جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/(۲)عضو هیئت رئیسه مجلس:

پیگیر حفظ ساختار جهاددانشگاهی در مجلس هستیم/ این نهاد از حلقه‌های حوزه دانش‌بنیان کشور است

۰۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۳ کد : ۶۰۰۶۷ اخبار عمومی تاپ خبر
حجت الاسلام سلیمی با بیان اینکه دست‌هایی در پی محدودسازی جهاددانشگاهی هستند، گفت: جهاددانشگاهی توانسته به حرکت علمی کشور شتاب معناداری ببخشد و مقابله و تعارض با ماموریت‌های این نهاد به مصلحت حرکت علمی کشور نیست.
پیگیر حفظ ساختار جهاددانشگاهی در مجلس هستیم/ این نهاد از حلقه‌های حوزه دانش‌بنیان کشور است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس با گرامیداشت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اظهارکرد: علت توفیقات جهاددانشگاهی این بوده که در گذشته ماموریت‌محور بوده و این ماموریت‌محوری، منشاء خدمات گسترده جهاد در عرصه‌های مختلف بوده است.

وی تصریح کرد: همانگونه که از نام جهاد دانشگاهی پیداست، در دوره‌ای با کار و تلاش جهادی توانست منشاء خدماتی در کشور باشد و تلاش کرده است خلاءهایی را که در عرصه‌های علمی و فناوری در کشور وجود داشته، با دستان پرتوان خود جبران کند.

وی افزود: تعامل این نهاد با سایر مجموعه‌ها، زمینه ساز ایجاد نوعی هم‌افزایی علمی در کشور شده که از این نظر شایسته تقدیر است. بهره‌وری یکی از مشکلاتی است که امروزه در سطح کشور وجود دارد، اما جهاد دانشگاهی را مجموعه‌ای موفق، پویا و دارای بهره‌وری بالا می‌دانم. توفیقات جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه‌ای که در بحث بهره‌وری عملکرد موفقی داشته است را می‌توان بیشتر از سایر دستگاه‌ها دانست.

جهاددانشگاهی توانسته به حرکت علمی کشور شتاب معناداری ببخشد

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دست‌هایی در پی محدودسازی جهاددانشگاهی است، گفت: جهاددانشگاهی توانسته است به حرکت علمی کشور شتاب معناداری ببخشد و مقابله و تعارض با ماموریت‌های این نهاد به مصلحت حرکت علمی کشور نیست. نباید با جهاددانشگاهی که تلاش کرده سرعت حرکت علمی کشور را بهبود ببخشد، بی‌مهری شود.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک حلقه از حلقه های حوزه دانش بنیان کشور است و در این حوزه تلاش‌های خوبی را انجام داده است.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: اگرچه حدود ۳۰ هزار مجموعه دانش‌بنیان در کشور وجود دارد اما اعتقاد ما بر این است که در حوزه دانش‌بنیان در ابتدای راه قرار داریم. باید برش دستگاهی جهاد دانشگاهی در این مجموعه مشخص باشد و به عبارت دیگر، در حوزه دانش‌بنیان نیاز به یک تقسیم کار ملی وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه تاکنون این تقسیم کار ملی در کشور انجام نشده است اما جهاددانشگاهی گام‌های بلندی را در این راستا برداشته و البته باید تلاش خود را بیشتر کند زیرا امروزه موازی کاری یکی از مشکلات حوزه دانش بنیان است.

سلیمی گفت: ما به دنبال شرکت‌های شبهه‌دانش بنیان نیستیم. بلکه شرکت‌های دانش‌بنیان به معنی واقعی کلمه باید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه می‌توان این حوزه را سامان بخشید، گفت: اگرچه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و برخی دستگاه‌های دیگر در این حوزه نظارت دارند اما نظارت‌ها در این حوزه باید عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد و مجموعه‌هایی که در حال انجام کارهای موازی و مشابه هستند، ساماندهی شوند.

جهاددانشگاهی نسبت به امکاناتی که در اختیار داشته، در کادرسازی و نیروسازی، مجموعه موفقی بوده است

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی نسبت به امکاناتی که در اختیار داشته، در کادرسازی و نیروسازی، مجموعه موفقی بوده است. البته امروزه این نهاد در حوزه کادرسازی نسبت به گذشته کندتر شده و ممکن است محدودیت منابع مالی از یک سو و محدودیت‌های اداری که از سازمان‌های دیگر به جهاد تحمیل شده است، منشاء این مسئله باشد.

سلیمی ادامه داد: علم حوزه‌ای بی‌نهایت است که نمی‌توان هدفی را برای آن مشخص کرد اما در مقام مقایسه، جهاددانشگاهی موفق بوده است. همه باید دست به دست هم دهیم تا این نهاد را موجودیتی زائد تلقی نکنند.

این مقام مسوول در پایان افزود: جهاددانشگاهی موجودیتی بالاصاله است و باید از این دیدگاه به آن نگاه کرد. ما در مجلس پیگیر حفظ ساختار کلی این مجموعه هستیم.

کلید واژه ها: حرکت علمی کشور حوزه دانش بنیان جهاددانشگاهی


نظر شما :