جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۱۶)رئیس جهاددانشگاهی استان در نشست با استانداری مرکزی عنوان کرد:

تمرکز فعالیت های جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه های جمعیت، محیط زیست و سرطان/اخذ مجوز راه اندازی مجتمع خیرین درمان ناباروری

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۱ کد : ۴۷۲۱۶ معاونت فرهنگی تاپ خبر
دکتر غفاری زاده تصریح کرد: فعالیت های تخصصی این نهاد در استان، در سه حوزه متمرکز شده که شامل جمعیت، محیط زیست و سرطان است.
تمرکز فعالیت های جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه های جمعیت، محیط زیست و سرطان/اخذ مجوز راه اندازی مجتمع خیرین درمان ناباروری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در دیدار مسئولان جهاد دانشگاهی استان با استاندار مرکزی که در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی انجام شد، اظهارکرد: فعالیت های تخصصی این نهاد در استان، در سه حوزه متمرکز شده که شامل جمعیت، محیط زیست و سرطان است.

وی با اشاره به جلسه اخیر جهادگران کشور با رئیس جمهور اظهار کرد: در این جلسه پنج ماموریت به جهادگران واگذار شد که از قبل به دو عنوان از این ماموریت ها ورود کرده ایم. یکی از آنها بحث سرطان است و در واقع خوشبختانه در این موضوع پیشرو هستیم.

اخذ مجوز راه اندازی مجمع خیرین درمان ناباروری

غفاری زاده با بیان اینکه مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان را تقویت کرده و به عنوان اولین مرکز در کشور، مجوز راه اندازی مجمع خیرین درمان ناباروری را دریافت کرده ایم، گفت: تلاش می کنیم این روند دریافت کمک برای درمان این بیماری ادامه پیدا کند تا در نهایت به مرحله ای برسیم که ارائه خدمات درمان ناباروری با استفاده از اینگونه حمایت ها، رایگان شود.

وی با بیان اینکه در این مسیر با صندوق علوی اراک ارتباط گرفته ایم و تعدادی از بیماران از تسهیلات این صندوق بهره مند شده اند، افزود: بر اساس قانون تعالی جمعیت، بیمه ها پای کار آمدند و در حال حاضر با بیمه تامین اجتماعی وارد همکاری شده ایم که بیش از ۵۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می کند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات مطلوب این نهاد در سال گذشته در حوزه تربیت متخصصین مرتبط اظهار کرد: سال گذشته یک فلوشیپ نازایی جذب شد و یکی از متخصصان استان نیز برای گذران دوره فلوشیپ نازایی به تهران اعزام شد.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر انجام شده در حوزه جمعیت، راه اندازی بخش های تکمیلی مورد نیاز درمان ناباروری است که در دیگر مراکز درمانی استان وجود ندارند تا بیمار برای هرگونه خدمات درمانی در این حوزه بتواند به این مرکز مراجعه کرده و مجبور به مراجعه به دیکر استان ها نباشد؛ آزمایشگاه ژنتیک انسانی، داروخانه تخصصی درمان ناباروری و کلینیک اندومتریوز را از جمله این بخش های تکمیلی عنوان کرد.

غفاری زاده اظهار کرد: قرار بر این شده است که این کلینیک با همکاری مرکز درمان جهاد دانشگاهی استان و پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تهران راه اندازی شود و دو متخصص استان در این پژوهشگاه دوره ببینند و در ادامه، کلینیک اندومتریوز استان را به عنوان خدمتی بسیار ویژه و ضروری، مرحله به مرحله راه اندازی کنیم.

اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه محیط زیست

وی به اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ساختار آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی تقویت و اقداماتی در راستای کمک به کاهش آلودگی هوای اراک آغاز شد که اولین گام در این راستا در خصوص کاهش آلودگی نیروگاه شازند بود. در این زمینه، پروپوزال جهاد دانشگاهی تهران، ارائه شده است که در مرحله بررسی و ارزایابی قرار دارد. خوشبختانه این اقدام باعث شد که جریانی برای فیلتراسیون نیروگاه در استان شکل بگیرد.

جهاد دانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود

رئیس جهاددانشگاهی استان گفت: امسال نیز با حمایت های استانداری، بودجه ای در بخش آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی دیده شده که اگر تزریق شود در حوزه آلودگی های خاک و آب ناشی از پالایشگاه و پتروشیمی نیز می توانیم ورود کنیم. البته در حوزه آلودگی زدایی خاک و آب شازند نیز آمادگی داریم و در واقع جهاد دانشگاهی شهید بهشتی تهران می تواند با هماهنگی جهاد دانشگاهی استان به این موضوع ورود کند.

وی اظهار کرد: در بحث سرطان نیز، جهاد دانشگاهی استان مرکزی اولین واحد استانی بود که با حضور استاندار تفاهم نامه ایجاد شعبه درمان سرطان پستان را منعقد کرد و دستگاه های مورد نیاز نیز خریداری شده است ولیو در حال حاضر در حال اخذ مجوز این مرکز از طریق وزارت بهداشت هستیم. این مرکز می تواند در حوزه درمان سرطان در استان بسیار موثر واقع شود و با توجه به اقدامات انجام شده برای خرید دستگاه ها و امکانات مورد نیاز و وجود زیرساخت های لازم برای استقرار این مرکز در مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی، راه اندازی آن هیچگونه هزینه ای به استان تحمیل نمی کند.

غفاری زاده با بیان اینکه در همه استان ها دوره تربیت کمک پرستار برگزار شده ولی علوم پزشکی استان با برگزاری این دوره در استان موافقت نکرد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان آمادگی برگزاری این دوره آموزشی را دارد. کسانی که در اولین دوره برگزاری این طرح در استان آموزش دیدند توانستند در دوران شیوع کرونا بسیار کمک کننده باشند.

جهاد دانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود

وی با بیان اینکه پژوهش و فعالیت مراکز خدمات نخصصی دانش بنیان یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی بوده و هست و امسال نیز یکی از مسئولیت هایی که به این نهاد واگذار شده در همین حوزه است، گفت: در این خصوص نیز اقداماتی بر اساس پتانسیل های موجود انجام داده ایم.

این مقام مسئول یکی از حوزه های مهم مطالعاتی که این نهاد آمادگی ورود به آن دارد را، حوزه گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: پتانسیل بسیار خوبی در کشور تحت عنوان پژوهشکده گیاهان دارویی وجود دارد که می تواند در استان نیز در صورت تامین بودجه مورد نیاز، مورد استفاده قرار گیرد و وضعیت موجود استان در حوزه میزان برخورداری از گیاهان دارویی به درستی و دقت مطالعه و ارزیابی شود. از طرفی تعیین درست میزان ناباروری در استان نیز از جمله مواردی است که جهاد دانشگاهی در صورت تخصیص بودجه می تواند در قالب طرح تحقیقاتی مورد مطالعه قرار دهد، بویژه اینکه مطالعه علمی در این رابطه در استان و کشور وجود ندارد.

وی به اقدامات زیست محیطی جهاددانشگاهی استان نیز اشاره کرد و گفت: اگر بودجه ای برای مطالعه آلایندگی بخش ها و صنایع و ... مختلف تخصیص داده شود ما می توانیم نسبت به انجام چنین مطالعه ای اقدام کنیم و پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی نیز می تواند راهکار عملی برای کاهش آلایندگی ارائه دهد.

امحای پسماند به کار علمی نیاز دارد

غفاری زاده با بیان اینکه در بحث مدیریت پسماند صنعتی، کشاورزی و درمانی چندین بار اعلام آمادگی کرده ایم ولی متاسفانه نتوانسته ایم ورود پیدا کنیم، افزود: امحای پسماند به کار علمی نیاز دارد. در واقع می توان پسماند را به گونه ای امحا کرد که آنچه حاصل می شود کاربردی باشد، برای مثال اگر کار به صورت علمی انجام شود، می توان از پسماند بی خطر شده، در صنایع ایزوگام استفاه کرد، چیزی که در حال حاضر مورد توجه قرار ندارد و آنچه اکنون اتفاق می افتد برای مثال در حوزه پسماند عفونی، در واقع تبدیل یک پسماند به نوع دیگری از پسماند است و هیچگونه ارزش افزوده ای در این فرایند ایجاد نمی شود.

جهاد دانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود، معضل بزرگی که در استان وجود دارد را پسماند عفونی دانست و افزود: علیرغم اینکه چند سال است در این خصوص کمک به رفع این معضل اعلام آمادگی می کنیم ولی همکاری لازم از سوی استان برای ورود این نهاد به این عرصه صورت نگرفته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان دیگر اقدام انجام شده دانش بنیان در حوزه محیط زیست را فراوری ضایعات سنگ معادن محلات در راستای تبدیل این ضایعات به ثروت عنوان کرد و افزود: محصولات متعددی را می توان با استفاده از ضایعات معادن سنگ تولید کرد. جهاد دانشگاهی برای اجرای این طرح نیازمند زمین است که باید توسط منابع طبیعی تخصیص داده شود ولی در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم. این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی استان و پژوهشگاه علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در حال اجراست. سرمایه گذاری این طرح توسط بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی انجام شده و در صورت تامین زمین می توان اجرای آنرا آغاز کرد.

جهاد دانشگاهی باید در بخش مدیریت پسماند دخیل شود

وی در ادامه به مطالعات انجام شده توسط جهاد دانشگاهی در حوزه آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم راه اندازی دفتر دیده بان و رصد اجتماعی توسط این نهاد در استان، ولی استفاده ای توسط دستگاه های ذیربط از خدمات این دفتر صورت نگرفت در حالی که در سطح کشور بسیار به این اقدام توجه شد.

غفاری زاده به خدمات این نهاد در حوزه آموزش نیز اشاره کرد و گفت: سه مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی در اراک، ساوه و محلات فعال هستند و به عموم مردم آموزش های خاص را ارائه می دهند. این نهاد از مجوز آموزش کارکنان دولت، کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران و مرکز آزمون و تعیین صلاحیت و مرکز آموزش مهارت بخش علوم پزشکی نیز برخوردار است و با توجه به اینکه در ۳۰ سال اخیر جهاددانشگاهی در زمینه آموزش کوتاه مدت کار تخصصی انجام داده است انتظار می رود که آموزش های کوتاه مدت بدو ورود و ضمن خدمت کارکنان دولت به این نهاد واگذار شود تا هم دولت در این خصوص هزینه نکند و هم کار به صورت تخصصی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های موجود در مجموعه معاونت فرهنگی این نهاد از جمله خبرگزاری های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) به عنوان مرکزی که می تواند بازوی بسیار کارآمدی در حوزه تصمیم گیری برای مدیران استان باشد، گفت: در استان مرکزی بسیار بهتر از آنچه در حال حاضر هست می توان از پتانسیل ایسپا استفاده کرد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایسنا نیز با پرهیز از هرگونه گرایش سیاسی، در مسیر کمک به دولت و نظام و رفع معضلات استان و کشور و بیان مطالبات عموم مردم حرکت می کند.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: استان مرکزی دانشگاهی زیست جهاد دانشگاهی


نظر شما :