کارشناس ارشد علوم سیاسی:

روز دانشجو روز نفی استکبار است/راه‌اندازی راهیان بازدید از دستاوردهای استان در دانشگاه‌ها

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۶۵۸۲۰ معاونت آموزشی تاپ خبر
استاد میرزاخانی بر لزوم توجه به جهاد تبیین تاکید کرد و گفت: ما متخصصان زیادی در حوزه های مختف داریم که همه جوره پای انقلاب ایستاده اند و حرف های زیادی برای گفتن دارند. باید راهیان بازدید از دستاوردهای استان را در دانشگاه ها راه اندازی کرد تا دانشجویان دستاوردهای استان و کشور را ببینند و بشناسند.
روز دانشجو روز نفی استکبار است/راه‌اندازی راهیان بازدید از دستاوردهای استان در دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ اسماعیل میرزاخانی کارشناس ارشد علوم سیاسی و مدرس دانشگاه در نشست بررسی وقایع ۱۶ آذر که به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک و با حضور رئیس جهاددانشگاهی استان و جمعی از دانشجویان این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: روز دانشجو روز نفی استکبار است.

وی با بیان اینکه اگر از گذشته بدانیم راه روشنی برای آینده پیش رو خواهیم داشت، به تشریح اتفاقاتی که به واقعه ۱۶ آذر منجر شد و اتفاقات پس از آن پرداخت.

میرزاخانی با بیان اینکه در جریان جنگ جهانی دوم آمریکا اقداماتش را برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت در جهان آغاز کرد، افزود: در آن دوران رضاخان که بواسطه انگلیسی ها روی کار آمده بود، مقداری به سمت آلمانی ها رفت و همین کار باعث شد که انگلیسی ها او را برداشتند و تبعید کردند.

کودتای ۲۸ مرداد با هدف سرنگونی مصدق انجام شد

وی به مبارزات آیت الله مدرس با رضاخان اشاره کرد و گفت: کودتای ۲۸ مرداد با هدف سرنگونی مصدق انجام شد، در واقع متمایل شدن او به غرب و اعتمادش به غرب، در نهایت او را به این سرنوشت دچار کرد.

میرزاخانی افزود: در آن دوران دانشجویان فعال و آگاهی چون سه دانشجویی که در دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون کشته شدند در دانشگاه ها داشتیم البته آن زمان دانشگاه های متعددی در کشور وجود نداشت و معروف ترین دانشگاه ایران دانشگاه تهران بود که از دانشکده های مختلف تشکیل شده بود.

وی اظهار کرد: مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی سه دانشجوی دانشگاه تهران بودند که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در جریان اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا کشته شدند. این واقعه چندماه پس از کودتای ۲۸ مرداد در دانشگاه تهران اتفاق افتاد.

تنها قشری که می توانست در آن شرایط مطالبه گری خوبی داشته باشد دانشجویان بودند

وی افزود: نیکسون از قبل، شرایطی را با دولت ایران بسته بود. آن زمان ایران متمایل به غرب شده بود و دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد بود و مصدق هم تبعید شده بود. تنها قشری که می توانست در این شرایط اطلاع رسانی خوب و مطالبه گری خوبی داشته باشد دانشجویان بودند.

میرزاخانی گفت: پس از اعتراضات دانشجویی آن زمان و مطالبه گری دانشجویان، به نیکسون دکترای افتخاری حقوق داده شد و این مسئله بسیار دردناک است. در واقع هدف سفر نیکسون به ایران قوی تر شدن روابط ایران با غرب و احیای روابط قطع شده با انگلیس بود که هر دو اتفاق افتاد.

وی اظهار کرد: پس از واقعه دانشگاه تهران، تعدادی از دانشجویان خارج از کشور که اهل مبارزه بودند روز ۱۶ آذر را به عنوان روز دانشجو اعلام کردند.

میرزاخانی با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: ۶ سال پیش وقتی آمریکایی ها ایران را تهدید می کردند، یک جمله را در تهدیدات شان تکرار می کردند و آن این بود که گزینه نظامی روی میز است و حتی دولت های قبل نگران این موضوع بودند و احتمال چنین اقدامی از سوی آمریکا برای دولت‌ها امری نگران کننده بود، اما زمانی رسید که آنها مجبور شدند این گزینه را از روی میز بردارند.

وی با طرح این سوال که ما کجا آنقدر قوی شدیم که این گزینه از روی میز برداشته شد، گفت: در ۲۲ بهمن ۵۷  انقلاب پیروز شد و دشمنان در ۲۳ بهمن، تلاش برای تجزیه ایران را کلید زدند، ۲۴ ترورها آغاز شد و ۲۵ بهمن تحریم ها شروع شد و همه این اقدامات صورت گرفت تا این انقلاب شکست بخورد.

وی افزود: نقشه هایی موجود است که نشان می دهد آمریکایی ها و انگلیسی ها باتفاق شوروی توافق کردند که ایران به سه قسمت تقسیم شود و هر کس سهم خود را بردارد ولی موفق نشدند. آنها تلاش کردند ایران را تجزیه کنند ولی نتوانستند.

میرزاخانی با بیان اینکه ده ها اندیشمند شرقی و غربی که انقلاب شناس هستند انقلاب ایران را بررسی کردند، اظهارکرد: میشل فوکو معتقد است که فضای ایدئولوژیک حاکم بر انقلاب ایران و بُعد معنوی این انقلاب، آن را شکست ناپذیر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه امپراطوری رسانه در دست جبهه غرب است و به نفع خود از آن استفاده می کند، افزود: انقلاب اسلامی باید همواره خود را قوی کند. وقتی ما در چندین بخش قوی شدیم دشمنان مجبور می شوند گزینه های خود را از روی میز حذف کنند. چنانکه این اتفاق در حوزه نظامی و ساخت موشک و پهباد و حوزه های مختلف علمی همچون نانو افتاد و ایران قوی شد. وقتی کشور به سمت پیشرفت می رود طبیعتا با دسیسه های زیادی مواجه می شود ولی مواجهه با این دسیسه ها نباید ما را خسته کند.

انقلاب مسیر خود را می رود و این دسیسه ها نمی تواند به آن ضربه بزند

میرزاخانی افزود: انقلاب مسیر خود را می رود و این دسیسه ها نمی تواند به آن ضربه بزند. میشل فوکو معتقد است که رویکرد ایدئولوژیک و پیروی از ولایت فقیه عوامل قدرت و شکست ناپذیری این انقلاب است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر راه اندازی کرسی های آزاداندیشی افزود: این کرسی ها فضایی را ایجاد می کنند که تا دانشجویان حرف هایشان را بزنند و مطالبه گر باشند و مسئولان نیز پاسخگو باشند.

لزوم توجه به جهاد تبیین

وی همچنین بر لزوم توجه به جهاد تبیین تاکید کرد و گفت: ما متخصصان زیادی در حوزه های مختف داریم که همه جوره پای انقلاب ایستاده اند و حرف های زیادی برای گفتن دارند. باید راهیان بازدید از دستاوردهای استان را در دانشگاه ها راه اندازی کرد تا دانشجویان دستاوردهای استان و کشور را ببینند و بشناسند.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در غزه در حال وقوع است گفت: جهانی به جنگ این منقطه آمده است ولی امیدها و آرزوهایی که در غزه زنده است باعث شده است که این نقطه کوچک در مقابل دنیا ایستادگی کند.

وی با بیان اینکه امریکا، فرانسه و انگلیس و ... همه به کمک اسرائیل آمده اند و حتی می توان نفوذ اسرائیل را در لایه لایه های اقتصاد این کشورها دید، به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر ما در حوزه انتخابات پیش رو کوتاهی کنیم و نمایندگانی که انتخاب می شوند همراه و همسوی انقلاب نباشند اسرائیل به نوعی از خطر نجات پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه در پایان به نقل از ایسنا بر لزوم مطالبه گری در این خصوص و جهاد تبیین در این حوزه تاکید و گفت: البته این مطالبه گری و تبیین نباید فقط در یک موضوع خلاصه شود و باید به همه امور پرداخت.

کلید واژه ها: انقلاب افزود دانشجویان


نظر شما :