مسوول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی تاکید کرد:

نقش هدایتگری جهاددانشگاهی به خوبی ایفا شود/توانایی این نهاد در ورود به مدیریت و نظام‌سازی دانش‌بنیان‌ها

۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۶ کد : ۶۰۰۴۹ اخبار عمومی تاپ خبر
حجت الاسلام افشار با بیان اینکه جهاددانشگاهی، نقش ایجاد نوآوری و فناوری را در کشور ایفا می‌کند، تصریح کرد: یکی از نهادهایی که می تواند در بحث مدیریت و نظام سازی دانش بنیان‌ها ورود کند و موثر واقع شود جهاددانشگاهی است.
نقش هدایتگری جهاددانشگاهی به خوبی ایفا شود/توانایی این نهاد در ورود به مدیریت و نظام‌سازی دانش‌بنیان‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت الاسلام جواد افشار نجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در جریان بازدید از جهاددانشگاهی استان، اظهارکرد: جهادگران مجموعه جهاددانشگاهی افرادی مخلص و با اراده جدی هستند که با قصد تحول و با نگاهی دانشگاهی و روحیه جهادی مشغول فعالیت هستند. حساب و کتاب مجموعه‌های جهادی، اداری نیست بلکه اینگونه است که باید با هر امکانات و منابعی به اهداف خود برسند.

جهاددانشگاهی با فعالیت در حوزه درمان، امید به زندگی را به جامعه تزریق می‌کند

وی در رابطه با فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان مرکزی، تصریح کرد: ساختاری که امروز در جهاددانشگاهی استان در حوزه ناباروری دیدم، با این کیفیت، در جای دیگری ندیده بودم. این مجموعه با امکاناتی پیشرفته و با اراده بزرگ مشغول خدمت جهادی به خانواده‌هاست. برای خانواده‌ای که نابارور هستند این کار، همه زندگی آنهاست و جهاددانشگاهی با این فعالیت در واقع امید به زندگی را به جامعه تزریق می‌کند.

وی گفت: یکی از مسائل و مشکلات اساسی که دانش بنیان‌ها دارند، مهندسی و نظام سازی در عرصه دانش بنیان است. کسانی که در بخش دانش بنیان کار می‌کنند، موانعی را از طرف نهادهای موازی خودشان می‌بینند که باید این موانع برطرف شود. دانش بنیان‌ها باید هدف گذاری کنند و تقسیم کار انجام دهند تا آثار مثبت بیشتری داشته باشند، به همین جهت باید نقشه راهی را بر اساس نیازهای موجود طراحی کنیم.    

    
حجت الاسلام افشار اظهارکرد: اگر یک نقشه طراحی و نیازها بر اساس این نقشه سنجیده شود و شرکت های دانش بنیان خود را براساس آن نیازها تعریف کنند، آثار بهتری حاصل می شود. یکی از نهادهایی که می تواند در بحث مدیریت و نظام سازی دانش بنیان‌ها ورود کند و موثر واقع شود جهاددانشگاهی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی افزود: متاسفانه در بخش فرهنگی نیز، ضعف مدیریتی داریم، چراکه ما در این سال ها مهندسی فرهنگی انجام نداده‌ایم و جایگاه هر فرد و دستگاه را در نقشه راه مشخص نکرده‌ایم که منجر به موازی کاری و پراکنده کاری در امور فرهنگی شده و نشانگر عدم مدیریت صحیح است و باعث می‌شود خیلی از آثار مثبت را نبینیم.

جهاد دانشگاهی باید ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را بالفعل کند

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را بالفعل کند، اظهارکرد: درد مشترک جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها این است که نتوانستیم نقش خودمان را به درستی برای دیگران تعریف کنیم و باید در این راستا قدم‌های بهتری برداریم تا همگان با وظایف ما آشنا شوند.

افشار نجفی اضافه کرد: مجموعه‌های جهادی همواره از لحاظ منابع مالی ضعیف بوده‌اند اما همین افراد با همتی جهادی، دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کردند. در اوایل جنگ، بچه‌های جهادی با امکانات محدود، پل شناور ساختند که منحصر به فرد بود و امروز نیز باید امثال این کارهای خاص را انجام دهند. ورود جهاد دانشگاهی به عرصه‌های پژوهش و حمایت از شرکت های دانش بنیان قابل تقدیر است و باعث امیدآفرینی در میان جوانان برای تبدیل ایده‌هایشان به محصول شده است.

جهاددانشگاهی نقش ایجاد نوآوری و فناوری را در کشور ایفا می‌کند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با بیان اینکه جهاددانشگاهی، نقش ایجاد نوآوری و فناوری را در کشور ایفا می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه امروزه از ظرفیت‌های منحصر به فرد خود غافل مانده‌ایم و مشغول کارهایی شده‌ایم که ضرورت ندارد. باید همانند سالیان نه چندان دور، با استفاده از ظرفیت‌هایی مثل جهاد دانشگاهی به سمت نوآوری و فناوری حرکت کنیم.

حجت الاسلام افشار نجفی در رابطه با وظیفه نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ‌تصریح کرد: وظیفه این نهاد در ابتدای تاسیس، این بود که کارشناسان و متخصصان علوم دینی در دسترس دانشگاهیان باشند تا شبهه‌ها و مشکلات زندگی اساتید و دانشجویان را با نگاه به شرع و مذهب برطرف کنند، اما به مرور زمان تکالیف جدیدی بر عهده نهاد واگذار شد. حضور در هیئت رئیسه، هیئت جذب اساتید، کمیته انضباطی دانشجویی و سایر کمیته‌ها از جمله وظایف جدید نهاد است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه نقش نهاد دیگر صرفا در حوزه روحانی دانشگاه تعریف نمی شود و به نوعی مسئولیت‌های اداری نیز به او سپرده شده است، افزود: ارائه مشاوره به رئیس دانشگاه در تعیین اساتید و انتصابات کادر اجرایی دانشگاه از جمله وظایف دیگر نهاد است تا رئیس دانشگاه ببیند نگاه مجموعه متدینین به کادر اداری دانشگاه چیست. همچنین از دیگر وظایف نهاد، ایجاد و فعال کردن ستاد اقامه نماز، ستاد عتبات و ستاد ازدواج دانشجویی است.

وی با اشاره به اجرای طرح پژوهشی «مطهر» در دانشگاه علوم پزشکی اراک، تصریح کرد: در این طرح، دانشجویان در میزگردهایی پیرامون کتاب‌های شهید مطهری، بحث می‌کنند که مسئول نهاد این دانشگاه گفت ۱۲ درصد دانشجویان دانشگاه در این طرح شرکت داشته‌اند که نشان دهنده بزرگی این کار است و باید امثال این امور در دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود ناچیز است

حجت الاسلام افشار نجفی ادامه داد: متاسفانه بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود ناچیز است و اکثر سرمایه دانشگاه به امور عمرانی و آموزشی اختصاص می‌یابد و به کارهای فرهنگی بودجه کمی داده می‌شود اما با این حال کارهای جهادی دانشجویان گسترش یافته است که قابل تقدیر است. ما به سمت پرورش نیروهای جهادی رفته‌ایم که بسیار خوب است چراکه آینده مدیریت کشور به دست همین دانشجوهاست.

وی با بیان اینکه مجموعه نهاد به دلیل کمبود بودجه، تغییر سیاست داده است گفت: نهاد از حالت تصدی‌گری به حالت هدایت، نظارت و حمایت کشیده شده است یعنی ما کانون‌هایی را تشکیل داده و اساتید و کارگاه‌ها را تامین و بر امور نظارت می کنیم و مابقی کارها بر عهده دانشجویان جهادی است دقیقا همان کاری که خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا انجام می‌دهند.

توجه مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی

مسوول نهاد رهبری در دانشگاه های استان مرکزی در ادامه با گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، فعالیت های این نهاد را پژوهش محور عنوان کرد و گفت: همین مسئله موجب توجه رهبر معظم انقلاب به این نهاد شده است.

وی ضمن اعلام آمادگی همکاری نهاد رهبری با جهاددانشگاهی، اظهارکرد: خوشبختانه همفکری بسیار خوبی بین جهاددانشگاهی و نهاد رهبری وجود دارد که زمینه های لازم برای همکاریهای دوجانبه را فراهم کرده است.

حجت الاسلام افشار تصریح کرد: نقش هدایتگری جهاددانشگاهی باید درجامعه به خوبی ایفا شود. گستردگی فعالیت این نهاد نشان دهنده روحیه جهادی در جهاددانشگاهی جاری است و فعالیت های این نهاد مایه مباهات و مصداق کارجهادی است.

مسوول نهاد رهبری در دانشگاه های استان با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی توانسته با مدیریت جهادی اقدامات بزرگی در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی انجام دهد بر لزوم همفکری نهاد رهبری با جهاددانشگاهی در عرصه فرهنگی تاکید کرد.

حجت الاسلام افشار با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگی باید بازنگری صورت پذیرد، گفت: ساختار فرهنگی ما باید به روزرسانی شود و بدون توجه به فرهنگ، آسیب های اجتماعی قابل اصلاح نخواهد بود وهمفکری هر دو نهاد در عرصه فرهنگی ضروری است.

محسن مرادی رئیس جهاددانشگاهی استان نیز در ادامه ضمن تشریح عملکرد این نهاد بر لزوم انسجام بخشی فعالیت های دانشگاه ها توسط نهاد رهبری تاکید کرد.

وی یکی از مشکلات استان را عدم هماهنگی دانشگاه ها در فضای مدیریتی عنوان کرد و افزود: رسالت نهاد رهبری انسجام بخشی بین دانشگاه هاست. لازم است ارتباط جهاددانشگاهی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود چراکه تحقق این امر منجر به حل مشکلات استان خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان در پایان با اشاره به اینکه زیرساخت فعالیت های جهاددانشگاهی دانشجویی است، یکی از علل موفقیت جهاددانشگاهی با سایر دانشگاه ها را همدلی، همفکری و پرهیز از موازی کاری فعالیت ها بیان کرد.

منبع: ایسنا و روابط عمومی جهاددانشگاهی استان

کلید واژه ها: نهاد نمایندگی مقام معظم دانشگاه


نظر شما :