اعلام فراخوان ارسال اثر به چهارمین جشنواره ابوریحان

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۴ کد : ۵۶۱۵۸ اخبار عمومی تاپ خبر
فراخوان ارسال اثر به چهارمین جشنواره ابوریحان از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) اعلام شد.
اعلام فراخوان ارسال اثر به چهارمین جشنواره ابوریحان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ فراخوان ارسال اثر به چهارمین جشنواره ابوریحان اعلام شد.

محمدبن احمد بیرونی، ابوریحان(۳۶۲-۴۴۰ قمری)، دانشمند برجسته­‌ی ایرانی، در سوم ذیحجه‌­ی ۳۶۲ هجری قمری(۱۸ دی­ ماه ۳۶۱ خورشیدی) در شهر کاث، از شهرهای ولایت خوارزم، به دنیا آمد. پدرش، ابوجعفر احمدبن علی اندیجانی، اخترشناس دربار خوارزم­شاه در رصدخانه­‌ی گرگانج بود.

ابوریحان که به زبان‌های یونانی، هندی و عربی مسلط بود، کتب و رسالات بسیار نوشت که شمار آن‌ها را بیش از ۱۴۶ عنوان، گزارش کرده‌اند و جمع سطور آن‌ها بالغ بر ۱۳ هزار است. مهم‌ترین آثار او التنجیم در ریاضیات و نجوم، آثار الباقیه در تاریخ و جغرافیا، قانون مسعودی که نوعی دانشنامه ‌است و کتاب تحقیقی ماللهند درباره‌­ی اوضاع سرزمین هند از تاریخ و جغرافیا تا عادات و رسوم و طبقات اجتماعی آن است.

بیرونی در جریان لشکرکشی‌های محمود غزنوی به هند امکان یافت که به این سرزمین برود، زبان هندی فراگیرد و درباره‌­ی اوضاع هند پژوهش کند که حاصل آن، کتاب «ماللهند» اوست. «ماللهند» برجسته‌­ترین اثر ابوریحان در حوزه علوم انسانی یک پژوهش مردم­‌نگارانه است. بیرونی در این اثر با استفاده از تکنیک­‌های مشاهده میدانی کاری علمی و جاودانه با موضوع تاریخ، دین، و آداب هندوان به یادگار گذاشته است.

ابوریحان بیرونی از جمله بزرگترین پژوهشگران تجربی در تاریخ علم و معرفت ایران اسلامی است. امروزه توجه به پژوهش تجربی و تلاش برای فهم نظام‌مند واقعیات عینی به بخش جدایی‌ناپذیر علوم اجتماعی تبدیل شده است. اینک پس از قریب هزار سال از وفات آن دانشمند ایرانی و به منظور توسعه پژوهش تجربی در علوم اجتماعی ایران اجرای «چهارمین جشنواره ابوریحان ویژه پژوهش‌های تجربی در علوم اجتماعی» در دستور کار ایسپا قرار گرفته است. پیش از این نیز درسال­های ۱۳۸۸، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ سه بار این جشنواره برگزار شده است.

 اهداف:

 توسعه تحقیقات تجربی در علوم اجتماعی

 فراهم آوردن شرایط تبادل نظر و ارتباط بین پژوهشگران و صاحب نظران علوم اجتماعی

 هم افزایی علمی و انتقال تجربه در حوزه پژوهش­های تجربی

 تشویق پژوهشگران به انجام پژوهش در حوزه‌­های کاربردی مورد نیاز کشور

 معرفی و تجلیل از پژوهش‌­ها و پژوهشگران برتر

 
محور­های فراخوان آثار:

۱. خانواده و جمعیت

۲. مصرف فرهنگی، رسانه و سبک زندگی

۳. دین، آئین‌ها و مناسک

۴. رفاه،‌ تعاون و مشارکت اجتماعی

۵. تحولات سیاسی و رفتار انتخاباتی

۶. انقلاب اسلامی و سیاست­‌گذاری عمومی

۷.  مسائل و آسیب‌­های اجتماعی

۸. محیط زیست

۹. هویت و همبستگی اجتماعی

۱۰. مدیریت و تحقیقات بازاریابی

طرح‌­های پژوهشی­، پایان­‌نامه­‌ها و رساله‌­هایی که با روش­‌های تجربی(کمی یا کیفی) از ابتدای سال ۱۳۹7 تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام گرفته باشد، می‌تواند در چهارمین جشنواره ابوریحان شرکت داده شود.

 
مهلت ارسال آثار:

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

لازم است؛ مشارکت کنندگان فایل pdf آثار پژوهشی خود را تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ با تکمیل فرم ارسال اثر در سایت رویتاب ارسال فرمایند.

آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان خارک، شماره ۲۶، ایسپا

تلفن تماس: ۶۷۳۰۷۰۰۰ داخلی ۱۲۲ و ۱۲۳

آدرس پست الکترونیک: info@abureyhan.ir


نظر شما :