مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

جهاددانشگاهی یاریگر محیط زیست استان باشد/بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه درمان ناباروری در راستای قانون جوانی جمعیت

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۸ کد : ۶۲۰۳۰ اخبار عمومی تاپ خبر
یوسفی با بیان اینکه محیط زیست آزمایشگاه های معتمد محیط زیست را به عنوان یکی از بازوان خود انتخاب کرده است، افزود: جهاددانشگاهی با توجه به برخورداری از آزمایشگاه محیط زیست می تواند یاریگر اداره کل محیط زیست استان باشد.
جهاددانشگاهی یاریگر محیط زیست استان باشد/بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه درمان ناباروری در راستای قانون جوانی جمعیت

به گزارش روابط عمومی  جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در جریان بازدید از جهاددانشگاهی با اشاره به مذکرات صورت گرفته بین محیط زیست و جهاد دانشگاهی استان مرکزی به جهت همکاری های مشترک، اظهار کرد: محیط زیست در راستای انجام اقدامات تخصصی خود در حوزه های مختلف همچون پایش صنایع، بررسی پساب و آلودگی هوا و پسماند و نظارت بر تفکیک و امحاء اصولی پسماند چهار هزار واحد صنعتی و معدنی استان، نیازمند بازوانی توانمند است.

محیط زیست آزمایشگاه های معتمد محیط زیست را به عنوان یکی از بازوان خود انتخاب کرده است

وی با بیان اینکه محیط زیست آزمایشگاه های معتمد محیط زیست را به عنوان یکی از بازوان خود انتخاب کرده است، افزود: جهاددانشگاهی با توجه به برخورداری از آزمایشگاه محیط زیست می تواند یاریگر اداره کل محیط زیست استان باشد، اما در کنار این آزمایشگاه، ظرفیت های دیگری در این مجموعه وجود دارد که شامل ظرفیت های آموزشی و امکان ارائه آموزش به پرسنل و همیاران محیط زیست و مردم، صنایع و HSE صنایع است که محیط زیست می تواند از آنها استفاده کند.

یوسفی تصریح کرد: محیط زیست استان در واقع یک جامعه ۱۲۰ نفری را همراه خانواده در اختیار دارد و با توجه به قانون جوانی جمعیت و ظرفیت های جهاد دانشگاهی در این حوزه و مرکز درمان ناباروری، این اداره کل می تواند از این ظرفیت برای زیرمجموعه خود استفاده کند.

وی با اشاره به هفته دولت ۱۴۰۲، گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار صرفا برای محیط زیست اختصاص یافت که در تجربه سفرهای گذشته سابقه نداشته و ظرف سه سال باید تخصیص داده شود. در سال مالی ۱۴۰۱ که سال اول تخصیص بوده بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان تخصیص یافت که براساس منابع مالی مذکور، پروژه هایی در استان برنامه ریزی شد و در دست اجراست که افتتاح آن به هفته دولت امسال نرسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرمت تعدادی آبشخور حیات وحش، اجرای ۶ کیلومتر کانال حفاظتی اطراف مناطق تحت حفاظت، پایش مناطق و نصب دوربین به جهت پایش آنلاین، تکمیل ساختمان اداری فراهان، نصب هفتمین ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در دلیجان و ... را برخی از پروژه های شاخص محیط زیست استان مرکزی برشمرد که برخی از این پروژه ها تا پایان امسال و برخی در سال بعد بهره برداری می شود.

وی در خصوص افتتاح پروژه های مختلف در استان و لزوم برخورداری آنها از پیوست های زیست محیطی، اظهارکرد: طبق قانون، ضوابط زیست محیطی و طرح ارزیابی اثرات برای استقرار پروژه های مشخصی تعریف شده و با توجه به این ضوابط، واحدهای صنعت و خدماتی که از لحاظ رده تقسیم بندی زیست محیطی در رده هفت به بعد قرار دارند باید طرح ارزیابی اثرات داشته باشند که این طرح باید روال خود را طی کند، انجام بعضی از این ارزیابی ها به استان تفویض اختیار شده و بعضی توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود. درخصوص پروژه هایی همچون گردشگری نیز سطح تعیین شده و برای این پروژه ها از یک سطح مشخص به بالا باید ارزیابی اثرات انجام شود. در مجموع، فعالیت صنایع در دو مرحله شامل "زمان استقرار و زمان بهره برداری" مستلزم استعلام از محیط زیست است و طرحی در استان وجود ندارد که نیاز به اجرای طرح ارزیابی اثرات داشته باشد ولی انجام نشده باشد.

موضوع فیلتراسیون نیروگاه تقریبا منتفی است

یوسفی در خصوص وضعیت آلودگی هوا و فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند، بیان کرد: موضوع فیلتراسیون نیروگاه تقریبا منتفی است، چراکه انجام این پروژه ۸۰ لیتر در ثانیه آب نیاز دارد و زمین و امکانات موجود در منطقه نیز اجازه اجرای فیلتراسیون را نمی دهد و اگر قرار بر فیلتراسیون باشد، باید ساخت و سازی عظیم‌تر از نیروگاه در منطقه اجرایی شود که شدنی نیست. براساس مطالعات صورت گرفته نهایتا برای یک واحد امکان انجام فیلتراسیون وجود دارد، اما به فرض انجام فیلتراسیون، جذب so۲ در قالب ترکیبات آهکی موجب ایجاد روزانه ۱۰۰ ها تن پسماند خواهد شد که عملا یک معضل زیست محیطی جدی تر را رقم می زند.

وی اضافه کرد: در نیروگاه باید مباحث مدیریتی را به صورت جدی مدنظر قرار داد، برای مثال واحدهای این مجموعه در فصل سرد سال در پروسه اورهال قرار بگیرند یا گاز مورد نیاز این مجموعه صنعتی تامین شود. استان با توجه به پیگیری های انجام شده، به دنبال یکسری جایگزین های سوختی همچون انرژی پاک و خورشیدی است که در قالب فعالیت شرکت ماناانرژی در خمین پیگیری می شود. بحث دیگری که مطرح است، افزایش ظرفیت گازسوزی نیروگاه است. این واحد صنعتی در حال حاضر ۵.۶ میلیون مترمکعب توان استفاده از گاز دارد ولی باید با احداث ایستگاه جدید توان استفاده این واحد از گاز را در شبانه روز به ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش داد. این اقدامات از ابتدای سال در حال پیگیری است و نهایتا در آخرین جلسه کارگروه آلودگی هوای اراک که شهریورماه برگزار شد، این وظیفه برای نیروگاه ایجاد شده و وزارت کشور به موضوع ورود کرده و امیدواریم که امسال در اراک، اصفهان و کرج مازوت سوزی نداشته باشیم.

یوسفی با اشاره به ذخیره گاز به شکل گاز مایع و LPG به عنوان راهکار دیگر برای جلوگیری از مازوت سوزی نیروگاه، بیان کرد: البته فعال کردن ظرفیت سایر نیروگاه های استان مانند نیروگاه رودشور زرندیه که ۵۰۰ مگاوات ظرفیت دارد راهکار مدیریتی دیگری است که می توان دنبال کرد البته متاسفانه این نیروگاه در فصل زمستان به دلیل کمبود گازوئیل وارد مدار نمی شود که باید از هم اکنون فکری برای ذخیره گازوئیل شود تا این نیروگاه به تامین برق کمک کند. یا اینکه برق بعضی صنایع پرمصرف به شکلی تامین شود تا آلودگی کمتر شود.

زنگ خطر آلودگی خاک در استان به صدا درنیامده است

مدیرکل محیط زیست استان  در پایان به نقل از ایسنا در خصوص آلودگی خاک در استان، بیان کرد: قطعا آلودگی خاک در استان وجود دارد، اما هنوز زنگ خطر آن به صدا در نیامده است، مشهودترین آلودگی مربوط به واژگون شدن تانکرهای حمل مواد شیمیایی و نفتی در کنار جاده هاست، همچنین برخی صنایع و معادن سرب و روی نیز آلاینده هستند. قانون حفاظت خاک به این آلودگی توجه کرده و متولی این مطالعات را وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است، البته بررسی دو منطقه استان را به وزارتخانه پیشنهاد داده ایم تا آلودگی خاک را به ویژه به لحاظ سرب و روی بررسی کنند.

کلید واژه ها: محیط زیست استان استان مرکزی


نظر شما :