ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰ نمونه در بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان مرکزی

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۸ کد : ۶۳۹۰۹ معاونت پژوهشی تاپ خبر
از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ نمونه در بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان مرکزی ذخیره سازی شده است.
ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰ نمونه در بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر مریم جنابی مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان با اعلام این خبر، گفت: خون بندناف بیش از یکصد نوزاد استان امسال با هدف استفاده در شرایط خاص ذخیره‌سازی شد.

وی افزود: خانواده‌های علاقمند به ذخیره‌سازی خون بندناف باید، اوایل ماه هشتم بارداری برای انعقاد قرارداد به سامانه ثبت نام، مراجعه کنند. هزینه عقد قرارداد اولیه ۸۰ میلیون ریال و هزینه نگهداری سالیانه چهار میلیون ریال نیز در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه خون بندناف در مرکز بن‌یاخته رویان تهران تا بیش از ۲۰ سال نگهداری می‌ شود، تصریح کرد: ذخیره سلول‌ های بنیادی خون بندناف استان مرکزی از سال ۱۳۸۹ کلید خورده و هر سال شمار بیشتری از مردم اقدام به این کار می‌کنند.

وی بیان کرد: از سلول‌های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری‌ های سخت درمان استفاده می‌ شود اما کار تحقیقاتی برای استفاده از این ظرفیت در درمان بیماری‌ هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت در حال انجام است.

این مقام مسوول ادامه داد: زنان باردار در سی و ششمین هفته بارداری، مشاوره شده و با انجام آزمایش‌ های مورد نیاز قرارداد استفاده از خون بندناف با آنان بسته می‌ شود.

جنابی افزود: انجام ندادن هرگونه تتو، خالکوبی و نداشتن بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوج‌ های متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.

وی اظهار کرد: کارشناس خونگیری با انعقاد قرارداد هماهنگی لازم با متقاضی را انجام می‌ دهد و فلاکس مخصوص در اختیار مادر باردار گذاشته شده تا در هنگام زایمان خون بندناف در فلاکس ذخیره شود.

جنابی خاطرنشان کرد:هنگام درد زایمان و انتقال زن باردار به مرکز درمانی، متقاضی کارشناس خونگیری را مطلع و در اتاق زایمان کارشناس خونگیری خون بندناف نوزاد را که ۱۰۰ تا ۲۵۰ سی‌سی است به کیسه منتقل و در داخل فلاکس مخصوص با برچسب مشخصات مهر و موم می‌کند.

این مقام مسوول در پایان یادآورشد: این نمونه‌ها در صورت ابتلا به بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و خواهر و برادرهای این نوزاد نیز درصورتی که نوع خون آنان با نوزاد سازگار باشد از آن بهره‌ مند می‌ شوند.

کلید واژه ها: خون بندناف ذخیره


نظر شما :