت‌های دانش‌بنیان باشد و گره‌های زیادی را از مشکلات کشور باز کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار سال با عنوان " تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین"، جهاددانشگاهی چه حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در سطح استان داشته است، گفت: جهاددانشگاهی در حوزه حمایت مالی بضاعت چندانی ندارد چراکه ردیف اعتباری مشخص دولتی نداشته و ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های این نهاد به‌صورت خودگردان تأمین می‌شود.

فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور محلات

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی به فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور محلات در قالب یک مجموعه دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: قریب به ۱۰ واحد فناور در این مرکز فعالیت دارند گرچه چند واحد به دلیل توانایی که پیدا کردند از این مجموعه خارج شده‌اند و جزو واحدهای موفق استان به شمار می‌روند.

دکتر غفاری زاده به فعالیت مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان از سال گذشته برای اولین بار در کشور در بین ۱۳ استان اشاره کرد و افزود: در این فعالیت به جوانان، فارغ از تحصیلان و دانشی که دارند، شیوه تبدیل ایده‌ها، نوآوری و تفکرات آن‌ها به محصول آموزش داده شد تا خلاقیت خود را بروز دهند. این اقدام یک حلقه مفقوده بود که انجام آن نتایج قابل قبولی داشت گرچه اگر حمایت کافی صورت می‌گرفت ثمرات بسیاری را در پی داشت که متاسفانه به دلیل عدم حمایت کافی استمرار پیدا نکرد.

اخذ مجوز فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار در سال گذشته

وی در پاسخ به پرسش دیگری با این عنوان که با توجه به تأکید رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و با توجه به اهمیت بحث امنیت غذایی و مشکلات خشکسالی و کم‌آبی، چه اقداماتی در بحث فناوری و نوآوری در کشاورزی (کشاورزی دانش‌بنیان) صورت گرفته است، اظهارکرد: در سال گذشته مجوز فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار اخذ شد تا بتوان سه مشکل عمده در شهرستان ساوه به‌عنوان خاستگاه و قطب تولید انار کشور برطرف شود.

وی با بیان اینکه سرمازدگی درختان انار، سفیدی دانه‌های انار که موجب کاهش کیفیت محصول می‌شود و تبعات منفی بر روی صادرات دارد و نیز کرم گلوگاه که موجب نابودی باغات می‌شود را سه مشکل عمده پیش روی تولیدکنندگان و باغداران ساوجی بیان کرد و افزود: انجام یک کار فناورانه از سوی یکی از متخصصان بومی استان مرکزی، موجب حمایت جهاددانشگاهی از این اقدام فناورانه شد و با آماده‌سازی محصولی با عنوان کودهای بیولوژیک و چالکودها و نیز بهره‌گیری از علم نانو برای درمان کرم گلوگاه کارهای مطالعاتی برای اجرایی شدن سازوکار لازم برای مقابله با مخاطراتی که متوجه باغات انار ساوه می‌شود، اندیشیده شد.

دکتر غفاری زاده افزود: با وجود گذشت یک سال از تولید محصول اما برخی فرآیندهای پیچیده اداری مانع بهره‌برداری کامل از محصول در زمان تولید شد و امیدواریم که با آغاز فصل پائیز امسال و در مقطعی که باغداران باید از این محصول برای پیشگیری از مخاطراتی که متوجه درختان انار است استفاده کنند، این محصول نیز به بهره‌برداری برسد.

تولید کودهای بیولوژیک سالم از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان است

وی همچنین گفت: تولید کودهای بیولوژیک سالم از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان است که بر اساس نیاز خاک مناطق مختلف این کار فناورانه صورت خواهد گرفت و آلودگی‌هایی که به‌واسطه تزریق کود به زمین بدون ارزیابی و بررسی نیاز زمین صورت گرفته برطرف خواهد شد. البته در نظر داریم پس از راه‌اندازی کامل مرکز خدمات تخصصی انار در ساوه مرکز خدمات تخصصی گردو در شهرستان تفرش را نیز راه‌اندازی کنیم.

دکتر غفاری زاده همچنین در خصوص اقداماتی که در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی صورت گرفته است، گفت: یکی از موضوعاتی که برای اولین بار توسط جهاددانشگاهی در استان مرکزی صورت گرفت راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری با هدف ارائه خدمت در استان مرکزی و غرب کشور بود. با حمایت‌های مسئولان وقت یک مرکز کاملاً استاندارد با امکانات مدرن احداث و کلیه خدمات در تمامی سطوح ناباروری ارائه و وابستگی به خارج از استان قطع و تمامی بیماران تحت پوشش خدماتی قرار گرفتند که در داخل استان ارائه شد.

وی افزود: به لحاظ وجود مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی به‌هیچ‌وجه نیازی به اعزام بیماران به خارج از استان نیست اما متاسفانه بعضاً دیده می‌شود که این اتفاق می‌افتد و بار مالی بالایی را متوجه بیماران می‌کند.

وی کمک به زوجین نابارور به‌منظور فرزند آوری را یکی از مهم‌ترین منابع تأمین جمعیت در کشور دانست و افزود: بر اساس آماری که در گذشته منتشر شده است افزون بر ۳.۵ میلیون زوج در کشور را افراد نابارور تشکیل می‌دهد و میزان ناباروری در استان مرکزی نیز از نرم جهانی بالاتر است. در دنیا میزان ناباروری بین ۱۰ الی ۱۵ درصد جمعیت است و در ایران براساس اعلام پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی این میزان حدود ۲۰.۲ درصد است که البته پیش‌بینی می‌شود در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی نظیر آلودگی زیست‌محیطی، بالا رفتن سن ازدواج، استرس‌ها و ... آمار زوجین نابارور افزایش پیدا کرده باشد.

راه‌اندازی کلینیک دیابت در جهاددانشگاهی استان مرکزی

دکتر غفاری زاده به راه‌اندازی کلینیک دیابت در جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود و یکی از مشکلات جمعیت سالمندی ابتلا به بیماری دیابت است که در نتیجه کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، استرس و ... به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اثرات منفی دیابت بر زندگی روزمره سالمندان گفت: این کلینیک به دنبال ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران مبتلا به دیابت به‌ویژه در سنین بالاست و خوشبختانه نتایج خوبی داشته است. از آنجا که بیماران دیابتی با مشکل زخم در نواحی مختلف بدن مواجه می‌شوند، ارائه خدمات تخصصی‌ترمیم زخم زیر نظر پزشکان متخصص از جمله فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه درمانی است.

وی همچنین در خصوص اقداماتی که در جهت حمایت از تولیدکنندگان محلی و ساماندهی تولید و عرضه گیاهان دارویی در استان صورت گرفته است، نیز گفت: استان مرکزی در زمره استان‌های مطرح کشور در حوزه تنوع گیاهان دارویی است، البته مطالعه مشخصی در خصوص تنوع گیاهان دارویی صورت نگرفته است که با توجه به وجود پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و تمایل ورود به این حوزه در استان، جلسات متعددی برگزار و پس از بازدیدهای میدانی پیشنهاد انجام مطالعه جامع و کامل از نظر تنوع و نوع گیاهان دارویی در استان ارائه و مقرر شد برای مدیریت این بخش تصمیم‌گیری شود که تاکنون در فاز اجرایی قرار نگرفته است.

فعالیت در حوزه گیاهان دارویی نیازمند حمایت مسئولان استانی

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی افزود: فعالیت در حوزه گیاهان دارویی نیازمند حمایت مسئولان استانی است که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب نیروی کار به حوزه دارویی کشور کمک کرده و می‌توان در حوزه صادرات نیز فعالیت کرد. شناسایی، کشت و تولید انبوه به‌صورت طبیعی یا گلخانه‌ای در دستور کار جهاددانشگاهی قرار دارد و در ادامه به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی و صادرات محصول تولید شده به خارج از کشور هستیم.

ورود جهاددانشگاهی در حوزه حمایت از مشاغل خانگی

وی در ادامه به ورود جهاددانشگاهی در حوزه حمایت از مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: هدف جهاددانشگاهی در حمایت از این طرح ملی، حمایت از فعالان در حوزه تولیدات خانگی است و به دنبال هدفمند کردن نوع فعالیت‌ها با هدف بهبود کیفیت محصول تولیدی با استفاده از دانش روز و معرفی محصولات تولیدی بدون واسطه به بازار فروش است که در حوزه فرش، صنایع دستی، پوشاک و ... فعالیت دارد.
دکتر غفاری زاده گفت: طرح حمایت از مشاغل خانگی با حضور افزون بر دو هزار نفر پیشران این طرح ملی در استان مرکزی آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم شبکه ارتباطی این افراد با بازار هدف را ایجاد کنیم گرچه باید گفت که اجرای این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رویکرد جدید جهاددانشگاهی استان مرکزی حرکت در مسیر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مشکل جامعه است

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه به مهم‌ترین دستاورد جهاددانشگاهی استان مرکزی در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: رویکرد جدید جهاددانشگاهی استان مرکزی حرکت در مسیر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مشکل جامعه از طریق علم روز و دانش در کنار فعالیت در حوزه آموزشی است.

وی، تولید کودهای بیولوژیک، ارائه خدمات تخصصی در حوزه انار، استفاده از باطله‌های کارخانه‌ها سنگ در جهت تولید محصولات کاربردی را از برنامه‌های اخیر جهاددانشگاهی استان مرکزی برشمرد و افزود: وجود ضایعات و باطله‌های سنگ در فضای طبیعی موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند که جمع‌آوری آن‌ها از طبیعت اثر بسیار مثبتی در کاهش آلودگی زیست‌محیطی خواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه ارزش نهفته و نهان این ضایعات آشکار شده و تبدیل به یک محصول کاربردی می‌شود که به کمک پژوهشکده علوم پایه جهاددانشگاهی شهید بهشتی انجام و محصولات در مرحله پایلوت و آزمایشگاهی تولید شده است.

وی با اشاره به معضلات استان مرکزی در حوزه محیط‌زیست گفت: شهرستان اراک جزو کلان‌شهرهای آلوده کشور است و با معضلات زیست‌محیطی متعددی مواجه شده و براین اساس جهاددانشگاهی با گسترش آزمایشگاه محیط‌زیست از آزمایشگاه معتمد به جامع به دنبال ارائه راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر اراک است.

گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه محیط‌زیست

دکتر غفاری زاده از گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه محیط‌زیست خبر داد و افزود: هدف جهاددانشگاهی صرفاً شناسایی آلاینده‌های هوا نیست بلکه هدف اصلی این است که علاوه بر شناسایی آلاینده‌های آبی، هوایی، صوتی و... راهکارهای کاهش آلودگی نیز بررسی و ارائه شود. به دنبال جلوگیری از فعالیت صنایع نیستیم بلکه به دنبال جلوگیری از آلایندگی صنایع با سازوکار علمی هستیم و به همین منظور دفتر پژوهشکده محیط‌زیست جهاددانشگاهی در استان مرکزی راه‌اندازی شده است و امیدواریم در سال جاری در جهت رفع آلودگی صنایع گام‌های موثری برداشته شود.

موضوع فیلتراسیون نیروگاه شازند

وی گفت: موضوع فیلتراسیون نیروگاه شازند به‌عنوان اولین اقدام از سوی جهاددانشگاهی دنبال شده است و در صورت موافقت با طرح پیشنهادی این نهاد، به‌عنوان طرح پایلوت در استان و نهایتاً در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی گسترش فعالیت‌های پزشکی با رویکرد دانش‌بنیان و علمی را از دیگر اقداماتی بیان کرد که در سال جاری اجرایی خواهد شد و گفت: امیدواریم بتوانیم علاوه بر خدماتی که ارائه شده است در حوزه استفاده از سلول‌های بنیادین در بخش درمان اقدامات توسعه‌ای انجام دهیم.

نماینده مردم اراک در خانه ملت:
خروجی اقدامات علمی جهاددانشگاهی قطع وابستگی کشور است

 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه هایی نظیر سلول‌های بنیادین، باروری زوجین و در کل، اقداماتی که در حوزه‌های تحقیقاتی، پژوهشی انجام داده توانسته است علم و عمل را در این نهاد در هم آمیخته کند و خروجی آن قطع وابستگی کشور بوده است.
 
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهارکرد: جهاددانشگاهی یکی از برکات انقلاب اسلامی است و فعالیت‌هایی که نیروهای جهادی و انقلابی و نیز متخصص و متدینین در این نهاد انقلابی به ثمر رساندند موجب شد که کشور در بسیاری از موضوعات به خودکفایی دست پیدا کند و بی نیاز از وابستگی به خارج از کشور شود.

این نماینده مردم در خانه ملت به اقدامات فرهنگی و دینی جهاددانشگاهی در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی اشاره کرد و افزود:‌ اقدامات قرآنی و دینی جهاددانشگاهی دلیلی بر فراگیر بودن فعالیتهای این نهاد در حوزه‌های مختلف است.

وی با بیان انتظارات از جهاددانشگاهی گفت: این نهاد انقلابی در عمل به وظایف و ماموریت‌های خود نباید اجازه دهد که به یک بنگاه درآمدزایی تبدیل شود بلکه باید در جهت راهگشایی و گره‌گشایی از مشکلات و نیازهای مردم در بخش‌های مختلف نظیر باروری زوجین نابارور با هزینه‌های حداقلی اهتمام جدی داشته باشد؛ چراکه اگر هزینه بالایی برای درمان ناباروری توسط این نهاد برآمده از انقلاب اخذ شود، مردم را دل نگران می‌کند.

آصفری خواستار ارائه خدمات از سوی جهاددانشگاهی با کمترین قیمت به آحاد مختلف جامعه گفت: متاسفانه جهاددانشگاهی نتوانسته است جایگاه خود را در استان‌ها و شهرستان‌های کشور تقویت کند و نیاز است که این نهاد انقلابی در تمامی استان‌ها بویژه استان‌های صنعتی جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش بنیان و نوآور چه نقشی می‌تواند در تحقق شعار سال ایفا کند، گفت: با توجه به سوابق درخشان این نهاد در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان، مطمئنا در سالی که با عنوان تولید دانش بنیان نامگذاری شده است می تواند اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده و از هرگونه فعالیت تولیدی مبتنی بر دانش بنیان حمایت و پشتیبانی کند.

نائب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، تصریح کرد: برای حمایت واقعی جهاددانشگاهی از شرکت‌های دانش بنیان باید نخبگان و محققان در استان‌ها شناسایی شوند تا امکانات و فرصت لازم برای ایده‌پردازی و فعالیت دانش بنیان فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی:
جهاددانشگاهی گام های بلندی در راستای استقلال اقتصادی کشور برداشته است

 
میرزاخانی با اشاره به اینکه در طول ۴۲ سالی که از فعالیت جهاد دانشگاهی می‌گذرد این نهاد اصیل و ریشه‌دار با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و آرمان‌های والای شهدا، گام های بلندی را در جهت نیل به استقلال اقتصادی کشور برداشته است، افزود: این نهاد همواره در عرصه‌های مختلف در جهت رفع مشکلات کشور و استان در کنار مسئولین و برنامه‌ریزان کشور قرار داشته است.
 
 حسن میرزاخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مرکزی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد انقلابی در کشف و پرورش استعدادهای جوانان در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی، استقلال اقتصادی کشور، توسعه فرهنگی و اجتماعی، ایجاد ثروت و ارزش افزوده از مسیر دانش، توانمندسازی جوانان و... اقدامات موثری انجام داده است و در زمینه‌های تخصصی از جمله سلول‌های بنیادی، بانک ناف خون رویان، درمان ناباروری و... از بدو تشکیل تاکنون منشاء خدمات ارزنده ای بوده است.

وی به اهم اهداف جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، انجام تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی، ارائه خدمات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف مورد نیاز جامعه، حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی و فعالیت‌های علمی و پژوهشی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه و اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی  کاربردی، از جمله اهداف مهم این نهاد است.

 عزم جدی و هم افزایی تمامی دستگاه های اجرایی و دانشگاهی جهت بهره گیری از ظرفیت های جهاددانشگاهی

میرزاخانی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، دستاوردها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نیازمند عزم جدی و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها و ... است که برای تحقق این مهم راهکارهای مختلفی وجود دارد. در سال جاری با تشکیل قرارگاه دانش بنیان استان مرکزی گام‌های بلندی در جهت تسهیل هم افزایی در نهادهای علمی و پژوهشی با مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی برداشته شده است.
معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: امروز نگرش کلی در حوزه علمی و پژوهشی، مسئله محور بوده و همه اقدامات بایستی به رفع مشکلات اساسی جامعه معطوف شود و از نتایج دستاوردهای علمی در این جهت استفاده شود.

جهاددانشگاهی از ظرفیت‌های بسیار غنی برای تحقق شعار سال برخوردار است

وی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش بنیان و نوآور چه نقشی می‌تواند در تحقق شعار سال ایفا کند، گفت: جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های بسیار غنی برای تحقق شعار سال با عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" برخوردار است که شامل حوزه پژوهش و فناوری و فعالیت در زمینه‌های تخصصی فنی مهندسی و علوم پایه، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، حوزه تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در سه محور "توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی"، "تجاری سازی و امور پارک‌ها و مراکز رشد" و "توسعه سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها و مؤسسات" با فعالیت در سراسر کشور، ۴۲ پارک و مرکز رشد است.

میرزاخانی افزود: نقش جهاددانشگاهی بویژه در حوزه گیاهان دارویی، منابع طبیعی، آب و خاک، علوم و فناوری مواد غذایی، شیلات، دامپروری، اصلاح نژاد دام، نهال، نشاء و بذر، بیوتکنولوژی کشاورزی، کشاورزی هوشمند، طراحی و ساخت سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی قابل کاربرد در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، برق، الکترونیک، مخابرات، مواد، معدن و فلزات، حمل و نقل ریلی، صنعت دفاعی، اتوماسیون صنعتی و... حائز اهمیت است.

ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی قابل توجه است

وی گفت: ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و توان تخصصی اعضای هیئت علمی و متخصصان شاغل در پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی نیز قابل توجه است کمااینکه تاکنون نقش مؤثری در عرصه های مختلف ایفا کرده‌اند و در آینده هم می‌توانند در جهت رفع مسائل، گره گشا باشند.

برخورداری ظرفیت خوب جهاددانشگاهی استان مرکزی برای رفع مشکلات استان و در سطح ملی

این مقام مسئول در ادامه اظهارکرد: در طول 42 سالی که از فعالیت جهاد دانشگاهی می‌گذرد این نهاد اصیل و ریشه‌دار با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و آرمان‌های والای شهدا، گام های بلندی را در جهت نیل به استقلال اقتصادی کشور برداشته است. این نهاد همیشه و در عرصه‌های مختلف در جهت رفع مشکلات کشور و استان در کنار مسئولین و برنامه‌ریزان کشور قرار داشته و جهاددانشگاهی در استان مرکزی هم به طور خاص از ظرفیت خوبی برای رفع مشکلات استان و حتی در سطح ملی به ویژه در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری" تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" هدف گذاری شده است برخوردار است.

معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: می‌توان در قالب برنامه‌ای مشخص و مدون، با ماموریت گرا کردن فعالیت‌های پژوهشی و علمی از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری استفاده کرد چراکه سیاست جهاددانشگاهی این است که همه واحدهای این نهاد در سراسر کشور فعالیت‌های شاخصی براساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی استانی داشته باشند.

توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی با عضویت در کارگروه ها و کمیته های تخصصی

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در همین راستا عضویت جهاد دانشگاهی در کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی برای مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها از جمله برنامه‌هایی است که به توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی کمک می‌کند. همچنین در قالب انعقاد تفاهم نامه همکاری دو جانبه بین جهاد دانشگاهی و استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی یا مراکز علمی و دانشگاهی می توان جهت استفاده از ظرفیت‌های متقابل در راستای توسعه همکاری‌ها اقدام کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی:
جهاددانشگاهی؛ پیشگام تولید دانش بنیان و فناوری نوین/رشد اقتصادی مرهون توسعه تولیدات دانش بنیان است

 
نظری از جهاد دانشگاهی به عنوان پیشگام تولید دانش بنیان و فناوری نوین یاد کرد و افزود: این نهاد انقلابی می تواند در کنار پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد استان‌ها جایگاه علمی خود را در تمامی ابعاد بویژه محصولات دانش بنیان در حوزه کشاورزی، تولیدات دامی، اصلاح ژنتیک دام و نژاد طیور ارتقا دهد.
 
نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهارکرد: بازدیدی که از جهاددانشگاهی مرکز استان مرکزی صورت گرفت حاکی از تلاش و فعالیت‌های ارزشمند این نهاد انقلابی در سطح استان بود و آماری که در جریان  بازدید از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری اعلام شد، نشانگر فرزندآوری قریب به ۸۰۰ نفر طی مدت اخیر با استفاده از ظرفیت‌های و خدمات درمانی این مرکز است.
 
4 میلیون زوج نابارور در کشور نیازمند بهره گیری از ظرفیت های درمانی جهاددانشگاهی هستند

وی با اشاره به وجود حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور اظهارکرد: این میزان زوج نابارور در کشور نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های درمانی مراکز تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی هستند و با توجه به هزینه بالای درمان ناباروری، بخش اعظمی از جمعیت جامعه توانایی پرداخت هزینه‌های بارور شدن ندارند و قادر به تکمیل فرآیند درمان نیستند.
این نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس نیازی که در بین چند میلیون زوج نابارور در کشور احساس می‌شد و چون خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها نبود بر اساس مفاد قانون خانواده و جوانی جمعیت مصوب کرد که این خدمات با بهره‌گیری از ظرفیت بیمه‌ها برای کاهش هزینه‌های درمان صورت گیرد و سازمان‌های بیمه‌گر مکلف به تحت پوشش قرار دادن این خدمات شدند.

تاکید بر ظرفیت جهاددانشگاهی در حوزه دانش‌بنیان و لزوم تقویت این نوع فعالیت‌ها

وی در ادامه با تاکید بر ظرفیت جهاددانشگاهی در حوزه دانش‌بنیان و لزوم تقویت این نوع فعالیت‌ها از سوی این نهاد در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به حمایت از فعالیت دانش‌بنیان با اعطای تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی کرده است تا این ظرفیت در کشور توسعه یافته و به جایگاه واقعی خود بویژه در نهادهایی نظیر جهاددانشگاهی برسد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاحاتی که مجلس در سال گذشته در قانون تولیدات دانش‌بنیان داشت، اظهارکرد: اصلاح قانون در تولیدات دانش بنیان فرصت مناسبی برای توسعه و تقویت در این حوزه فراهم کرد.

وی با یادآوری نامگذاری سال جدید با عنوان تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین، تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور زمانی شتابان خواهد شد که تولیدات دانش بنیان توسعه یابند؛ چراکه بر اساس مدل‌های کپی و فرمول‌های دیگران نمی‌توان رشد اقتصادی را رقم زد مگر اینکه از طریق فعالیت‌های دانش بنیان بتوان به تولید انبوه مبتنی بر خلاقیت و دانش رسید و آن را به سرمایه ملی تبدیل کرد تا توسعه اقتصادی به معنای واقعی رقم بخورد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی از جهاددانشگاهی به عنوان پیشگام تولید دانش بنیان و فناوری نوین یاد کرد و افزود: این نهاد انقلابی می تواند در کنار پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد استان‌ها جایگاه علمی خود را در تمامی ابعاد بویژه محصولات دانش بنیان در حوزه کشاورزی، تولیدات دامی، اصلاح ژنتیک دام و نژاد طیور ارتقا دهد.


فرماندار ساوه تاکید کرد:
اهتمام جهاددانشگاهی در پشتیبانی از مراکز تولید علم و فناوری/نگاه فناورانه به گفتمان عمومی در کشور تبدیل شود

 
الیاسی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های خود پشتیبانی از مراکز تولید علم و فناوری را برای تقویت اقدامات فناورانه در جامعه یک اصل بداند و برای رفع موانع تولید به منظور دستیابی به خودکفایی اهتمام جدی داشته باشد، گفت: ورود این نهاد انقلابی به حوزه دانش‌بنیان، توانسته است این مجموعه را به کانونی برای رفع نیازهای علمی و تحقیقاتی کشور تبدیل کند.
 
مهدی الیاسی فرماندار ساوه در آستانه فرارسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهارکرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است که ذات آن مبتنی بر فعالیت‌های فناورانه و علمی در تعامل با جوامع دانشگاهی است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه فناورانه و تولید دانش بنیان باید به یک گفتمان عمومی در کشور تبدیل شود، تصریح کرد: ورود این نهاد انقلابی به حوزه دانش‌بنیان، توانسته است این مجموعه را به کانونی برای رفع نیازهای علمی و تحقیقاتی کشور تبدیل کند که البته انتظار می‌رود با خلاقیت و ایده پروری زمینه اینگونه فعالیت ها توسعه و تقویت شود.

جهاددانشگاهی حلقه اتصال صنعت و کشاورزی جهت تحقق اهداف توسعه ای

الیاسی با اشاره به توانمندی‌ها و مزیت‌های شهرستان ویژه ساوه در حوزه علمی، صنعتی و کشاورزی تصریح کرد: جهاددانشگاهی با توجه به پیشینه‌ای که در برآوردن نیازهای کشور دارد می‌تواند از توانایی‌های بارز علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی خود به عنوان حلقه اتصال بین صنعت و بخش کشاورزی این شهرستان برای تحقق اهداف توسعه‌ای عمل کند.

وی به فعالیت تخصصی جهاد دانشگاهی در درمان ناباروری اشاره کرد و افزود: خدمات درمانی جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری باید در شهرستان ساوه به عنوان دومین شهرستان استان مرکزی توسعه یابد تا علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان ساوجی نیاز شهرهای همجوار و نزدیک به ساوه را به این خدمات برطرف کند.

احیای مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ساوه

فرماندار ساوه همچنین خواستار احیای مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در ساوه شد و افزود: جذب رشته‌های پرمخاطب می‌تواند جمعیت دانشجویی شهرستان را افزایش دهد و منجر به تربیت نیروهای تحصیل کرده متخصص و توانمند خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:
مساله‌محوری؛ ویژگی‌ اساسی فعالیت‌های جهاددانشگاهی/ تبلور ما می توانیم در این نهاد

 
حجت الاسلام سلیمی مسئله‌محوری را یکی از ویژگی‌های اساسی فعالیت‌های جهاددانشگاهی عنوان کرد و افزود: این مسئله‌محوری می‌تواند فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی را مطابق با نیازهای کشور هدفمند کرده و در ریل مشخص قرار دهد.
 
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در آستانه سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی درباره نقش این نهاد در تحقق شعار سال؛ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» گفت: جهاددانشگاهی با توجه به اینکه امور و موضوعات را مسئله‌محور پیگیری می‌کند، قطعا در تحقق شعار سال می‌تواند نقش برجسته‌ای داشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات و چالش‌های کشور این است که برخی مجامع و مراکز علمی مسئله‌محور نیستند و در حوزه‌های متعددی فعالیت کنند و این باعث شده انرژی و توان آنها پراکنده شده و نتوانند هدف‌گذاری خاصی را در فعالیت‌های گسترده علمی و پژوهشی خود دنبال کنند.

مسئله‌محوری؛ از ویژگی‌های اساسی فعالیت‌های جهاددانشگاهی

سلیمی مسئله‌محوری را یکی از ویژگی‌های اساسی فعالیت‌های جهاددانشگاهی عنوان کرد و افزود: این مسئله‌محوری می‌تواند فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی را مطابق با نیازهای کشور هدفمند کرده و در ریل مشخص قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهارکرد: این مسئله‌محوری به ویژه در حوزه تحقیقات و تولیدات پیشرفته علمی، فنی و دانش‌بنیان‌ها، می‌تواند برای جهاددانشگاهی یک خط روشنی را ترسیم کند و من از این جهت جهاددانشگاهی را موفق می‌د‌انم.

حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: واقعیت این است که جهاددانشگاهی امروز یک زنجیره‌ای از محققان جوان و توانمند را شناسایی کرده که این زنجیره با پشتیبانی علمی از همدیگر در فعالیت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان، حرکت علمی و فناورانه جهاددانشگاهی را با موفقیت همراه کرده است.

دستاوردهای جهاددانشگاهی نسبت به مجموعه های مشابه بیشتر است

منتخب مردم محلات و دلیجان در خانه ملت یادآور شد: مسئله مهم دیگر این است که عموم اعضای جهاددانشگاهی دارای رویکرد جهادی و تلاش شبانه‌روزی هستند و این موجب شده موفقیت‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی نسبت به مجموعه‌های مشابه بیشتر و غنی‌تر بوده و نقش مؤثری در رشد و پیشرفت علمی و فناورانه کشور داشته باشد.

روحیه جهادی و باور به «ما می‌توانیم» امروز به خوبی در جهاددانشگاهی متبلور شده است

حجت‌الاسلام سلیمی تأکیدکرد: این روحیه جهادی و باور «ما می‌توانیم» امروز به خوبی در جهاددانشگاهی متبلور شده و این نهاد مولود انقلاب به رغم تحریم‌های خارجی و کمبودهای مالی، توانسته با اتکا به توان و استعداد داخلی هم کشور را در برخی حوزه‌ها بی‌نیاز از فناوری و واردات خارجی کند و هم موجبات عزت ملی را فراهم کرده و این روحیه خودباوری را به نسل جوان تزریق کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی:
حرکت در مسیر دانش بنیان و قطع وابستگی به بیگانگان وظیفه ذاتی جهاددانشگاهی است

 
آیت الله دری نجف آبادی تصریح کرد: وظیفه ذاتی جهاددانشگاهی، توسعه علمی، مهارت‌افزایی، دانش بنیان حرکت کردن، اشتغال‌آفرینی، تولید ملی و ارتقای آن و قطع هر نوع وابستگی و نیاز به بیگانه است.
 
امام جمعه اراک در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در خصوص تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های این نهاد انقلابی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی است و بخشی از اهداف متعالی انقلاب فرهنگی در جهاد دانشگاهی تبلور یافت.

جهاددانشگاهی در جهت هدفمندی علم و دانش و توسعه در کشور تاسیس شد

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در جهت هدفمندی علم و دانش و توسعه در کشور تاسیس شد، افزود: جهاددانشگاهی برای بهره‌وری از میوه علم و دانش، توسعه دانش بنیان، احیای تفکر ما می‌توانیم، تفکر خواستن توانستن است و ما باید روی پای خود بایستیم، بنا شد.
آیت الله دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه دانشگاه و حوزه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه و پیشرو در خدمات باشند، تصریح کرد: دانشگاه باید چراغ راهنمای زندگی و رشد و پویایی و تحرک و تحول در جامعه اسلامی باشد.

جهاددانشگاهی جهت تحقق آرمان های بزرگ، نقشه راه را ترسیم کند

امام جمعه اراک تصریح کرد: اکنون به نظر می‌رسد تا وصول به قله‌ها و نتایج نهایی هنوز راه طولانی در پیش داریم و جهاددانشگاهی باید عزم و اراده و همت جهت تحقق آرمان‌های بزرگ، برنامه ریزی، اولویت‌بندی و سیاستگذاری انجام دهد و نقشه راه روشن را ترسیم کند و با قدرت و تلاش و مجاهدت همه جانبه راه صد ساله را یک ساله طی کند.

وی ادامه داد: جهاد در راه اولویت‌بندی در کارها، قطع وابستگی، زنجیره‌ای کردن اقدامات، تکمیل حلقه‌های مفقوده، استفاده از ظرفیت‌های کشور، تحول آفرینی و جهادی عمل کردن، روزآمدی، کارآمدی، آینده‌نگری و حرکت در مرزهای علم و دانش و فناوری، پیش بینی نیازها و اقدامات موثر در راه قطع وابستگی و ده‌ها تدبیر و سیاست و نقشه راه دیگر می‌تواند پشتوانه و راهنمای شایسته‌ای برای جهاد دانشگاهی بلکه برای مراکز علمی تحقیقاتی و نوآوری، فناوری و پیشرفت و خوداتکایی و حضور در عرصه‌های علمی و فنی منطقه و جهان باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای استفاده مناسب از این دستاوردها در سطح کشور و استان پیشنهاد می‌کنید، گفت: در صورتی که زحمات و خدمات ارائه شده، تامین کننده نیازها باشد و با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب و هزینه معقول و قابل رقابت ارائه شود، قطعا کشور باید قدرشناس باشد و نیز زمینه ارائه منطقه‌ای و جهانی خدمات نیز هموار شود و حمایت‌های لازم اعتباری، بانکی، اجتماعی و مردمی از آنها نیز باید صورت پذیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش‌بنیان و نوآور چه نقشی می‌تواند در تحقق شعار سال ایفا کند، گفت: وظیفه ذاتی جهاد، توسعه علمی، مهارت افزایی، دانش‌بنیان حرکت کردن، اشتغال‌آفرینی، تولید ملی و ارتقای آن و قطع هر نوع وابستگی و نیاز به بیگانه است.

بنده از ابتدای تاسیس جهاددانشگاهی همواره حامی برادران عزیز جهاد بوده و هستم

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در خصوص نحوه تعامل و ارتباط خود با جهاددانشگاهی، گفت: بنده از ابتدای تاسیس جهاددانشگاهی همواره حامی برادران عزیز جهاد بوده و هستم و در بودجه‌ها، سفارش‌ها در زمان جنگ تحمیلی و شروع کارهای جهادی نظیر جهاددانشگاهی صنعتی شریف یا اعتبار مربوط به نانو و بایو و مانند آن، حمایت از تولیدات دانش بنیان، تاسیس انجمن فناوری شیخ بهایی در مجلس چهارم، حمایت از دفتر فناوری ریاست جمهوری، ایجاد ردیف و حمایت از آنها، انجام وظیفه کرده ام.

این مقام مسئول تاکید کرد: امروز نیز همچون گذشته آماده‌ام تا از تمامی ظرفیت‌ها جهت قطع وابستگی، تامین نیازها، حمایت از کارهای ابتکاری، خلاقیت و نوآوری در تمامی واحدهای استان و شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاددانشگاهی و تمامی واحدهای ارزشمند استان و کشور انجام وظیفه کنم.

سرپرست فرمانداری محلات:
جهاددانشگاهی با رویکرد دانش بنیان در پیشرفت اهداف متعالی نظام نقش‌آفرین است

 
ملک جانی با اشاره به سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، این نهاد را دانش‌بنیان و نوآور دانست و گفت: با توجه به ظرفیت و توان این نهاد، انتظار می‌رود که در تحقق شعار سال نقش مهمی ایفا کند.
 
 علیرضا ملک‌جانی سرپرست فرمانداری محلات در آستانه 16 مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، ضمن تبریک این روز، گفت: این نهاد انقلابی از بدو تأسیس تاکنون همواره انجام کارهای بر زمین مانده را در دستور کار خود قرار داد و با اقدامات جهادی در پیشرفت اهداف متعالی نظام نقش‌آفرین بوده است.

وی تنوع و گستردگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی را یکی از امتیازهای این نهاد انقلابی برشمرد و اضافه کرد: این نهاد با حضور جهادی در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و درمان ناباروری توانسته خدمات بسیار ارزنده‌ای را به مخاطبان ارائه دهد. این خدمات خوشبختانه در کشور و سایر استان‌ها به وضوح مشهود است.

ضرورت استفاده از دستاوردهای جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی

ملک‌جانی ضرورت استفاده از دستاوردهای جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی را یادآور شد و افزود: فعالان این مجموعه برای ارائه خدمت از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و با اخلاص در عرصه‌های علمی و تحقیقاتی قدم می‌گذارند. این مجموعه علمی و آموزشی با در اختیار داشتن نیروهای متخصص می‌تواند نقش مهمی در رونق صنعت کشاورزی، سنگ، گیاهان دارویی و ... داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد فرمانداری محلات با جهاددانشگاهی استان، ادامه داد: با تعامل و همکاری بین این دو مجموعه می‌توان ظرفیت‌های شهرستان و استان را شکوفا کرد. جهاددانشگاهی دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی در تحول و رشد استان داشته باشد که این مهم در سایه تعامل بین دستگاهی و بین‌دانشگاهی محقق می‌شود.

سرپرست فرمانداری محلات در ادامه جهاددانشگاهی را مرکز علوم دانش‌بنیان و نوآور دانست و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت و توان علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و درمانی که در این نهاد وجود دارد انتظارها بر این است که در تحقق شعار سال نقش مهمی ایفا کند. خوشبختانه این مجموعه دارای نیروهای خدومی است که قادرند به منویات رهبری در بخش‌های مختلف جامه عمل بپوشانند.

مأموریت‌گرا بودن طرح و برنامه‌های جهاددانشگاهی

ملک‌جانی مأموریت‌گرا بودن طرح و برنامه‌های جهاددانشگاهی در مؤلفه‌های مدون و تعریف شده را مورد تأکید قرار داد و افزود: برنامه‌ها باید دارای زمان‌بندی مشخص باشند، مثلاً بدانیم تا یکسال یا ۵ سال آینده قرار است به کدام هدف برسیم. برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از نیروهای زبده، باتجربه و با انگیزه می‌تواند علاوه بر رفع نیاز بومی استان به رفع نیاز کشور نیز منتج شود.

این مقام مسئول با تأکید بر شناخت هرچه بیشتر دستگاه‌ها و ادارات با ظرفیت‌های جهاددانشگاهی، ادامه داد: شاید برخی از افراد با وظایف و عملکرد این نهاد آشنایی کافی نداشته باشند و لازم است دستاوردهای این مجموعه به بهترین شکل معرفی شود. شناخت ظرفیت‌ها باعث می‌شود تا مسائل شهرستان‌ها تناسب‌سازی شده و برای رفع مشکلات و ارتقای شاخصه‌ها مفید واقع شود.


 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در بازدید جهاددانشگاهی:
تعامل سازنده ای در حوزه مشاغل خانگی با جهاددانشگاهی داریم/بهره مندی این نهاد از تسهیلات خدمات پزشکی

 
امیدی اظهارکرد: در قالب مباحث پزشکی می توان ارائه تسهیلات انجام داد و جهاددانشگاهی در صورت نیاز به خرید تجهیزات و یا جذب تسهیلات برای خدمات پزشکی، می تواند از این تسهیلات استفاده کند.
 
جمشید امیدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی پس از بازدید از مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی استان که در آستانه فرا رسیدن 16 آذر، سالروز تاسیس این نهاد انجام شد، اظهارکرد: خدمات پزشکی رویت شده در جهاددانشگاهی خدمات خوبی بود که در سطح استان ارائه می شود و برای بنده موضوع جدیدی بود و اطلاعی از ارائه خدمات در این سطح نداشتم.

وی افزود: در قالب مباحث پزشکی می توان ارائه تسهیلات انجام داد و جهاددانشگاهی در صورت نیاز به خرید تجهیزات و یا جذب تسهیلات برای خدمات پزشکی، می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

امیدی اضافه کرد: در حوزه مشاغل خانگی نیز فعالیت خوبی توسط این نهاد صورت گرفته و می توان تعامل خوبی با مجموعه جهاددانشگاهی در این بخش در راستای جذب تسهیلات و هدایت این منابع داشت تا بتوان به اهداف اصلی این طرح دست پیدا کرد و این تسهیلات به افراد واجد شرایط تعلق گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی به استان تخصیص داده شده که بر اساس نیاز و نوع طرح تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد برای خوداشتغالی و در مجموع سقف ۲ میلیارد تومانی و پشتیبانی حداقل ۴۰ نفر، از این اعتبارات استفاده کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه خبر داد:

انعقاد تفاهم نامه جهت ایجاد کلینیک اندومتریوز در حوزه درمان ناباروری

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکت های دانش بنیان اظهارکرد: ایجاد شرکت های دانش بنیان یکی از موضوعات مهم و اساسی و کلیدی در جهاددانشگاهی است.
 
غفاری زاده در خصوص دستاوردهای جهاددانشگاهی استان در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته ۳ حوزه  جمعیت، محیط زیست و سرطان پستان  در مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان نکات کلیدی مدنظر قرار گرفت.

وی در خصوص حوزه جمعیت ادامه داد: یکی از معضلات بزرگ کشور در آینده در کنار مسائلی از جمله آلودگی هوا، قطعا موضوع جمعیت خواهد بود، مقام معظم رهبری نیز به این موضوع ورود پیدا کرده اند و سال گذشته نیز قانون مربوط به تعالی جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

جهاددانشگاهی بیش از ۳۰ سال است که به حوزه جمعیت ورود پیدا کرده است

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه جهاددانشگاهی بیش از ۳۰ سال است که به حوزه جمعیت ورود کرده اضافه کرد: در مجموعه استان مرکزی در این حوزه، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری حدود ۱۰ سال است که فعالیت می کند، سال گذشته نیز تلاش بر این بود که فعالیت ها در این حوزه از نظر کیفی توسعه پیدا کند لذا بخش‌های جدیدی در جهت افزایش کیفی کار از جمله آزمایشگاه ژنتیک انسانی در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ایجاد شده است.

انعقاد تفاهم نامه جهت ایجاد کلینیک اندومتریوز در حوزه درمان ناباروری

غفاری زاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه این بخش حدود یک سال است که فعالیت می کند. اقدامات دیگری نیز در جهت تکمیل فعالیت ها در حوزه درمان ناباروری از جمله امضای تفاهم نامه با پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی جهت ایجاد کلینیک اندومتریوز در حوزه درمان ناباروری انجام شده است.

وی تاکید کرد: مقرر شده دو نفر از متخصصین و فوق تخصصی های استان به این کلینیک برای آموزش اعزام شوند تا در نهایت بتوان این کلینیک را در استان راه اندازی کرد.

راه اندازی آزمایشگاه معتمد محیط زیست

رئیس جهاددانشگاهی استان در خصوص محیط زیست نیز گفت: یکی از معضلات استان مرکزی به خصوص در فصل زمستان، آلودگی های محیط زیستی است، با توجه به این معضل، جهاددانشگاهی حدود ۴ سال پیش آزمایشگاه معتمد محیط زیست را ایجاد کرد، البته این آزمایشگاه وجود داشت، اما جامع و کامل نبود که بتواند تمام نیازهای بخش های صنعتی و غیرصنعتی را مرتفع کند.
 
غفاری زاده افزود: سال گذشته این آزمایشگاه توسعه داده شد و به آزمایشگاه جامع ارتقا پیدا کرد البته کنار موضوع محیط زیست، در این آزمایشگاه بخش میکروبیولوژی نیز راه اندازی شده که به عنوان آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو معاونت دانشگاه علوم پزشکی خدمات لازم را ارائه می دهد.

ایجاد دفتر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی

وی تصریح کرد: همچنین دفتر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی نیز ایجاد شد تا بتواند در کنار احصا مشکلات صنایع، راهکارهای لازم جهت مرتفع سازی این مشکلات را نیز ارائه دهد.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه سال گذشته استان مرکزی در ایجاد شعبه مرکزی پژوهشکده معتمد سرطان پستان کشور، به عنوان پایلوت ورود کرد، گفت: جوامع بشری امروزه با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و عوامل زیست محیطی و ژنتیک و تغذیه ای در این موضوع دخیل هستند، در استان مرکزی نیز شرایط آب و هوایی قطعا می تواند تاثیر مضاعفی در  افزلیش ابتلا به این بیماری داشته باشد.

استان مرکزی سانتر ارجاع بیماران سرطانی به ویژه از غرب کشور شناخته می شود

وی با بیان اینکه استان مرکزی به عنوان سانتر ارجاع بیماران سرطانی به ویژه از غرب کشور شناخته می شود، افزود: علیرغم وجود بیمارستان آیت الله خوانساری، کمبود وجود بخش مرتبط با سرطان پستان در استان احساس می شد و زنجیره درمان سرطان که در استان به خوبی شکل گرفته، حلقه مفقوده ای در حوزه درمان سرطان پستان داشت.
 
امضای تفاهم نامه ایجاد شعبه درمان سرطان پستان با پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی

غفاری زاده خاطرنشان کرد: استان مرکزی برای اولین بار با حضور استاندار در نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی تفاهم نامه ایجاد شعبه درمان سرطان پستان را با پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی امضا کرد تا بتواند این شعبه را در استان ایجاد کند، شروع کار با استان مرکزی بود و یک جرقه ایجاد شد تا بتوان یک شبکه ملی درمان سرطان را ایجاد کرد بویژه اینکه در صحبت های اخیر ریاست جمهوری به مناسبت سالگرد جهاددانشگاهی، یکی از ماموریت های ویژه که به این نهاد داده شد ورود به حوزه درمان سرطان بود.

وی ادامه داد: در همین راستا، دستگاه و تجهیزات لازم در استان خریداری شده و معطل مجوزها هستیم که در هفته پیش رو مجوزها به طور مستقیم از سوی وزارتخانه صادر می شود تا با همراهی آنها و تکمیل امکانات، ظرف ۳ ماه آینده این بخش راه اندازی شود و به بیماران این حوزه خدمات دهی کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی اظهارکرد: در کنار فعالیت های مذکور، ماموریت ها و فعالیت هایی در دیگر حوزه های جهاددانشکاهی انجام شده که ثمرات آن در سال های آتی قابل عرصه خواهد بود.

اجرای طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان

غفاری زاده بیان کرد: طرح ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی استان های کشور در استان اجرا شد و به اتمام رسید که طرح بسیار تاثیرگذار و مفیدی برای مسئولین بود به طوری که در شورای اداری استان از این طرح رونمایی شد و نتایج بسیار تاثیرگذاری نیز داشت. این طرح به درخواست وزارت کشور ادامه پیدا کرد و وارد فاز جدیدی شد و این بررسی که قبلا به صورت استانی آعاز شده بود به صورت شهرستانی نیز اتفاق بیفتد.

اجرای طرح دانش بنیان استفاده از باطله های معادن و سنگبری های شهرستان محلات

وی افزود: امسال همچنین طرح دانش بنیان استفاده از باطله های معادن و سنگبری های شهرستان محلات در جهت تولید ثروت نیز در دستور کار قرار دارد که تاکنون پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است. در شهرستان محلات به دلیل وجود معادن بزرگ سنگ های ساختمانی، باطله ها نمای بسیار نامناسبی را ایجاد کرده اند، که می تواند اثرات منفی زیست محیطی نیز داشته باشد و باعث آلودگی خاک شود، در  این طرح با کمک جهاددانشگاهی شهید بهشتی قرار است از این باطله ها استفاده شود که در مرحله آزمایشی ۱۰ محصول از این باطله ها استخراج شد که از اینها می توان در صنایع محتلف استفاده کرد حتی پیش بینی می شود که بتوان از برخی از این محصولات در صنایع خوراک دام نیز استفاده کرد.

طرح ایجاد مرکز خدمات تخصصی انار در ساوه

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی اضافه کرد: همچنین سال گذشته طرح ایجاد مرکز خدمات تخصصی انار در ساوه راه اندازی شد، هدف اصلی این طرح ایجاد و تولید کودهای بیولوژیک سالم است که با طبیعت سازگاری داشته باشند.

وجود 3 دپارتمان در مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت  جهاددانشگاهی

غفاری زاده اضافه کرد: در مراکز  آموزش تخصصی کوتاه مدت سه دپارتمان وجود دارد. تلاش ما بر این است که وارد ارائه آموزش های کوتاه مدت برای پزشکان و متخصصین نیز بشویم و آموزش های ضمن خدمت به آنها ارائه شود.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش های علمی کاربردی دو مرکز ساوه و محلات مجددا آغاز به کار کرده اند و تلاش بر این است که از رشته های پرطرفدار و کاربردی مناطق استفاده شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به حوزه فرهنگی تصریح کرد: در معاونت فرهنگی نیز فعالیت های زیادی از جمله کرسی های آزاداندیشی، دفاع ۳ دقیقه ای مختص دانشجویان ارشد و دکتری، رسانه(خبرگزاری ایسنا و ایکنا) و ایسپا و...انجام می شود.

ایسپا بازوی مهم اجرایی مدیران باشد

غفاری زاده بخش ایسپا(مرکز افکارسنجی دانشجویان) را یک ظرفیت بالقوه عنوان کرد و گفت: این مرکز می تواند یک بازوی مهم اجرایی برای مدیران باشد، در این مرکز نظر عموم مردم به صورت تخصصی استحصال شده و در اختیار مدیران قرار می گیرد تا بر اساس نظرات و شاخص ها تصمیم گیری کنند. در انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، پیش بینی نتیجه انتخابات توسط این مرکز، تقریبا با اختلاف یک درصدی از نتایج اصلی انتخابات انجام شد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی سال گذشته سه طرح ملی شامل اشتغال زنان سرپرست خانوار، مشاغل خانگی و منش را در استان عملیاتی کرد.

جمع آوری 250 نمونه خون بندناف در سال گذشته

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی افزود: سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نمونه خون بندناف نیز توسط مرکز خون بند ناف جهاددانشگاهی جمع آوری شده است. سلول های خون بند ناف سلول های بنیادی هستند که برای درمان سرطان ها استفاده می شوند اما در آینده پیش بینی می شود که با پیشرفت علم بتوان ذخایر را جهت درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج استفاده کرد.
 
محسن مرادی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در ادامه، گفت: طرح بررسی شاخص‌های توسعه اجتماعی استان مرکزی در چهار بُعد، ۱۶ مولفه و ۱۰۷ شاخص مشخص شد که در این بررسی، استان مرکزی در شاخص کیفیت زندگی رتبه ۹، در عدالت اجتماعی رتبه ۲۳، در امنیت اجتماعی رتبه ۱۷ و در سرمایه اجتماعی رتبه آخر را در کشور کسب کرد.

کسب رتبه 21 استان مرکزی در اجرای طرح شاخص های توسعه اجتماعی استان

وی افزود: استان مرکزی در شاخص‌های توسعه‌ای در بین ۳۱ استان در سطح کشور رتبه ۲۱ را کسب کرده است. طرح بررسی شاخص های توسعه ای استان در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

گفتنی است؛ در این نشست از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

رئیس جهاددانشگاهی استان در نشست با استانداری مرکزی عنوان کرد:
تمرکز فعالیت های جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه های جمعیت، محیط زیست و سرطان/اخذ مجو راه اندازی مجتمع خیرین درمان ناباروری

 
دکتر غفاری زاده تصریح کرد: فعالیت های تخصصی این نهاد در استان، در سه حوزه متمرکز شده که شامل جمعیت، محیط زیست و سرطان است.
 
دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در دیدار مسئولان جهاد دانشگاهی استان با استاندار مرکزی که در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی انجام شد، اظهارکرد: فعالیت های تخصصی این نهاد در استان، در سه حوزه متمرکز شده که شامل جمعیت، محیط زیست و سرطان است.

وی با اشاره به جلسه اخیر جهادگران کشور با رئیس جمهور اظهارکرد: در این جلسه پنج ماموریت به جهادگران واگذار شد که از قبل به دو عنوان از این ماموریت ها ورود کرده ایم. یکی از آنها بحث سرطان است و در واقع خوشبختانه در این موضوع پیشرو هستیم.

اخذ مجوز راه اندازی مجمع خیرین درمان ناباروری

غفاری زاده با بیان اینکه مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان را تقویت کرده و به عنوان اولین مرکز در کشور، مجوز راه اندازی مجمع خیرین درمان ناباروری را دریافت کرده ایم، گفت: تلاش می کنیم این روند دریافت کمک برای درمان این بیماری ادامه پیدا کند تا در نهایت به مرحله ای برسیم که ارائه خدمات درمان ناباروری با استفاده از اینگونه حمایت ها، رایگان شود.

وی با بیان اینکه در این مسیر با صندوق علوی اراک ارتباط گرفته ایم و تعدادی از بیماران از تسهیلات این صندوق بهره مند شده اند، افزود: بر اساس قانون تعالی جمعیت، بیمه ها پای کار آمدند و در حال حاضر با بیمه تامین اجتماعی وارد همکاری شده ایم که بیش از ۵۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می کند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات مطلوب این نهاد در سال گذشته در حوزه تربیت متخصصین مرتبط اظهار کرد: سال گذشته یک فلوشیپ نازایی جذب شد و یکی از متخصصان استان نیز برای گذران دوره فلوشیپ نازایی به تهران اعزام شد.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر انجام شده در حوزه جمعیت، راه اندازی بخش های تکمیلی مورد نیاز درمان ناباروری است که در دیگر مراکز درمانی استان وجود ندارند تا بیمار برای هرگونه خدمات درمانی در این حوزه بتواند به این مرکز مراجعه کرده و مجبور به مراجعه به دیکر استان ها نباشد؛ آزمایشگاه ژنتیک انسانی، داروخانه تخصصی درمان ناباروری و کلینیک اندومتریوز را از جمله این بخش های تکمیلی عنوان کرد.

غفاری زاده اظهارکرد: قرار بر این شده است که این کلینیک با همکاری مرکز درمان جهاد دانشگاهی استان و پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تهران راه اندازی شود و دو متخصص استان در این پژوهشگاه دوره ببینند و در ادامه، کلینیک اندومتریوز استان را به عنوان خدمتی بسیار ویژه و ضروری، مرحله به مرحله راه اندازی کنیم.

اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه محیط زیست

وی به اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ساختار آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی تقویت و اقداماتی در راستای کمک به کاهش آلودگی هوای اراک آغاز شد که اولین گام در این راستا در خصوص کاهش آلودگی نیروگاه شازند بود. در این زمینه، پروپوزال جهاد دانشگاهی تهران، ارائه شده است که در مرحله بررسی و ارزایابی قرار دارد. خوشبختانه این اقدام باعث شد که جریانی برای فیلتراسیون نیروگاه در استان شکل بگیرد.
 
رئیس جهاددانشگاهی استان گفت: امسال نیز با حمایت های استانداری، بودجه ای در بخش آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی دیده شده که اگر تزریق شود در حوزه آلودگی های خاک و آب ناشی از پالایشگاه و پتروشیمی نیز می توانیم ورود کنیم. البته در حوزه آلودگی زدایی خاک و آب شازند نیز آمادگی داریم و در واقع جهاد دانشگاهی شهید بهشتی تهران می تواند با هماهنگی جهاددانشگاهی استان به این موضوع ورود کند.

وی اظهار کرد: در بحث سرطان نیز، جهاد دانشگاهی استان مرکزی اولین واحد استانی بود که با حضور استاندار تفاهم نامه ایجاد شعبه درمان سرطان پستان را منعقد کرد و دستگاه های مورد نیاز نیز خریداری شده است ولیو در حال حاضر در حال اخذ مجوز این مرکز از طریق وزارت بهداشت هستیم. این مرکز می تواند در حوزه درمان سرطان در استان بسیار موثر واقع شود و با توجه به اقدامات انجام شده برای خرید دستگاه ها و امکانات مورد نیاز و وجود زیرساخت های لازم برای استقرار این مرکز در مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی، راه اندازی آن هیچگونه هزینه ای به استان تحمیل نمی کند.

غفاری زاده با بیان اینکه در همه استان ها دوره تربیت کمک پرستار برگزار شده ولی علوم پزشکی استان با برگزاری این دوره در استان موافقت نکرد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان آمادگی برگزاری این دوره آموزشی را دارد. کسانی که در اولین دوره برگزاری این طرح در استان آموزش دیدند توانستند در دوران شیوع کرونا بسیار کمک کننده باشند.
 
وی با بیان اینکه پژوهش و فعالیت مراکز خدمات نخصصی دانش بنیان یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی بوده و هست و امسال نیز یکی از مسئولیت هایی که به این نهاد واگذار شده در همین حوزه است، گفت: در این خصوص نیز اقداماتی بر اساس پتانسیل های موجود انجام داده ایم.

این مقام مسئول یکی از حوزه های مهم مطالعاتی که این نهاد آمادگی ورود به آن دارد را، حوزه گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: پتانسیل بسیار خوبی در کشور تحت عنوان پژوهشکده گیاهان دارویی وجود دارد که می تواند در استان نیز در صورت تامین بودجه مورد نیاز، مورد استفاده قرار گیرد و وضعیت موجود استان در حوزه میزان برخورداری از گیاهان دارویی به درستی و دقت مطالعه و ارزیابی شود. از طرفی تعیین درست میزان ناباروری در استان نیز از جمله مواردی است که جهاد دانشگاهی در صورت تخصیص بودجه می تواند در قالب طرح تحقیقاتی مورد مطالعه قرار دهد، بویژه اینکه مطالعه علمی در این رابطه در استان و کشور وجود ندارد.

وی به اقدامات زیست محیطی جهاددانشگاهی استان نیز اشاره کرد و گفت: اگر بودجه ای برای مطالعه آلایندگی بخش ها و صنایع و ... مختلف تخصیص داده شود ما می توانیم نسبت به انجام چنین مطالعه ای اقدام کنیم و پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی نیز می تواند راهکار عملی برای کاهش آلایندگی ارائه دهد.

امحای پسماند به کار علمی نیاز دارد

غفاری زاده با بیان اینکه در بحث مدیریت پسماند صنعتی، کشاورزی و درمانی چندین بار اعلام آمادگی کرده ایم ولی متاسفانه نتوانسته ایم ورود پیدا کنیم، افزود: امحای پسماند به کار علمی نیاز دارد. در واقع می توان پسماند را به گونه ای امحا کرد که آنچه حاصل می شود کاربردی باشد، برای مثال اگر کار به صورت علمی انجام شود، می توان از پسماند بی خطر شده، در صنایع ایزوگام استفاه کرد، چیزی که در حال حاضر مورد توجه قرار ندارد و آنچه اکنون اتفاق می افتد برای مثال در حوزه پسماند عفونی، در واقع تبدیل یک پسماند به نوع دیگری از پسماند است و هیچگونه ارزش افزوده ای در این فرایند ایجاد نمی شود.

جهاددانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود، معضل بزرگی که در استان وجود دارد را پسماند عفونی دانست و افزود: علیرغم اینکه چند سال است در این خصوص کمک به رفع این معضل اعلام آمادگی می کنیم ولی همکاری لازم از سوی استان برای ورود این نهاد به این عرصه صورت نگرفته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان دیگر اقدام انجام شده دانش بنیان در حوزه محیط زیست را فراوری ضایعات سنگ معادن محلات در راستای تبدیل این ضایعات به ثروت عنوان کرد و افزود: محصولات متعددی را می توان با استفاده از ضایعات معادن سنگ تولید کرد. جهاددانشگاهی برای اجرای این طرح نیازمند زمین است که باید توسط منابع طبیعی تخصیص داده شود ولی در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم. این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی استان و پژوهشگاه علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در حال اجراست. سرمایه گذاری این طرح توسط بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی انجام شده و در صورت تامین زمین می توان اجرای آنرا آغاز کرد.
 
وی در ادامه به مطالعات انجام شده توسط جهاد دانشگاهی در حوزه آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم راه اندازی دفتر دیده بان و رصد اجتماعی توسط این نهاد در استان، ولی استفاده ای توسط دستگاه های ذیربط از خدمات این دفتر صورت نگرفت در حالی که در سطح کشور بسیار به این اقدام توجه شد.

غفاری زاده به خدمات این نهاد در حوزه آموزش نیز اشاره کرد و گفت: سه مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی در اراک، ساوه و محلات فعال هستند و به عموم مردم آموزش های خاص را ارائه می دهند. این نهاد از مجوز آموزش کارکنان دولت، کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران و مرکز آزمون و تعیین صلاحیت و مرکز آموزش مهارت بخش علوم پزشکی نیز برخوردار است و با توجه به اینکه در ۳۰ سال اخیر جهاددانشگاهی در زمینه آموزش کوتاه مدت کار تخصصی انجام داده است انتظار می رود که آموزش های کوتاه مدت بدو ورود و ضمن خدمت کارکنان دولت به این نهاد واگذار شود تا هم دولت در این خصوص هزینه نکند و هم کار به صورت تخصصی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های موجود در مجموعه معاونت فرهنگی این نهاد از جمله خبرگزاری های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) به عنوان مرکزی که می تواند بازوی بسیار کارآمدی در حوزه تصمیم گیری برای مدیران استان باشد، گفت: در استان مرکزی بسیار بهتر از آنچه در حال حاضر هست می توان از پتانسیل ایسپا استفاده کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایسنا نیز با پرهیز از هرگونه گرایش سیاسی، در مسیر کمک به دولت و نظام و رفع معضلات استان و کشور و بیان مطالبات عموم مردم حرکت می کند.

 استانداری مرکزی:
از اقدامات دانش بنیان جهاددانشگاهی استقبال می کنیم/بازنگری طرح جامع آلودگی هوا توسط این نهاد
 
دکتر مخلص الائمه با تأکید بر اینکه بر این اساس، از اقدامات دانش بنیان جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف از جمله مطالعه وضعیت گیاهان دارویی استان یا هر بخش دیگری، استقبال کرده و به این نهاد کمک خواهیم کرد، گفت: سهم استان در عرصه اقدامات دانش بنیان باید اصلاح شود، این سهم باید متناسب با ظرفیت استان و سایر بخش های کشور باشد.
 
دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران و معاونان جهاد دانشگاهی استان که در آستانه ۱۶ مرداد، سالروز تاسیس این نهاد انجام شد، با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی هرچه بیشتر اقدامات، فعالیت ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی و افزایش آشنایی عموم مردم با این نهاد اظهار کرد: با توجه به ابزارهای اطلاع رسانی که این نهاد در اختیار دارد، در عرصه معرفی خدمات و اقداماتش باید موفق تر عمل می شد ولی در حال حاضر قاطبه مردم بیشتر با خدمات آموزشی این نهاد که تنها بخشی از فعالیت های جهاد دانشگاهی است، آشنایی دارند.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد دانش بنیان که در کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: سهم استان مرکزی از اقتصاد دانش بنیان و تعداد شرکت‌های دانش بنیان اصلا مناسب نیست و با وجود رتبه های خوبی که این استان در عرصه های مختلف علمی و نخبگانی دارد، اما شاید به دلیل نبود انگیزه یا در سایه شرکت های آسیب دیده صنایع سنگین استان که بر باقی بخش ها افتاده و زنجیره را مختل کرده است، سهم خوبی در این عرصه نداریم.

استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه بر این اساس، از اقدامات دانش بنیان جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف از جمله مطالعه وضعیت گیاهان دارویی استان یا هر بخش دیگری، استقبال کرده و به این نهاد کمک خواهیم کرد، گفت: سهم استان در عرصه اقدامات دانش بنیان باید اصلاح شود، این سهم باید متناسب با ظرفیت استان و سایر بخش های کشور باشد.

وی در خصوص مطالعه مؤلفه‌های آلایندگی اراک و دیگر نقاط استان، که جهاد دانشگاهی استان در خصوص انجام آن اعلام آمادگی کرده است، گفت: در این زمینه اقدامی در سال‌های گذشته مرتبط با طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک صورت گرفته است، اما نیاز به بروزرسانی دارد. در سفر رییس جمهور به استان نیز بسیار بر موضوع محیط زیست تأکید شد و خوشبختانه دکتر رئیسی موضع قاطع، محکم و جدی در این خصوص دارند و در جلسه شورای اداری نیز بر بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تاکید کردند.
 
مخلص الائمه اظهار کرد: در بازنگری این طرح به کمک جهاد دانشگاهی نیاز داریم و معتقدیم که مطالعه سهم آلاینده ها می تواند در این بازنگری بسیار کمک کننده باشد. در واقع چنین مطالعه ای برای بازنگری درست طرح و تدوین طرح جدید و کارآمد، ضروری است و باید انجام شود.

استاندار مرکزی در خصوص پیگیری مطالبات جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه ورود به بحث مدیریت پسماند و همچنین تأمین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح استفاده مفید از ضایعات و باطله‌ها و نخاله‌های معادن سنگ محلات و ورود این نهاد به موضوع رفع آلودگی آب و خاک محدوده صنایع نفتی شازند، قول مساعدت داد و از مسئولان این نهاد خواست در حوزه مطالعات و اقدامات در بخش کاهش آسیب های اجتماعی نیز با اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تعامل داشته باشند.


مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در بازدید جهاددانشگاهی:
آحاد مختلف جامعه از خدمات جهاددانشگاهی منتفع شوند/ این نهاد نگاه اقتصادی به حوزه پژوهش ندارد

 زیدوند با اشاره به اینکه بهزیستی استان مرکزی آماده همکاری و بهره گیری از ظرفیت جهاددانشگاهی بویژه در حوزه اجتماعی و اشتغال و نیز پیشگیری از معلولیت ها و مراکز مشاوره است، افزود: امیدواریم با انعقاد چند تفاهم نامه جدید سطح تعامل را افزایش بدهیم تا علاوه بر اینکه مددجویان بهزیستی می توانند از این تعامل بین بخشی منفعت ببرند آحاد مختلف جامعه نیز از این ظرفیت منتفع شوند.
 
محمد زیدوند مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در حاشیه بازدید از جهاد دانشگاهی استان مرکزی که به مناسبت 16 مرداد سالروز تاسیس این نهاد صورت گرفت، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی خدمات گسترده و ارزنده ای در سطح استان مرکزی انجام می دهد که این بازدید با هدف آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های این نهاد و تعامل دو طرفه برای بهره گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت ها صورت گرفت.

وی افزود: جهاد دانشگاهی به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات و زیرساخت ها پیشرفت خوبی داشته است و جزو برندهای روز و نادر دنیا به شمار می رود.

این مقام مسئول به تفاهم نامه مشترک همکاری  بهزیستی استان مرکزی با جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: ظرفیت های جدیدی که این نهاد در حوزه های گوناگون بویژه مشاغل خانگی ایجاد کرده است برای مجموعه بهزیستی منشاء اثرات خوبی است و می تواند تفاهم نامه جدیدی را با حجم بالایی از تعامل دو طرفه کلید بزند.

زیدوند در ادامه به ظرفیت جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش اشاره کرد و افزود: ظرفیت بالای این نهاد در حوزه پژوهش باید به خوبی معرفی و شناسانده شود. هیات علمی جهاد دانشگاهی تنها هیات علمی است که پژوهش محور هستند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

دغدغه مندی جهاد دانشگاهی در حوزه اجتماعی، علمی، اشتغال و کارآفرینی، اقتصادی، درمانی و ...

وی به دغدغه مندی جهاد دانشگاهی در حوزه اجتماعی، علمی، اشتغال و کارآفرینی، اقتصادی، درمانی و ... اشاره کرد و گفت: ارتباط این نهاد با دولت و خصوصی نبودن صرف آن، نگاه اقتصادی و بنگاهی به حوزه پژوهش را کنار می زند.

زیدوند با اشاره به اینکه براساس قانون، هر دستگاه اجرایی ملزم به صرف یک درصد از اعتبارات برای انجام کارهای پژوهشی هستند، گفت: خوشبختانه سهم پژوهش از اعتبارات بطور متمرکز توسط سازمان مدیریت و  برنامه ریزی استان از سرجمع اعتبارات جداسازی و با تهیه طرح های پژوهشی و انتخاب مشاوره هزینه می شود.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند این روند در استان یک فرآیند جامع و کاملی نیست، تصریح کرد: اعتبارات به نوعی در حوزه پژوهش هزینه می شود که هدررفت زیادی دارد. معضلاتی که در حوزه اجتماعی، درمان، اشتغال، سلامت، آلایندگی و ... در استان وجود دارد موضوعاتی است که باید در طرح های پژوهشی قرار گیرد و از این اعتبارات می توان برای برطرف کردن معضلات موجود استان هزینه کرد که لازمه آن مدیریت صحیح اعتبارات است.

اولویت بندی مشکلات موجود استان و ارائه راهکار برای برون رفت در سایه انجام اقدام پژوهشی

زیدوند با تاکید بر اولویت بندی مشکلات و معضلات موجود استان و ارائه راهکار برای برون رفت در سایه انجام اقدام پژوهشی اظهار کرد: با اولویت بندی و شناسایی مشکلاتی که استان با آن مواجه است و تدوین تقویم مدون و جامع در حوزه پژوهش می توان سالانه یک یا دو موضوع اولویت دار را با تخصیص کامل اعتبارات به سرانجام رساند. برای تحقق این مهم باید مطالعات پژوهشی کاربردی تهیه و خروجی آن در قالب یک سند و برنامه کاربردی در اختیار مجموعه مدیریت استان قرار گرفته و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با تاکید بر اجتناب از پراکنده کردن اعتبارات گفت: نباید در تخصیص اعتبارات پژوهشی به صورت پراکنده عمل کرد که نتیجه آن انجام پژوهش های خرد و بعضا بدون نتیجه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در پژوهش های خرد، خروجی کاربردی صورت نخواهد گرفت، افزود: در بررسی برخی پژوهش هایی که به اساتید دانشگاه محول می شود متوجه می شویم که بعضا اساتید دانشگاه طرح ارائه شده را مطالعه نکرده اند و انجام پژوهش را به دانشجویان تسری می کنند و طرح پژوهشی به یک طرح آموزشی و عاملی برای کسب تجربه توسط دانشجویان تبدیل می شود.

زیدوند گفت: در جهاددانشگاهی اساتید دانشگاهی که تجربه بالایی در حوزه پژوهش دارند و توانسته اند اعتماد پژوهشگران و جامعه علمی کشور را به خود جلب کنند، ظرفیت بالایی در واگذاری ماموریت های حوزه پژوهش کشور دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: بهزیستی استان مرکزی آماده همکاری و بهره گیری از ظرفیت جهاد دانشگاهی بویژه در حوزه اجتماعی و اشتغال و نیز پیشگیری از معلولیت ها و مراکز مشاوره است و امیدواریم با انعقاد چند تفاهم نامه جدید سطح تعامل را افزایش بدهیم تا علاوه بر اینکه مددجویان بهزیستی می توانند از این تعامل بین بخشی منفعت ببرند آحاد مختلف جامعه نیز از این ظرفیت منتفع شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در بازدید جهاددانشگاهی عنوان کرد:
وجود ظرفیت ایجاد کلینیک‌ دیابت و غربالگری سرطان در جهاددانشگاهی استان مرکزی

 
دکتر شجاعی در بازدید جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: پتانسیل ایجاد کلینیک دیابت و کلینیک غربالگری سرطان در جهاد دانشگاهی استان وجود دارد.
 
دکتر رضا شجاعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در جریان بازدید از جهاددانشگاهی استان که به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد انقلابی صورت گرفت، اظهار کرد: امکانات و زیرساخت های مناسبی در حوزه درمان بویژه کلینیک های سرپایی، اتاق عمل، فریز جنین، لقاح و آنالیز آزمایشات مختلف در جریان این بازدید مشاهده شد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست جوانی جمعیت در کشور توسط رهبر معظم انقلاب گفت: بر اساس این سیاست طبق دستور رهبری حوزه درمان کشور مکلف است که در توسعه مراکز فرزندآوری اهتمام جدی داشته باشد.

وی با تاکید بر حمایت بخش درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک از مرکز تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی گفت: به منظور توسعه این مرکز همکاری بسیار نزدیکی را با جهاددانشگاهی استان مرکزی خواهیم داشت.

دکتر شجاعی با تاکید بر اینکه پتانسیل ایجاد کلینیک دیابت و کلینیک سرطان در جهاددانشگاهی استان مرکزی وجود دارد، افزود: امیدواریم در نشست های آینده مشترک جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی بستر احداث کلینیک دیابت که از نیازهای استان مرکزی و حتی استان های همجوار است و نیز کلینیک غربالگری سرطان فراهم شود.

وی افزود: ظرفیت هایی که به همت مجموعه جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه درمان ایجاد شده است بیانگر یک مسئولیت پذیری و مدیریت صحیح در چینش ظرفیت ها و امکانات است و خروجی کار، رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.

معاون درمان علوم پزشکی اراک با اشاره به آمار قابل ملاحظه جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری که حتی بعضا بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: آماری که در حوزه درمان تخصصی ناباروری توسط جهاددانشگاهی استان اعلام شده است را حتی می توان  با شاخص های بین المللی مطابقت داد و در نظر گرفت.

وی در ادامه چینش و آمادگی در برابر بحران ها و بلایای طبیعی را یکی از موضوعات مهم بخش درمان کشور دانست و افزود: حوادث غیرمترقبه، اولویت اصلی کشور در حوزه درمان و اولویت دوم نیز موضوع مهم جوانی جمعیت است که بار سنگینی را بر دوش حوزه سلامت قرار داده است.

دکتر شجاعی افزود: استان مرکزی یکی از نقاط درگیر با بلایای طبیعی متعدی است که نمونه آن بارندگی های اخیر تابستانه بود که تنها در یک روز، دو تصادف ناشی از این بارندگی ها افزون بر ۵۰ مصدوم این حادثه غیرمترقبه را به سمت مراکز درمانی سرازیر کرد.

وی اظهار کرد: مراکز درمان ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی اراک و نیز بخش خصوصی استان فعال هستند و تقویت این مراکز برای دانشگاه علوم پزشکی یک تکلیف است. در واقع باید عرضه خدمات به اندازه ای باشد که هیچ کس حتی در دورترین نقاط استان دغدغه ناباروری نداشته باشد.


مدیرعامل شهرصنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه:
ضرورت ریل گذاری هدفمند جهاددانشگاهی برای دانش بنیان شدن اقتصاد و تولید/این نهاد حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه باشد

 
افرند با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توانمند در حوزه تحقیقات و پژوهش می تواند حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشد، بر ضرورت ریل گذاری هدفمند جهاد دانشگاهی به منظور دانش بنیان کردن اقتصاد و تولید تاکید کرد.

مجتبی افرند مدیر عامل شهرصنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه در جریان دیدار و نشست هم اندیشی با مسئولان جهاددانشگاهی ساوه با اشاره به تنوع و پتانسیل متفاوت صنعت در ساوه نسبت به دیگر مناطق صنعتی، با توجه به استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در این شهر اظهارکرد: حجم بالای صنایع و تنوع تولیدات در این مجموعه که برخوردار از منطقه ویژه اقتصادی با مزیت‌های فراوان است وجه تمایز شهر صنعتی کاوه با سایر شهرک‌های صنعتی ایران است.

جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توانمند، حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشد

وی با تاکید بر ارتباط موثر صنعت و دانشگاه گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توانمند در حوزه تحقیقات و پژوهش می تواند حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشد و این رابطه را هدفمند و تقویت کند تا شاهد اتصال واقعی بین تولید و صنعت با جوامع دانشگاهی به منظور برطرف کردن نیازهای چرخه تولید باشیم.

وی خواستار نیازسنجی از سوی جهاد دانشگاهی و تعریف دوره‌های آموزش تخصصی برای واحدهای صنعتی با تولیدات مختلف شد و افزود: این نهاد پژوهش محور با استفاده از ظرفیت هایی که در حوزه نیازسنجی دارد می تواند نسبت به برگزاری سمینارهای عارضه‌یابی برای برطرف کردن مشکلات صنعتی و موانع تولیدی توام با معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قطب صنعت کشور اقدام کند.

افرند: همچنین معرفی ظرفیت تولیدی و توانمندی صنایع از طریق برگزاری نشست‌های خبری توسط خبرگزاری ایسنا وابسته به جهاددانشگاهی گام موثری در راستای معرفی همزمان مجموعه جهاددانشگاهی و ظرفیت‌ها و مزیت‌های شهر صنعتی کاوه و منطقه ویژه اقتصادی کاوه خواهد بود.

وی در ادامه، انتشار نشریه تخصصی با مشارکت جهاددانشگاهی به صورت ترکیبی(الکترونیکی و نسخه چاپی) را از دیگر راهکارهای تقویت ارتباط این نهاد با مجموعه مدیریت شهر صنعتی کاوه بیان کرد و افزود: از هر اقدامی که منجر به معرفی توانمندی‌های صنعتی این منطقه با هر ابزار اطلاع رسانی شود استقبال خواهیم کرد.

رسالت جهاددانشگاهی بررسی نیازهای کشور در ابعاد مختلف است

مدیرعامل شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه همچنین به ایجاد پارک علم و فناوری در این مجموعه اشاره کرد و افزود: رسالت جهاددانشگاهی بررسی نیازهای کشور در ابعاد مختلف است و باید این نهاد انقلابی با اقدامات پژوهش محور و تحقیقاتی نیازسنجی دقیقی از مطالبات و خواسته‌ها در حوزه‌های گوناگون انجام داده و برای برطرف کردن آن راهکارهای عملیاتی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از جمعیت کشور با کارکرد جهاد دانشگاهی آشنا و مانوس نیستند، اظهار کرد: این نهاد انقلابی باید با حضور میدانی در جامعه توانمندی خود را در حوزه ماموریت‌های محوله به منصه ظهور برساند که برگزاری سمینارهای پژوهشی و علمی در بخش‌های گوناگون یکی از اقدامات اثرگذار برای شناساندن بهتر این نهاد است.

فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید هدفمند و برنامه‌محور باشد

افرند با تاکید بر اینکه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید هدفمند و برنامه‌محور باشد، اظهار کرد: از هرگونه فعالیت هدفمند و برنامه محور مشترک بین جهاد دانشگاهی و شرکت شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه استقبال خواهیم کرد.

شایان ذکر است؛ در این نشست مسئولان جهاددانشگاهی ساوه به معرفی و بیان ظرفیت های این نهاد در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات پرداختند و بر بهره گیری از توانمندی های آموزشی و تحقیقاتی تاکید کردند.


تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی استان مرکزی با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب و شهدا
 
در آستانه ۱۶ مرداد، سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، جمعی از مدیران و اعضای جهاددانشگاهی استان مرکزی با حضور در گلزار شهدای اراک با آرمان‌های امام راحل، شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تجدید میثاق کردند.
 
دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در حاشیه این آئین که با حضور ربیعی مدیرکل بنیاد شهید استان، برگزار شد، اظهارکرد: شهدا سرمایه های این مرز و بوم هستند و جهاددانشگاهی به عنوان نهادی برآمده از انقلاب اسلامی، بزرگداشت شهدای انقلاب و دفاع مقدس و تاسی به راه و سیره این بزرگواران در حفظ و اعتلای ایران اسلامی را وظیفه ای مهم می داند.

وی با بیان اینکه حضور در گلزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل و شهدا در آستانه فرا رسیدن سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، تاکیدی بر توجه ویژه این نهاد به مداومت در حرکت در مسیر نگهداری از نهالی است که با اقدام انقلابی امام راحل کاشته و بارور شد، با خون شهدا تطهیر شد و با تلاش و فداکاری و از جان گذشتگی آنان قوت گرفته و رشد کرد.

غفاری زاده گفت: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی علمی و فرهنگی با رویکرد دانش بنیان و نوآورانه در مسیر پیشبرد اهداف امام(ره) و انقلاب حرکت کرده و همچنان بر این مدار برای پیشرفت و تعالی نظام اسلامی و کمک به اعتلای کشور در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی تلاش کرده و نقش آفرینی در عرصه های مختلف با استفاده از ظرفیت های متنوع و کارآمد خود را یک رسالت اساسی و مهم قلمداد می کند.

اهدای خون جهادگران جهاددانشگاهی استان مرکزی در آستانه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی
 
جمعی از جهادگران جهاددانشگاهی استان مرکزی همزمان با روز جهانی اهدای خون و در آستانه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، خون خود را اهدا کردند.
 
در آستانه 16 مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی با شعار جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران، جمعی از جهادگران جهاددانشگاهی استان، خون خود را اهدا کردند.

در این سنت پسندیده که به همت روابط عمومی انجام شد، اعضای جهاددانشگاهی استان با حضور در سازمان انتقال خون استان، ضمن انجام آزمایش و معاینه سلامت، نسبت به اهدای خون خود با هدف ترویج فرهنگ ایثار و کمک به همنوعان و نجات بیماران اقدام کردند.

گفتنی است؛ جهادگران جهاددانشگاهی استان مرکزی هر ساله همزمان با سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، با شرکت در این معنوی، خون خود را به نیازمندان اهدا می کنند.


نظر شما :