جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان(۳)/ نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس تاکید کرد:

ضرورت ایفای نقش جهاددانشگاهی در راه‌اندازی دهکده علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی ساوه

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۳ کد : ۶۰۱۹۶ اخبار عمومی تاپ خبر
حجت الاسلام سبزی با اشاره به راه اندازی دهکده علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در ساوه، بر ضرورت ایفای نقش جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تحقیقاتی و پژوهش محور در راه‌اندازی این دهکده علمی و تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: این نهاد علمی و انقلابی سهم خود را در راه اندازی دهکده علم و فناوری ساوه تعیین کند.
ضرورت ایفای نقش جهاددانشگاهی در راه‌اندازی دهکده علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی ساوه

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام محمد سبزی  نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت پارک‌های علم و فناوری در مراکز استان‌هایی نظیر استان مرکزی و نبود دهکده علم و فناوری در سطح استان، اظهارکرد: این مزیت شامل شهرستان ساوه شده است و بزودی دهکده علم و فناوری در حوزه دانش بنیان بخش کشاورزی فعالیت خود را در این شهرستان آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب در ساوه‌ برای فعالیت دهکده علم و فناوری بخش کشاورزی گفت: سه مرکز تحقیقات علمی در حوزه کشاورزی ساوه وجود دارد اما در حال حاضر از زیرساخت‌های موجود در این مراکز استفاده حداکثری نمی‌شود و با تبدیل این مراکز به دهکده علم و فناوری با مشارکت نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی نظیر جهاد دانشگاهی می توان از این ظرفیت برای تحول بخش کشاورزی استفاده کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: ظرفیت بزرگی به وسعت ۱۴۰ هکتار در نزدیکی ساوه با برخورداری از تجهیزات و زیرساخت‌های گوناگون بلااستفاده رها شده است در حالی که باید با یک تعامل و مشارکت بین بخشی بتوان این مجموعه را احیا و به دهکده علم و فناوری تبدیل کرد.

وی بر لزوم تسریع در آغاز عملیات اجرایی دو قطعه زمینی که برای احداث ساختمان اداری و آموزشی و نیز فعالیت در حوزه تخصصی بخش کشاورزی به جهاد دانشگاهی ساوه واگذار شده تاکید کرد و گفت: این دو قطعه زمین بلااستفاده رها شده و اگر عملیات اجرایی آن آغاز نشود ممکن است از مالکیت این نهاد خارج شود.

وی افزود: اعلام خبر فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار ساوه وابسته به جهاد دانشگاهی در سال های گذشته، نویدبخش فعالیت یک مجموعه تخصصی در قطب تولید انار جهان بود و باغداران و کشاورزان از اینکه یک مرکز تخصصی می تواند نیازهای آنان را در تولید و عرضه انار برآورده کند بسیار خوشحال بودند اما عملا فعالیتی در این حوزه صورت نگرفت و احداث دفتر این مرکز در روستای یل آباد که یکی از روستاهای قطب تولید انار است نیز به سرانجام نرسید.

توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در ساوه

نماینده مردم ساوه و زرندیه خواستار توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در ساوه به عنوان یک شهرستان تولیدکننده با مزیت صنعتی و کشاورزی شد و افزود: اگر این نهاد انقلابی معتقد به فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی است و خلق ثروت متاثر از تولید را یک شعار عملیاتی برای توسعه اقتصادی می‌داند باید ماموریت‌های خود در این خصوص را به طور واقعی و عملی در دومین شهرستان استان مرکزی و قطب صنعت و کشاورزی عملیاتی و اجرایی کند.

وی بیان کرد: این نهاد انقلابی خدمات بسیاری را در حوزه‌های گوناگون تحقیقاتی، آموزشی، علمی، درمانی و ... در سطح استان مرکزی ارائه می‌کند اما متاسفانه شهرستان‌های ساوه و زرندیه آنطور که باید و شاید از این خدمات و فعالیت‌ها سهم ندارند.

انتظار می رود که جهاددانشگاهی نگاه ویژه ای به ساوه داشته باشد

حجت الاسلام سبزی تصریح کرد: انتظار می رود که جهاددانشگاهی نگاه ویژه ای به ساوه داشته باشد. چندین جلسه در دوران مدیریتی گذشته این نهاد برگزار و تعهداتی داده شد اما به سرانجام نرسید و اقدام عاجلی برای جذب اعتبار ملی ۲.۵ میلیارد تومانی برای فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار انجام نشد.

وی در پایان به نقل از ایسنا به برخی موازی‌کاری‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه تحقیقات و پژوهش برخی موازی‌کاری‌ها در کشور صورت می‌گیرد در حالی که پرهیز از کار جزیره‌ای و هم افزایی برای انجام کارهای بزرگ در این عرصه یک ضرورت است.

کلید واژه ها: ساوه زرندیه بخش کشاورزی جهاددانشگاهی استان مرکزی


نظر شما :